معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در هفته های اخیر، موارد مثبت آنفلوآنزا به میزان هفت درصد افزایش داشته که نیازمند توجه و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی جامعه است.

 مجید شایسته صبح پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت  کرونا  در خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در هفته‌های اخیر، موارد بستری در استان افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه همچنین در موارد مثبت آنفلوآنزا هم به میزان هفت درصد افزایش داشتیم، اظهار کرد: بیماری‌های حاد تنفسی قابل پیشگیری است و می‌توان با رعایت اصول خودمراقبتی تا حد زیادی از ابتلای به آن پیشگیری کرد.

شایسته در توصیه هایی به شهروندان بیان کرد: از شهروندان خواستاریم با حفظ فاصله فیزیکی حداقل به اندازه یک متر از افراد دارای علامت، خودداری از روبوسی و دست دادن و استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه و انداختن دستمال آلوده در سطل زباله از شیوع این بیماری ها جلوگیری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: همچنین دریافت واکسن یادآور و افزایش ایمنی افراد جامعه، استفاده از ماسک در فضاهای سربسته و تجمعات، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون از دیگر اصول پیشگیری از این بیماری‌ها بوده که نیازمند توجه شهروندان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واکسن‌های موجود برای بیماری  کرونا در استان واکسن برکت و واکسن برکت پلاس است، گفت: این واکسن ها به تعداد کافی در مراکز خدمات جامع سلامت استان موجود است.

شایسته ادامه داد: کسانی که از آخرین نوبت دریافت یادآور آن‌ها یک سال گذشته باشد می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت یک دوز واکسن دریافت کنند.

وی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا هم برای گروه‌های در معرض خطر و خاص به تعداد محدود از وزارت بهداشت دریافت خواهد شد، افزود: در رابطه با سایر افراد این واکسن توسط بخش خصوصی تامین شده و مردم می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌های سطح شهر نسبت به تهیه این واکسن اقدام کنند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور