معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: از ۲۲ هزار و ۷ نفری که به آنها زمین واگذار شده ۱۷ هزار نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن برای اخذ پروانه ساختمانی اقدام کرده اند.

 علیرضا عباس زاده  بیان داشت: طرح نهضت ملی مسکن یکی از برنامه های مهم دولت سیزدهم و از نیازهای اساسی مردم است که دولت همت ویژه ای برای اجرای آن دارد.

وی با اشاره به اینکه دوشنبه هفته گذشته در وزارت راه و شهرسازی جلسه ای با حضور معاونان عمرانی همه استان ها در این خصوص برگزار شد، افزود: در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت استان ها در اجرای نهضت ملی مسکن ارائه شد که در زمینه شاخص های عملکردی در تعیین زمین، الحاق زمین های شناسایی شده و واگذاری زمین به مردم، خراسان جنوبی در رتبه اول کشور قرار داشت.

به گفته وی بیش از ۱۱۲ هزار نفر در استان در سامانه مربوط به اجرای این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۳۸ هزار نفر واجد شرایط بدون در نظر گرفتن شرط پنج سال سکونت، بوده اند.

معاون استاندار خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استان بیش از ۷۰ هزار قطعه زمین تامین شده که در ماه های آینده به ۱۰۰ هزار قطعه زمین افزایش خواهد یافت.

عباس زاده با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در طی چهار سال اجرا می شود، تصریح کرد: در این راستا هر سال یک میلیون واحد مسکونی احداث خواهد شد و به همه متقاضیان واجد شرایط، زمین واگذار می شود.

وی متذکر شد: به جز بیرجند در همه شهرهای استان، زمین ویلایی واگذار شده است و در بیرجند امکان واگذاری زمین ویلایی در نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت محدودیت های دارد، گفت: برای جوانی جمعیت در شهر بیرجند، زمین های که واگذاری می شود، به صورت دو واحدی است و به بخشی از این افراد که متقاضی زمین ویلایی هستند، در روستاها و در خوسف زمین واگذار می شود.

معاون استاندار ادامه داد: حدود ۲۰ هزار زمین در روستاهای شکراب، دستگرد و… برای واگذاری به این افراد پیش بینی شده که باید شوراها و اهالی این روستاها با واگذاری اراضی مورد نظر به دلیل تغییر بافت جمعیت این روستاها، موافقت کنند.

پیشنهاد ایجاد شهرک مسکونی در محمد شهر

عباس زاده خاطر نشان کرد: همچنین پیشنهاد ایجاد شهر مسکونی در محمد شهر توسط مشاور ارائه شده است.

عباس زاده با اشاره به اینکه همزمان با واگذاری زمین در ۴۲ سایت مصوب استان با استفاده از ۴۰ میلیون تومان سهم متقاضی، کار آماده سازی سایت ها شروع شده است، گفت: ۱۷ هزار نفر از ۲۲ هزار و ۷۳۵ نفری که زمین تحویل گرفته اند، برای اخذ پروانه ساخت اقدام کرده اند.

به گفته وی بقیه این افراد هم تا زمان مشخص شده باید ساخت واحدهای خود را شروع کنند که اگر تا آن زمین این کار را انجام ندهند، زمین واگذار شده از آنها گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با حل مشکل تامین اجتماعی مردم برای اخذ پروانه ساختمانی اقدام خواهند کرد، گفت: حدود ۱۰ هزار نفر فنداسیون، حدود ۶۵۸ نفر در مرحله اسکلت، سه هزار و ۵۰۰ نفر سقف و سه هزار و ۵۷۱ نفر در حال انجام نازک کاری هستند.

به گفته وی حدود هشت هزار تاکنون با بانک ها ی عامل قرار داد منعقد کرده اند و اگر کسی نتواند سهم آورده خود را تامین کند، نمی تواند برای دریافت تسهیلات اقدام کند.

عباس زاده خاطر نشان کرد: پیش بینی ها در زمینه قیمت تمام شده هر واحد مسکونی به شکل علی الحساب انجام شده است و با افزایش تسهیلات از ۳۵۰ به ۵۵۰ میلیون تومان، از قیمت نهایی مسکن باید کاسته شود.

وی تصریح کرد: کسانی که با بانک عامل بر اساس تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی قرار داد بسته اند، باید برای متمم قرار داد خود اقدام کنند و ۲۰۰ میلیونی که افراد تسهیلات بیشتری می گیرند، در نهایت برگشت خواهد کرد.

تحویل ۸۰۰ واحد نهضت ملی مسکن دهه فجر در بیرجند

معاون استاندار با بیان اینکه امیدواریم در دهه فجر سال جاری از دو هزار واحد در حال ساخت در شهر بیرجند، ۸۰۰ واحد تحویل شود، گفت: همه مطالعات زمین شناسی در جاهای که زمین واگذار می شود، انجام شده است و با توجه به اینکه ایران بر روی کمربند زلزله قرار دارد، آئین نامه ساخت بر روی پهنه های گسل تهیه شده است و مطالعات در خصوص گسل بیرجند هم انجام شده است.

عباس زاده تصریح کرد: با رعایت همه ضوابط و اصول فنی در زمین های واگذار شده در بیرجند واحدهای مسکونی مورد نظر ساخته می شوند.

وی خاطر نشان کرد: در انبوه سازی که در بیرجند انجام می شود هم به طور دقیق همه ضوابط و اصول فنی رعایت می شود.

وی با یاد آوری این نکته که در بسیاری از مناطق استان مردم با آورده خود شروع به ساخت کرده اند و به دنبال اخذ تسهیلات نیستند، گفت: با توجه به سهم آورده هر متقاضی، بانک های عامل بخشی از تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومان را آزاد می کنند.

به گفته وی بانک های ملی، صادرات، رفاه، مسکن، ملت و تجارت تسهیلات مورد نظر را پرداخت می کنند، ادامه داد: تامین منابع بانک ها، مسئله ملی است که در شورای عالی مسکن که به ریاست رئیس جمهور برگزار می شود، در این باره تصمیم گیری می شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور