رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس گفت: نوروز امسال یک میلیون و ۸۵۴ هزار و ۱۱۴ نفر از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی شهرستان طبس بازدید کردند.

، محمد عرب افزود: از این تعداد ۴۸۱ هزار و ۶۲۲ نفر به زیارت بقاع متبرکه و ظرفیت‌های گردشگری مذهبی به خصوص آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) رفته‌اند.

وی گفت: ۸۵۵ هزار و ۹۸۶ نفر از جاذبه‌های متعدد و متنوع طبیعی و ۵۱۶ هزار و ۵۰۶ نفر از جاذبه‌های تاریخی شهرستان طبس در نوروز ۱۴۰۲ بازدید کردند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان طبس افزود: این شهرستان به‌ عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران در منطقه‌ای با اقلیم بیابانی همراه با آب‌ و هوای گرم و خشک و دارای سه بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان است که تنوع بالای پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناسی موجب شده تا در میان زمین‌شناسان به «بهشت زمین‌شناسی ایران» مشهور شود.

وی گفت: همچنین در این مدت ۹۲۳ هزار و ۶۴۲ نفر در شهرستان طبس حداقل یک‌ شب اقامت داشته‌اند که ۱۰۸ هزار و ۴۸۲ نفر در فضاهای مسقف مانند بوم‌گردی‌ها، هتل، مدارس، زائرسراها، مناطق نمونه گردشگری و هیات مذهبی اسکان داده شدند و ۵۳۴ هزار و ۴۴۱ نفر از مراکز و کمپ‌های اسکان موقت استفاده کردند.

عرب ادامه داد: اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی متناسب با نوروز، برگزاری جشن، ساماندهی نقاط حادثه‌خیز، برگزاری جلسات ستاد خدمات سفر به ریاست معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس، برگزاری یک جلسه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جمعی از مدیران کل، تشکیل کمیته‌های سیزده‌گانه ستاد، برگزاری جلسات هماهنگی کمیته‌ها و آماده‌سازی مناطق گردشگری از اقداماتی بوده که در راستای میزبانی شایسته از مسافران و ارائه خدمات مناسب به مردم انجام شده است.

وی حضور بیش از ۴۰ نفر از نیروهای امر به‌ معروف و نهی از منکر در ۶ منطقه گردشگرپذیر، برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی و سوغات محلی در سطح شهرستان، برپایی بیش از ۶ مورد سیاه‌ چادر عشایری، بازدید مداوم مسوولان از تاسیسات و مناطق گردشگری، زیباسازی و فضاسازی شهری، ساخت المان‌های متعدد استقبال از بهار و ماه مبارک رمضان توسط شهرداری‌ها را از دیگر اقدامات ذکر کرد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس گفت: طبس تقریبا در همه شاخه‌ها و زمینه‌های گردشگری دارای ظرفیت‌های منحصر به‌فرد است و آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) باعث شده در زمینه گردشگری مذهبی جزء شهرهای مذهبی مطرح در سطح کشور باشد.

وی اظهار داشت: باغ تاریخی گلشن به‌ عنوان نمونه‌ای شاخص از باغ‌های ایرانی، ارگ کهن طبس، سد کهن کریت، طاق شاه‌عباسی به‌ عنوان شاهکار مهندسی و معماری پیشینیان، کاروانسراهای متعدد که سه مورد آن در فهرست نهایی ثبت جهانی قرار گرفته، مدارس، مساجد و آب‌انبارها، سه بافت تاریخی روستایی ثبت ملی، هفت روستای هدف گردشگری خرو، ازمیغان، اصفهک، نایبند، سُرُند و مُودر، پیرحاجات و ملوند، چشمه‌های آبگرم معدنی مرتضی علی و دیگ رستم، کویرهای گسترده و زیبای حلوان، منصوریه، پیکوه و پروده، تپه‌های عظیم ماسه‌ای ریگ شُتران، صحرای زیبای طبس و پلایاها از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

عرب افزود: همچنین سرزمین آذرین پشته سیاه، دره‌های مشهور کال جنی، کال سردر و کال تفتو با جریان دائمی آب در بستر آنها، معادن نوین و کهن، ریخت‌های فرسایشی و زمین‌ساختی، پناهگاه حیات وحش نایبندان به‌ عنوان بزرگترین پناهگاه حیات وحش ایران و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، رویشگاه جنگلی سنو و بزرگترین رویشگاه آنغوزه شیرین ایران، حوزه‌های مختلف و متنوع فرهنگی و آداب‌ و رسوم، بافته‌ای روستاهایی زیبا و دیدنی مثل کُریت، پِیکوه، اسفندیار و ده‌ها روستای دیگر همراه با اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری غذا، صنایع‌ دستی و سوغات محلی خاص، بخشی از ظرفیت‌های «طبس گلشن» به‌ حساب می‌آیند.

وی گفت: حجم بالای مسافران، طولانی بودن محورهای مواصلاتی و فاصله زیاد با استان‌های مرکزی، تنوع جاذبه‌های گردشگری، وجود ظرفیت‌های اقامتی هرچند محدود، قرارگیری در مسیر تردد استان‌های مرکزی، غرب و جنوب غرب باعث افزایش بازدید و اقامت در شهرستان طبس شده که این نگاه ویژه استان را به ویژه در تامین زیرساخت‌های موردنیاز مناطق گردشگری و زیرساخت‌های موردنیاز برای خدمات‌دهی به مسافران و زائران می‌طلبد.

ژئوپارک جهانی طبس با ۳۸ ژئو سایت در حوزه‌های مختلف و با ظرفیت‌های متنوع، روستاها و مناطق نمونه گردشگری نظیر خرو، کُریت، اِصفَهک، نایبند، پِیکوه، پیرحاجات، اسفندیار، سُرُند و مُودر، اِزمیغان همراه با اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری غذا، صنایع‌ دستی و سوغات محلی، پذیرای گردشگران است.

ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران در آذر سال گذشته رای مثبت شورای‌ عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد و ثبت جهانی شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است که نوروز ۱۴۰۲ پذیرای بیشترین گردشگر و مسافر نوروزی در این استان بود.