معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به پهناور بودن و اینکه خراسان جنوبی مسیر عبور مواد مخدر است، ایست و بازرسی‌های استان نیاز به تجهیز و تقویت دارد.

، سید محمدرضا طالبی در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که با حضور معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با اشاره به بازدیدهای انجام شده در حوزه ایست و بازرسی استان گفت: وضعیت زیرساختی در بازرسی سهل‌آباد نهبندان مناسب نیست.

وی افزود: البته استاندار خراسان جنوبی در بازدید از این ایست و بازرسی قول مساعدت داده ولی چون ردیف بودجه ندارد، اعتبار خاصی نمی‌توان در نظر گرفت و درخواست کمک از مرکز داریم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: ایست و بازرسی در حوزه قاین و سایر ایست و بازرسی‌ها هم مشکلاتی دارند که باید رفع شود.

وی با بیان درخواست اختصاص اعتبار از محل عواید حاصل از فروش اموال توقیف شده برای هزینه کردن در حوزه مقابله اظهار داشت: در موضوعات مرز با تلاش و کوشش مرزبانان به طور عمده انتقال مواد مخدر نداریم اما ضرورت دارد مانند استان‌های همجوار انسداد فیزیکی داشته باشیم.

طالبی ادامه داد: علیرغم اینکه طالبان کشت خشخاش را معمول کرده اما کشفیات چند برابر شده لذا حرف و عمل افغانستان یکی نسیت و همچنان نگرانی از مبادی ورودی وجود دارد.

وی درخصوص راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ (ترک اعتیاد اجباری) در خراسان جنوبی گفت: در این زمینه همچنان دغدغه و نگرانی وجود دارد و مشکل اصلی تامین اعتبار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: ضرب‌الاجل یک ماهه به دستگاه‌های مسئول برای راه‌اندازی این مرکز در استان داده شده ولی نبود اعتبار خاص در این موضوع، تهیه مکان و انجام آن را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: در طرح یاریگران زندگی نیز قرار شده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در زمینه مقابله با مواد مخدر استفاده شود.

طالبی با اشاره به وجود ۳۰۰ گروه جهادی در استان خراسان جنوبی افزود: این گروه‌ها ظرفیت خوبی در مبارزه با مواد مخدر به‌خصوص در حوزه روستایی هستند که با آموزش‌های خاص از روزهای آینده فعالیت خود را در این حوزه شروع می‌کنند.

وی گفت: استفاده از ظرفیت خیران در این زمینه حایز اهمیت است اما باید از خیران کشوری کمک گرفت زیرا ظرفیت خیران درون استانی محدود بوده و بیشتر در مدرسه‌سازی و سلامت متمرکز هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در طرح یاریگران زندگی استفاده از روحانیون و معتمدمان محلی را در برنامه داریم که جامعه هدف برخی مناطق شناسایی شده و در حوزه درمان و مقابله می‌توانند کمک کنند.

وی با اشاره به مرسوم بودن کشت شاهدانه در برخی نقاط خراسان جنوبی از قدیم تصریح کرد: البته استفاده از این گیاه رویکرد مخدری نیست بلکه به عنوان یک آجیل از آن استفاده می‌شود.

طالبی یادآور شد: به با توجه به دستورالعمل‌های محدودیت کاشت این گیاه  امید است در این موضوع استان خراسان جنوبی ویژه‌تر دیده شود تا مزارع مردم که استفاده مجاز دارند، تخریب نشود.

وی گفت: البته جهاد کشاورزی را موظف کردیم که کشت جایگزین داشته باشد ولی به دلیل کمبود منابع آبی و سرسختی این گیاه مردم به آن روی آورده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به کویر استان افزود: در منطقه‌ای حد فاصل خراسان جنوبی و شهداد کرمانا با توجه به فاصله زیاد و ارتفاعات شهداد نیازمند تعیین تکلیف برای حضور نیروهای انتظامی و نظامی است.

وی خواستار استقرار یگان عملیاتی خاص کویر با تجهیزات مناسب نوع ماموریت شد و گفت: با توجه به شرایط خاص کویر باید در مرکز تعیین تکلیف شود که این یگان عملیاتی از نیروهای انتظامی، ارتش یا سپاه باشد.

طالبی با تاکید بر لزوم استفاده از پهباد برای رصد عملیاتی در کویر گفت: استفاده از پهباد ظرفیت بالایی دارد ولی باند پهبادی برای آنکه بتواند رصد عملیاتی در کویر انجام دهد، نداریم اگرچه ارتش برای انجام این ماموریت‌ها اعلام آمادگی کرده اما از مرکز به سپاه ماموریت داده شده که نیازمند پیگیری موضوع از تهران هستیم.

ضبط بیش از ۶۸ میلیارد تومان اموال قاچاقچیان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز انقلاب استان خراسان جنوبی هم با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر نیازمند تلاش همگانی است افزود: سال گذشته بیش از ۷۸ تن انواع مواد مخدر در استان خراسان جنوبی کشف و وسایل نقلیه قاچاقچیان مصادره شده است.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان گفت: امسال هم ۳۱ تن انواع مواد مخدر کشف شده که رقم اموال مصادر شده بیش از ۶۸ میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی با همه توان برای مقابله با با مواد مخدر پای کار است افزود: اکنون ۴ هزار و ۳۷۲ نفر در زندان‌های استان به سر می‌برند که بیش از ۸۰ درصد جرم آنها مواد مخدر است.

دادستان بیرجند با بیان اینکه برخی افراد گلایه می‌کنند چرا با خرده‌فروشان مواد مخدر برخورد نمی‌شود اظهار داشت: این امر نیازمند ساخت زندان جدید است زیرا ظرفیت اسمی زندان‌های استان افزایش یافته است.

وی با اشاره به خلاء‌های قانونی در دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر گفت: این افراد محکوم به جزای نقدی می‌شوند.

حجت‌الاسلام نسایی بر ضرورت راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در استان تاکید کرد و افزود: این اقدام به کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد کمک خواهد کرد و مسئولان باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

کشف ۳۱ تن مواد مخدر در سال جاری

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه در حوزه مواد مخدر صنعتی افزایش کشف داریم که نیازمند توجه جدی است گفت: از ابتدای امسال ۶ هزار و ۳۶۲ بوته خشخاش معدوم شده است.

سرهنگ حسن شجاعی‌نسب افزود: امسال ۳۱ تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شده و ۷۸ درصد این میزان کشفیات در حوزه نیروهای انتظامی بوده است.

وی با اشاره به تشکیل بیش از پنج هزار پرونده مرتبط با مواد مخدر بیان کرد: در ارتباط با معتادان متجاهر هم از ابتدای امسال ۶۵ نفر دستگیر شدند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از انجام ۲۱ طرح مقابله با خرده‌فروشان از ابتدای امسال خبر داد و گفت: چهار تن و ۸۱ کیلوگرم مواد مخدر در این عملیات‌ها کشف و ۲۹ نقطه پاکسازی و برخی نقاط هم پلمب شده است.

وی بر لزوم تامین تجهیزات فنی و الکترونیکی در ایستگاه‌های بازرسی تاکید و اضافه کرد:  اغلب ایست و بازرسی‌های استان از امکانات رفاهی اولیه برخوردار نیستند و گازرسانی به برخی از ایستگاه‌ها با همت استانداری بتازگی شروع شده است.

سرهنگ شجاعی‌نسب با اشاره به اینکه اشرافیت در کویر باید افزایش یابد گفت: تامین پهباد و سامانه‌های الکترونیکی قوی و رادار برای رصد بهتر کویر می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با مواد مخدر داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت مقابله با مواد مخدر اکنون نسبتا مناسب است افزود: تقویت یگان‌های عملیاتی در عمق کویر نیز ضروری است چرا که خراسان جنوبی در کشور بین سه تا پنج استان اول از نظر حجم کشفیات است و از استان‌های پیشرو محسوب می‌شویم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور