امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: مساوات و عدالت از راهکارهای ایجاد وحدت است که خداوند در آیات مختلف قران به آن اشاره کرده و رعایت آن موجب تحقق وحدت واقعی می‌شود.

مولوی غلام‌حیدر فاروقی در مراسم گرامیداشت هفته وحدت که با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی، روحانیون اهل سنت و شیعه و جمعی از مسوولان در مسجدالنبی (ص) بیرجند برگزار شد افزود: قرآن، پیامبر و اسلام مشترکات همه مسلمانان جهان است و باید با تاسی به آنها و تلاش برای وحدت روزافزون مقابل استکبار و توطئه‌های دشمنان و نوکرانشان بایستیم.

وی گفت: اهل سنت و تشیع باید در جامعه و در انجام امور خیر، یار و یاور یکدیگر باشند که از نشانه‌های بین شیعه و سنی است و مسلمانان جهان برای مبارزه با ستمگران باید وحدت و انسجام خود را بیش از پیش حفظ کنند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند اظهار داشت: احترام گذاشتن به مقدسات یکدیگر از دیگر راهکارهای ایجاد وحدت واقعی است زیرا توهین و دشنام حرام است و اگر کسی توهین کند باید مجازات دو نفر مساوی باشد و اگر دشمن به صفوف مسلمانان رخنه کند، به اهدافش می‌رسد.

وی افزود: باید از بیان روایت‌های ضعیف پرهیز شود تا موجب تفرقه نشود.

مولوی فاروقی گفت: اختلاف و نزاع باعث از بین رفتن وحدت و مودت می‌شود در حالی که امروز جمعیت مسلمانان زیاد است همه بدبختی‌های آنان بر اثر تفرقه است.

امام جمعه موقت بیرجند هم در این مراسم گفت: عامل نجات امروز و فردای دنیای اسلام اتحاد بین مسلمانان است و دنیای کفر از این اتحاد به ستوه می‌آید به همین دلیل هر روز نقشه جدیدی برای از بین بردن وحدت مسلمانان می‌کشد که تنها راه خنثی کردن این نقشه‌ها در کنار هم بودن است.

حجت‌الاسلام محمد مختاری افزود: باید هوشیار و بیدار باشیم و قدر نظام اسلامی را بدانیم زیرا نظام جمهوری اسلامی به دنیای اسلام و به منطقه خدمت کرده است.

وی گفت: صدها سال است که دنیای اسلام گرفتار عقب‌ماندگی و انحطاط بوده و بیش از دو میلیارد نفر جمعیت دنیای اسلام هنوز جایگاه شایسته و بایسته را نداشته که جای تاسف دارد و حقیقتا دل پاک و نازنین خاتم‌الانبیا (ص) از این موضوع آزرده است.

امام جمعه موقت بیرجند اظهار داشت: اسلامی که باید سراسر دنیا را فرا می‌گرفت و بشریت را نجات می‌داد اما متاسفانه در داخل دچار اختلافات شده است.

وی گفت: دردی که جامعه اسلامی و امت نبوی بعد از پیامبر اسلام (ص) دچار این همه انحطاط شد، درد تفرقه است و آنچه در طول تاریخ امت اسلامی نیازمند آن بوده و امروز از هر روز نیازمندتر است اتحاد و انسجام است.

حجت‌الاسلام مختاری افزود: این نیاز امروز و فردای جامعه اسلامی است که عقلا و علمای امت اسلامی باید این موضوع را دریابند و برای آن راهکار پیدا کنند.

وی گفت: متاسفانه بنی امیه و بنی عباس امت اسلامی را گرفتار کردند و براساس قدرت و ثروت کارها را پیش بردند، خلافت و امامت اسلامی را به سلطنت موروثی تبدیل کردند و امت اسلامی این رنج‌ها بر پیکرش وارد شد که  امروز دچار انحطاط و  ضعف است.

امام جمعه موقت بیرجند اظهار داشت: امروز مهمترین محور و مبنای وحدت را داریم و جای هیچ شکی نیست که وحدت، مهمترین عامل پیشرفت مادی و معنوی جوامع بوده و تفرقه، نزاع و درگیری مانع پیشرفت است اما وحدت مبنا و معیار می‌خواهد که همه مسلمانان را دور هم جمع کند.

وی افزود: با مبانی کفر و شرک، اتحاد و احیای جامعه بشریت معیار ندارد اما در طول تاریح قدرتمندان تلاش کردند با زور و تزویر مردم را برای بردگی خودشان متحد کنند و خودشان کدخدا باشند.

حجت‌الاسلام مختاری گفت: انسان آزاده‌ای همچون امام راحل ملتی را به حرکت درآورد و جلوی مستکبرین ایستاد در حالی که آنها می‌خواستند خاورمیانه جدیدی با زور در جهت تضعیف دنیای اسلام ایجاد کنند اما امت و علمای ما بصیرت دارند و هرگز گرفتار تزویر و فریب مستکبرین نشدند.

وی افزود: دنیای کفر و الحاد معیاری برای ایجاد اتحاد ندارند اما ما مسلمانان معیار و مبنا داریم و می‌توانیم دنیای بشریت را دور هم جمع کنیم و آن مبانی توحید و ولایت است لذا از آموزه‌های اسلام که بعد از نبی مکرم اسلام به فراموشی سپرده شد، حب و بغض فی الله و تبری و تولی است که همگان دوستان خدا را دوست بدارند و نسبت به دشمنان خدا بغض داشته باشند.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: این موضوع باید مبنای وحدت مسلمانان باشد اما متاسفانه دنیای اسلام گرفتار عمل نکردن به آیات قرآن است.

وی افزود: جمهوری اسلامی آمد و دوباره معیار اصلی، تبری و تولی و حب و بغض فی الله شد که در سطح داخلی و بین‌المللی اسلام را معیار قرار داد.

حجت‌الاسلام مختاری گفت: جمهوری اسلامی در صحنه مبارزه به اسراییل بیشترین فشار را تحمل کرد اما سران کشورهای اسلامی کجا بودند و پیوسته با رژیم صهیونیستی جلسه داشتند، امروز در سطح بین‌المللی و داخل دشمن درصدد است جمهوری اسلامی را از مبنای فراموش شده‌ای که احیا کرده، باز دارد اما جمهوری اسلامی پای همه اینها ایستاده است.

وی با تاکید بر ایجاد وحدت هرچه بیشتر بین اهل سنت و شیعه ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که دشمن بر سر جوامع مسلمان می‌آورد بواسطه سوء‌استفاده از نبود وحدت در برخی موضوعات است ک باید با ریشه‌کنی عوامل تفرقه همواره دشمن را در رسیدن به اهداف پلیدش ناکام کنیم.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: مردم شیعه و سنی و علمای آنها بصیر و آگاهند و دیدید به فتنه‌گران در زاهدان میدان ندادند وم با آنها همراهی نکردند، طی ۴۰ سال گذشته دشمن تلاش کرده جنگ فرقه‌ای و جنگ شیعه و سنی به راه بیندازد اما قاطبه شیعیان و اهل سنت به آنها میدان ندادند و اندکی افراد تندرو و افراطی هستند اما مردم ما آگاهند.

وی افزود: اگر خدای ناخواسته آمریکا، اسراییل و نوکرانشان بر این کشور مسلط شوند، اساس اسلام به خطر می‌افتد زیرا آنها نه شیعه و نه سنی می‌شناسند و در همین فته اخیر قرآن و مسجد را آتش زدند زیرا مشکل آنها با اساس اسلام است اما کور خواندند چون ملت ایران عاشق پیغمبر، قرآن و اهل بیت هستند.

مراسم گرامیداشت هفته وحدت به مناسبت دوازدهم ربیع‌الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) به روایت اهل سنت و آغاز هفته وحدت با حضور جمعی از مسوولان و مردم در مسجدالنبی (ص) شهر بیرجند برگزار شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور