مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: امسال ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده آب شهری و روستایی در این استان اختصاص یافت.

حسین امامی روز یکشنبه  افزود: یکی از مشکلات اساسی استان، هدررفت بالای آب در شبکه‌های توزیع بوده و میانگین هدررفت آب در مناطق شهری و روستایی ۳۰ درصد است.

وی با بیان اینکه ۳۱ درصد آب شبکه شهری و ۴۰ درصد آب شبکه روستایی خراسان جنوبی هدررفت دارد اظهار داشت: برای رفع این مشکل براساس برنامه پیش‌بینی شده امسال ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: در این خصوص بخش عمده‌ای از تجهیزات خریداری شده است و پیمانکاران آن نیز به کار گرفته شده‌اند.

وی افزود: برای تعویض ماهانه هزار کنتور آب در این استان برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است که با این روند تا پایان امسال ۱۲ هزار کنتور معیوب، تعویض خواهد شد.

امامی عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان مسئولیت تامین آب شرب و بهداشتی برای ۲۱۷ هزار مشترک شهری و ۱۳۵ هزار مشترک روستایی را برعهده دارد.

وی با اشاره به مشکل ناپایداری آب در شبکه‌های روستایی گفت: بیشترین دلیل ناپایداری آب در شبکه‌های روستایی مدیریت نادرست مصرف آب در این بخش و استفاده از آب شرب برای مصارف آبیاری فضای سبز است.

وی تصریح کرد: استفاده از آب شرب برای فضای سبز از لحاظ شرعی نیز مشکل دارد چرا که به دلیل پایین بودن تعرفه‌ها از لحاظ اقتصادی بازدارنده نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: در بسیاری از مجتمع‌های روستایی که دارای تنش آبی هستند، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه تولید آب در استان پراکنده است افزود: باید خطوط انتقال و توزیع مدیریت شود تا مصرف مشترکان را پایدار نگه داریم.

امامی به وسعت زیاد خراسان جنوبی و پراکندگی جمعیت اشاره کرد و گفت: باید برای رفع مشکلات کم‌آبی برنامه جامع تهیه شود تا با برنامه‌ریزی اصولی از این مشکلات جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت‌ها و قطعی برق، شبکه تامین آب شرب استان با مشکلاتی مواجه می‌شود و از خاموشی‌های این چند مدت شرکت آب و فاضلاب نیز بی‌بهره نبوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی به موضوع باغ ویلاها هم اشاره کرد و گفت: در روستاها به‌ویژه در باغ ویلاها برخی افراد مصارف بخش کشاورزی را به شبکه‌های آب تحمیل می‌کنند و همین مساله سبب می‌شود روستاهایی که در مجتمع‌های بزرگ و در انتهای شبکه هستند با محدودیت تامین آب مواجه شوند و حتی آب شرب هم نداشته باشند.

وی بیان کرد: با وجود این اقدامات با توجه به حضور گسترده مردم در روزهای پایانی هفته در مناطق روستایی و چند برابر شدن جمعیت روستاها در پیک پایان هفته و استفاه ناصحیح از منابع آبی، در این روزها دچار مشکل در تامین آب می‌شویم.