رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: مدیریت پسماند در شهرداری‌ها رعایت نمی‌شود و این موضوع قانون دارد که باید شهرداران نسبت به تحقق آن اقدام کنند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: اگر شهرداری به دنبال درآمدهای دایمی است، زباله‌ها می‌تواند به عنوان طلای کثیف منبع درآمد باشد و برای ساماندهی آن باید از تجربیات کلانشهرها استفاده شود.

وی گفت: این شیوه جمع‌آوری زباله‌ها منسوخ شده و همه کلانشهرها به دنبال تفکیک زباله هستند که تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر شهرداری خودش متولی جمع‌آوری و بازیافت باشد، مشکلات زباله‌گردی نیز از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: باید برای معضل زباله‌گردی در مرکز استان راهکاری پیدا شود تا هم درآمدزایی بیشتری داشته باشد و هم معضلات اجتماعی را از بین ببرد.

حجت الاسلام حمیدی افزود: صنوف آلاینده یکی از مهمترین مشکلات شهر بیرجند است که باید در اولویت نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق قولی که مسوولان به مردم داده بودند، قرار شد در ۶ ماه اول سال مشکل صنوف َآلاینده رفع شود اما ظاهرا هنوز مشکلات مربوط به این صنوف و انتقال آنها به پایان نرسیده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: در ارتباط با پیشگیری از وقوع جرم که اساس همه این مسایل است و سیمای شهرها را مورد لطمه قرار داده برای درمان چاره‌ای جز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نداریم.

وی گفت: ما امروز با معلول مبارزه می‌کنیم در حالی که باید علت‌یابی کرد، پیشگیری از وقوع جرم مهم است و همه باید کمک کنیم تا در زمینه شناسایی، بررسی و پیشگیری از جرم اقدام شود.

حمیدی در این نشست که جمعی از اعضای شوراهای اسلامی نیز به صورت ویدئوکنفرانس حضور داشتند، گفت: شورای اسلامی شهر چه نقشی می‌تواند برای کاهش آسیب‌ها ایفا کند، اعتیاد و اختلافات خانوادگی از مهمترین آسیب‌ها است که زیبنده نظام و مردم نیست و باید ریشه‌یابی شود.

وی با بیان اینکه مردم استان از وقوع سرقت گلایه دارند افزود: خوشبختانه در استان سرقت کلان نداریم اما همین سرقت‌های خرد باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: سرقت به صورت ممتد اتفاق می‌افتد چون سارق نیازمند است و باید ریشه را برطرف کنیم و امیدواریم با دولت مردمی، اشتغال، مسکن و فقر سامان داده شود و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: همه ما در این ارتباط نقش داریم و باید در زمینه کاهش جرم احساس مسوولیت داشته باشیم، امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین موارد است که باید با راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی نسبت به کاهش آسیب‌ها اقدام و از ظرفیت اساتید دانشگاه‌ها هم استفاده شود.

وی با بیان اینکه امروز جرایم و آسیب‌های اجتماعی دامنگیر جامعه شده است افزود: باید نگاه ویژه به آسیب‎‌های اجتماعی داشته باشیم زیرا هرچه هزینه کنیم در این زمینه نوعی سرمایه‌گذاری خواهد بود.

تکدی‌گری و زباله‌گردی از مهمترین آسیب‌ها در استان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تکدی‌گری و زباله‌گردی به یکی از مهمترین آسیب‌ها در خراسان جنوبی تبدیل شده است و باید توجه بیشتری به این موضوع داشت.

عباسعلی بهاری افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته تکدی‌گری و زباله‌گردی در شهرستان‌ها کمتر است اما در مرکز استان کودکان کار و خیابانی هم به آن افزوده شده است.

وی گفت: زباله‌گردی در استان با توجه به مشکلات بهداشتی برای زباله‌گردان بسیار نگران‌کننده است که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی از شناسایی ۶۰۸ زباله‌گرد در این استان خبر داد و افزود: ۲۶۳ مورد فقط در مرکز استان هستند که اگر چاره‌اندیشی نشود، دچار مشکل خواهیم شد.

وی تصریح کرد: زباله‌گردی به دلیل نبود مدیریت پسماند اتفاق می‌افتد که باید مدیریت پسماند جدی دنبال شود تا نگاه کاسب کارانه به این آسیب از بین برود.

لزوم برخورد بازدارنده با سارقان

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند هم گفت: اعتیاد و سرقت دامنگیر جامعه شده است اما سارقان بلافاصله آزاد می‌شوند که می‌طلبد برخورد قاطع در این زمینه صورت گیرد.

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد افزود: مطالبه‌گری در برخی امور نظیر تقویت سواد فرهنگی در دستور کار شورای شهر قرار گرفته و این دوره دوره مطالبه‌گری است تا در اموری که جامعه نیاز دارد، تسریع شود.

وی تصریح کرد: تقویت سواد فرهنگی نقش مستقیم در کاهش جرم خواهد داشت و جهالت در برخی امور جرم‌ساز است.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: کافه‌هایی با عنوان کافه فراموشی در سطح شهر ایجاد شده که می‌گویند مجوز گرفتیم، تعداد زیادی خانم و آقا در آنجا ساعاتی را می‌نشینند و اینکه چه آنجا می‌گذرد، معلوم نیست اما به ظاهر چای و نسکافه و سیگار مصرف می‌شود و اگر تداوم پیدا کند، مشکل‌ساز خواهد بود.

وی افزود: انجام این کارها اگر ‌جرم نباشد، زمینه‌ساز جرم است که می‌طلبد با همکاری شورای اسلامی و دادگستری این گونه آسیب‌ها تعیین تکلیف شوند.

مطالبه‌گری و کاهش جرم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی نیز گفت: پیشگیری از وقوع جرم وظیفه آحاد ملت است و اگر به دنبال زندگی با عزت هستیم باید تلاش کنیم که جرمی در جامعه اتفاق نیفتد.

حجت الاسلام علی نسایی زهان افزود: دولت برای کاهش جرم باید از درآمد عمومی صرف پیشگیری کند و در همین ارتباط تعامل تنگاتنگ شورای اسلامی شهر و دستگاه قضایی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در کاهش جرم داشته باشد.

وی گفت: افرادی که اعضای شورای شهر هستند باید از مسوولان مطالبه‌گری داشته باشند زیرا وقتی مطالبه‌گری افزایش پیدا کند نتیجه آن روی مردم اثر مثبت می‌گذارد و افراد دچار بزهکاری نمی‌شوند.

دادستان بیرجند اظهار داشت: اگر این مطالبه‌گری سبب از بین رفتن فقر و ایجاد اشتغال شود، خیلی از مسائل و مشکلات حل خواهد شد.

وی از دادستان‌های استان خواست مشکلاتی که از زبان منتخبان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا مطرح می‌شود را رصد، پیگیری و نتیجه آن را بیان کنند.