جانشین رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: امسال جغرافیای هدف برای گروه های جهادی در سراسر کشور تعریف شده است.

محمد زهرایی روز یکشنبه در نشست کارگروه استانی ایجاد هماهنگی پشتیبانی و نظارت بر برنامه های بسیج سازندگی خراسان جنوبی که به ریاست معاون عمرانی استاندار برگزار شد افزود: ایراداتی در حوزه گروه های جهادی وارد بود از اینکه فعالیت ها عمق کم و با پراکنده کاری انجام می شد.
وی گفت: در طرح جغرافیای هدف چند گروه جهادی یک یا چند نقطه روستایی را به عنوان جغرافیای هدف خود انتخاب می کنند و مدت سه تا پنج سال در منطقه حضور دارند و به تدریج گروه جهادی بومی را به جای خود ایجاد می کنند.
جانشین رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: برنامه گروه جهادی فاصله گیری از اتکا به بودجه دولت و بسیج است و باید از ظرفیت مردم و خیران استفاده شود.
وی گفت: کار جمعی خوب در جغرافیای هدف اتفاق می افتد که از این طرح به لحاظ فرهنگی و معنوی حمایت شود و اگر قرار است پروژه ای در بسیج سازندگی تعریف شود اولویت به جغرافیای هدف داده شود.
وی افزود: محله های طرح کرامت، دهستان های پیشرفت و آبادانی و مناطق روستایی که ظرفیت تبدیل شدن به قطب را دارد از جغرافیای هدف هستند.
زهرایی گفت: شرایط کنونی کشور نیازمند بازتعریف فعالیت ها و برنامه های عملیاتی در دستگاه های اجرایی است و شرایط اقتصادی خاصی بر کشور حاکم شده که دلیل عمده آن تغییرات محیطی پیوسته و مستمری است که در دنیای پیرامون ما اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: وقتی درجه عدم اطمینان محیطی بالا می رود باید در درون از انسجام و ادغام بیشتری بهره برد که این اتفاق هنوز در کشور رخ نداده است و از هم گسیختگی سیاسی، اقتصادی و مبانی راهبردی در دستگاه های اجرایی وجود دارد که اگر از انسجام برخوردار نشود از این فضاها و خلاها ضربه می خوریم.
زهرایی اولویت کار در بسیج سازندگی را آب و اشتغال اعلام کرد و افزود: منظور از آب پروژه های آبخوان داری، آبخیزداری و قنات، کانال کشی، جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان زدایی است.
وی اظهار داشت: آب یعنی هر آنچه مردم خراسان جنوبی برای ماندن در این استان و مهاجرت نکردن به آن نیاز دارند و از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم در این استان مقوله آب را به عنوان اولویت نخست خود تعریف کند.
جانشین رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: مزیت نسبی در خراسان جنوبی برای سرمایه گذاری وجود ندارد چون این استان در گوشه ای از کشور با فاصله زیاد از مراکز مصرف کننده واقع شده که حمل و نقل ضعیف دارد و هیچ بخشودگی و مشوق برای سرمایه گذار ندارد.
وی افزود: راهکار سرمایه گذاری در این استان از روستاها و واحدهای کوچک کمک کننده اشتغال است که باید به زنجیره ارزش وصل شده و خوشه صنعتی تشکیل دهند.
وی تاکید کرد: سبد اشتغال روستایی ایجاد شود یعنی اگر فردی چند گوسفند دارد در کنار آن صنایع دستی هم داشته باشد.
زهرایی گفت: دستگاه اجرایی به تنهایی قادر به ایجاد اشتغال پایدار و مستقیم در روستا نیست و باید هم افزایی در روستاها توسط دستگاه های مربوط ایجاد شود.
وی گفت: بسیج سازندگی در سال ۱۳۹۷ به دنبال کار موزائیکی در اقتصاد و گروه های جهادی است و در بحث نظامی واژه دفاع موزائیکی به کار برده می شود یعنی هر منطقه در دفاع نظامی، امنیتی و اقتصادی روی پای خود بایستد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم گفت: پروژه های عمرانی و محرومیت زدایی از محورهای فعالیت این سازمان برای کمک به دولت در محرومیت زدایی است.
مهدی هنری افزود: ۱۶ پروژه در بحث اعتبارات دولتی در سال مالی ۱۳۹۶ با مبلغ ۲۱ میلیارد ریال در قالب موافقت نامه مستقیم با سازمان برنامه و بودجه مبادله شد.
وی اظهار داشت: دستگاه های اجرایی پروژه های قابل واگذاری خود به سازمان بسیج سازندگی را اعلام کنند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پروژه ها را با مشارکت دستگاه اجرایی و خیران به مردم انجام می دهد که در سال ۱۳۹۶ از این سرفصل ۲۰ میلیارد ریال با ۵۰ پروژه تعریف و همه آنها محقق شد.
وی افزود: در حوزه قرارگاه پیشرفت و آبادانی ۶ دهستان که از سال گذشته قرارداد آنها منعقد شد، تعداد ۸۲ پروژه با مبلغ ۵۵ میلیارد ریال در برنامه تعریف شده که ۲۷ میلیارد ریال این مبلغ سهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی و بقیه مربوط به دستگاه های اجرایی و خودیاری مردم روستاهاست و تاکنون ۲۵ میلیارد ریال اعتبار قرارگاه پیشرفت و آبادانی تامین شده است.
هنری اظهار داشت: برای دهستان های لانوی سربیشه، گزیک درمیان و بندان نهبندان با آستان قدس رضوی به تفاهم رسیده ایم.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله