رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: یکی از دغدغه‌های مهم سرمایه‌گذاران خُرد منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، انتقال اسناد مالکیت اراضی در منطقه است.

مرتضی صفدری زاده روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی استاندار خراسان جنوبی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افزود: درخصوص مسایل مربوط به واگذاری اراضی، ادارات کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان وظایف خود را انجام داده‌اند اما همچنان اسناد مالکیت یکی از دغدغه‌ها است.

وی گفت: امید است با عنایت دستگاه‌های مربوطه و شورای عالی مناطق شاهد انتقال اسناد مالکیت و تفکیک آن باشیم و سند را برای وثیقه گذاشتن یا سایر موارد در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: امید است نگاه باز و دید وسیع مقام عالی دولت در استان که از ابتدا با شعار تدبیر، تلاش و توسعه وارد استان شد بتواند نقطه عطفی در توسعه اقتصادی خراسان جنوبی باشد.

وی تصریح کرد: به لطف خدا و با همکاری و همیاری مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان، منطقه ویژه اقتصادی از مناطق ویژه معدود کشور است که توانسته مورد توجه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی باشد.

صفدری زاده گفت: منطقه ویژه اقتصادی توسط بخش خصوصی ۱۰۰ درصدی ایجاد شده و اداره می‌شود که دارای ۲ سایت مرکزی و قطعه منفصله در مرز ماهیرود است که در ارتقای سطح آمار ارزی و کمی نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی میزبانی سرمایه‌گذاران اولین‌ها را برعهده دارد اظهار داشت: این منطقه اولین پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور و اولین واحد طراحی، تولید و ساخت کوره‌های کاشی و سرامیک خاورمیانه را در خود جای داده است.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین منطقه ویژه اقتصادی اولین مرکز مبادلات تجاری زعفران، زرشک و عناب، اولین مرکز شالی کوبی برنج با تکنولوژی جدید و اولین واحد تولید چرم مصنوعی در خراسان جنوبی را در خود جای داده است.

وی عنوان کرد: به تبع قانون تشکیل مناطق ویژه اقتصادی با نگاه به دو بخش از جمله مزیت‌های نسبی که استان از مزیت‌های نسبی برخوردار است و نگاه ما این بود که این استان محروم نیست اما شاید در ادوار گذشته محروم از توجه مسوولان عالی رتبه بوده است.

صفدری زاده با بیان اینکه استعدادهای خراسان جنوبی کمتر کشف شده است گفت: با نگاه خوبی که استاندار دارد خوشبختانه علیرغم همه تنگناهای بودجه‌ای و متاثر از تحریم‌ها و فضای حاکم بر اقتصاد کشور به عنوان یک کارشناس مستقل توانسته در شرایط خوبی از حوزه تجاری، صنعتی و اقتصادی قرار بگیرد.

وی ضمن قدردانی از مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان استان گفت: خواهش دارم متناسب با توسعه منطقه ویژه اقتصادی در جهت توسعه زیرساخت‌های منطقه تلاش خود را ادامه دهند.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: طبق قوانین و برنامه‌ها سازمان منطقه ویژه اقتصادی در منطقه محصور شده موظف به توسعه زیرساخت‌ها است اما ارتقای زیرساخت‌های بیرون از منطقه برعهده دولت است و باید جزو مصوبات سازمان برنامه و بودجه باشد.

وی بیان کرد: به هر نحو شده تاکنون دستگاه‌های خدمات‌رسان استان این واحد سرمایه‌گذار را حمایت کرده‌اند اما با رشد توسعه این منطقه در آینده نه چندان دور مستلزم خدمات‌رسانی بیشتری هستند و منطقه ویژه اقتصادی نیز به عنوان سازمان مسوول تمام قد در خدمت سرمایه‌گذاران است.

صفدری زاده گفت: دایره مدیران اقتصادی استان در استانداری یا دستگاه‌های مرتبط همه انگیزه دارند در زمینه توسعه استان کمک کنند.

وی با بیان اینکه توسعه همه جانبه مستلزم نیروی‌های آموزش دیده در همه بخش‌ها است گفت: در حوزه آموزش عالی باید برخی رشته‌ها در حوزه مسایل بازرگانی، مالی و اقتصادی ترویج یابد چراکه در آینده تاثیر خود را نشان خواهد داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: در مجموعه جهاد کشاورزی در زمینه واگذاری بستر کار، تولید و سرمایه نهایت همکاری را با منطقه ویژه اقتصادی داریم.

غلامرضا قوسی افزود: برای واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی به مساحت ۴۵۰ هکتار موافقت انجام شده و اراضی در اختیار منطقه ویژه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: درخصوص اسناد مالکیت اراضی به سرمایه‌گذاران منطقه این آمادگی را داریم در صورتی که پروانه بهره‌برداری صادر شود، انتقال سند را در اسرع وقت انجام دهیم و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.

سرپرست اداره کل گمرکات خراسان جنوبی هم گفت: در هشت ماه گذشته ۱۱۰ هزار و ۲۵۹ دستگاه کامیون در زمینه ترانزیت، صادرات و واردات از مرز ماهیرود تردد کرده‌اند که ۳۱ هزار دستگاه مربوط به حمل سوخت بوده است.

حسن رحیمی زاده حجم صادرات استان را در این مدت ۴۴۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: از این میزان ۸۳ میلیون دلار صادرات قطعی بوده که از گمرکات استان انجام شده است.

وی میزان واردات به استان را ۱۶ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در هشت ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات قطعی ۳۰ درصد و واردات ۹۴۰ درصد افزایش یافته است.

سرپرست اداره کل گمرکات خراسان جنوبی تصریح کرد: صادرات سایر استان‌ها که از مبادی مرزی استان انجام شده نیز ۷۸ درصد، تغییرات وزنی ۶۶ درصد و میزان ترانزیت کالا نیز ۱۲ برابر افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی، استانی است که در بخش تجارت خارجی می‌تواند توسعه خوب و پایداری داشته باشد.

رحیمی زاده گفت: اولویت نخست استان افزایش صادرات است و امیدواریم به جایی برسیم که همه حجم تجارت ما صادرات شود و از افغانستان مسیری برای آسیای میانه و سایر کشورها باشیم.

وی یادآور شد: بسیاری از اقلامی که از کشورهای دیگر وارد افغانستان می‌شوند را می‌توان حتی در مرزهای استان تولید و صادر کرد.

استاندار خراسان جنوبی روز چهارشنبه با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند از واحدهای تولیدی مستقر در این مجموعه و روند فعالیت آنها بازدید کرد.

ملانوری در این بازدید که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مسوولان استان نیز حضور داشتند، روند فعالیت شرکت‌های الکترو صدر (واحد تکنولوژی ساخت، طراحی و راه‌اندازی کوره‌ها و خطوط کاشی و سرامیک در ایران)، مجتمع تولید کاشی و سرامیک پرسلان (بزرگترین واحد پرسلان شرق کشور )، آذین چرم خاوران (قطب تولید انواع چرم مصنوعی در شرق کشور) و پایانه سنگ و فرآورده‌های معدنی را از نزدیک بررسی کرد.