?در ستاد توسعه خاوران ،تفاهم نامه همکاری استانداری و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امضا و مبادله شد.
ر نهمین جلسه ستاد توسعه خاوران ، تفاهم نامه توسعه و تکمیل زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی استان به امضای ملانوری استاندار خراسان جنوبی و رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران رسید و مبادله گشت.
?هماهنگی و بسترسازی مناسب به منظور ایجاد اشتغال پایدار در سطح استان و محرومیت‌زدایی از منطقه از طریق فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز بخش صنعت و همکاری لازم برای تحصیل زمین از اراضی ملی برای توسعه شهرک‌های صنعتی استان، دو هدف اصلی از انعقاد این تفاهم‌نامه است.
?بر اساس ماده ۲ این تفاهم نامه؛ تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، همکاری برای تخصیص زمین و مکان‌یابی جهت ایجاد ناحیه صنعتی سربیشه، کمک به جذب اعتبار لازم برای تکمیل زیرساخت‌های تأمین ۵۵ مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی شهید رحمانی خوسف، طبس و دیهوک از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه است.
?از دیگر موضوعات این تفاهم نامه؛ اخذ مجوز تخصیص مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند و تأمین اعتبار برای تخصیص ۷۵ لیتر آب بر ثانیه برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در سال‌های ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۱، تأمین اعتبار برای احداث شبکه‌های گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان (فاز ۴ شهرک صنعتی بیرجند، نهبندان، حاجی‌آباد زیرکوه، درمیان و سرایان) به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال می باشد.

?سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در قبال این تفاهم نامه، متعهد شد؛ اعتباری به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی سازمان و منابع داخلی شهرک‌های صنعتی استان جهت ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان طی سال‌های ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۱ تأمین نماید.
?علاوه بر این؛ تخصیص بخشی از اعتبارات لازم جهت تکمیل زیرساخت‌های تأمین ۵۵ مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی شهید رحمانی خوسف، طبس و دیهوک، انجام مطالعات مربوط به مکان‌یابی ناحیه صنعتی جدید برای شهرستان سربیشه، تأمین بخشی از اعتبارات لازم برای تخصیص آب به میزان ۷۵ لیتر بر ثانیه برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و نیز تأمین اعتبار برای احداث شبکه‌ های گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان(فاز ۴ شهرک صنعتی بیرجند، نهبندان، حاجی آباد زیرکوه، درمیان و سرایان)به میزان ۱۲۵ میلیارد ریال از دیگر تعهدات این سازمان می باشد.
?استانداری خراسان جنوبی نیز طی این تفاهم‌نامه، نسبت به هماهنگی و پیگیری لازم جهت اخذ مجوزها و مصوبات مورد نیاز برای تحقق بند ۲ تفاهم نامه و تأمین آب و برق متعهد شد.
?همچنین تأمین بخشی از اعتبارات ماده ۳ تفاهم‌نامه از محل منابع اعتبارات عمرانی استانی جهت ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی طی سنوات ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۱، تأمین بخشی از اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌های تخصیص ۵۵ مگاوات برق برای شهرک های صنعتی شهید رحمانی خوسف،طبس و دیهوک در چارچوب مفاد ماده ۲ تفاهم نامه، هماهنگی و پیگیری لازم برای اخذ مجوز تخصیص آب به میزان ۷۵ لیتر بر ثانیه از محل تخصیص مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب و پساب تصفیه خانه بیرجند و تأمین بخشی از اعتبارات مربوطه برای شهرک ها و نواحی صنعتی استان از دیگر تعهدات استانداری در این تفاهم‌نامه می باشد.
?علاوه بر این؛ استانداری در قبال امضای این تفاهم نامه، نسبت به هماهنگی و پیگیری لازم جهت اخذ مجوزهای مربوطه برای توسعه و تملک شهرک‌های صنعتی استان و تأمین بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای تملک اراضی مورد نیاز و نیز تأمین اعتبار برای احداث شبکه‌های گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی (فاز ۴ شهرک صنعتی بیرجند، نهبندان، حاجی آباد زیرکوه، درمیان و سرایان) به میزان ۱۲۵ میلیارد ریال متعهد شده است.

زمان انجام این تعهدات به مدت ۲ سال از تاریخ انعقاد تفاهم نامه تعیین شده و اعتبارات لازم نیز توسط طرفین به صورت متناسب و همزمان با یکدیگر تأمین خواهد شد