مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: اولین سایت نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) در این استان با همکاری یکی از اپراتورها در بیرجند راه‌اندازی شد.

مصطفی بهی  افزود: برای راه‌اندازی این سایت در میدان سفیران امید شهر بیرجند، پنج میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل هزینه شده‌ است.

وی عنوان کرد: نسل‌ پنجم ‌تلفن‌ همراه (۵G) ‌دارای‌ مزایایی‌ نظیر سرعت‌ بیشتر، تاخیر کمتر، تعداد و تراکم بالاتر و شبکه پایدار است که این مزایا به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریعتر در همه جا و بهره‌گیری از اینترنت اشیای انبوه منجر می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به کاربردهای ۵G در زندگی روزمره گفت: براساس استانداردهای ۳GPP در نسل پنجم، شاخص‌هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره‌وری طیف، بهره‌وری مصرف انرژی، تحرک و کاهش ضریب تاخیر، استانداردهایی دارند که نسل چهارم توانایی دست‌یابی به آنها را نداشته است.

وی اضافه کرد: یک سایت دیگر نسل پنجم شبکه تلفن همراه نیز تا سه ماه آینده در منطقه نیروی هوایی بیرجند با اعتبار بیش از پنج میلیارد تومان و با همکاری شرکت ایرانسل راه‌اندازی خواهد شد.

بهی گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار و تمامی شهرهای استان به شبکه ملی ارتباطات متصل هستند.

وی افزود: پهنای باند ورودی به استان که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می‌شود، حدود ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه است و اکنون بیش از ۷۰ درصد ظرفیت پهنای باند ورودی استان خالی است و استفاده نمی‌شود یعنی به هر ظرفیتی که مردم از اینترنت استفاده کنند، پهنای باند آن در خراسان جنوبی موجود است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور