#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

آموزش مجازی هرچند پس از شیوع کرونا در ۲ سال گذشته تهدید را به فرصت تبدیل کرد اما با گسترش واکسیناسیون عمومی و بهبود وضعیت بیماری کووید۱۹، تمایل خانواده‌ها برای بازگشایی مدارس سبب شد که کلاس‌های درس حضوری در خراسان جنوبی با استقبال دانش‌آموزان مواجه شود.

 ۲ سال از شناسایی اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور و استان خراسان جنوبی می‌گذرد، ویروسی که بسیاری از مناسبات اجتماعی را بر هم زد و یکی از مهمترین آنها حضور دانش‌آموزان در مدارس و دانشجویان در دانشگاه‌ها بود.

همزمان با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در اسفند ۹۸ و تلخی‌های شیوع کرونا اما یکی از رخدادهای مبارک که تحسین همگان را برانگیخت، تلاش مجاهدانه و ایثارگرانه فرهنگیان اعم از کادر آموزشی و اداری مدارس بود که از همان ابتدا مانع تعطیلی آموزش و یادگیری شدند.

دانش‌آموزان و والدین آنان در این مدت روش‌های مختلف آموزش مجازی، محتوایی و حضوری به‌صورت گروه‌بندی را تجربه کردند و هر بار پس از شروع پیک جدید کرونا، فعالیت حضوری مدارس و دانشگاه‌ها نیز تعطیل شد که ضمن حفظ سلامتی دانش‌آموزان ولی افت تحصیلی ناشی از تعطیلی مدارس و سایر تبعات خانه‌نشینی، نگرانی‌های جدی را در پی داشته است.

همچنین با وجود تلاش دستگاه‌های متولی برای ارائه فراگیر آموزش غیرحضوری به‌ویژه از طریق شبکه شاد اما در مناطقی از استان پهناور خراسان جنوبی با پراکندگی بالای جمعیت زیرساخت‌های مناسب این گونه آموزش فراهم نبود که در دوران پسا کرونا باید به آن پرداخته شود.

پس از آنکه در اسفند سال گذشته نشانه‌های کنترل پیک ششم کرونا پدیدار شد و با توجه به شرایط روحی و روانی جامعه، ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز سفرهای نوروزی به شرط تزریق حداقل ۲ دز واکسن را صادر کرد، در ادامه اعلام شد که مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ بازگشایی می‌شود و حضور همه دانش‌آموزان در کلاس‌های درس الزامی است.

دستورالعمل حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین، پیش از بازگشایی به ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان ابلاغ شد و این بار می‌توان فهمید به‌رغم نگرانی‌های همیشگی پدر و مادرها درباره سلامتی فرزندانشان، اما آرامش و اطمینان خاطر بیشتری برای حضور آنان در مدرسه بوجود آمده است.

به‌ویژه آنکه براساس این شیوه‌نامه تمامی فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و دروس باید به‌صورت حضوری و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس انجام شود.

مشاهدات خبرنگار ایرنا در روزهای اخیر حاکی است استفاده از ماسک در مدارس شهر بیرجند رعایت می‌شود و با توجه به گرم شدن هوا، پنجره‌های کلاس‌های درس نیز برای تهویه باز است.

نکته دیگر اینکه تاکید شده، دانش‌آموزان مبتلا به کرونا، دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تایید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر شاد آموزش ببینند و مجموعه این تمهیدات سبب شد بازگشایی کامل مدارس با استقبال دانش‌آموزان مواجه شود.

۹۹ درصد دانش‌آموزان در مدارس حاضر شدند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یک روز پس از بازگشایی مدارس گفت: بیش از ۹۹ درصد دانش‌آموزان سه دوره تحصیلی در مدارس و کلاس‌های درس حاضر شدند و پس از حدود سه سال تحصیلی، از تدریس معلمان خود به‌صورت چهره به چهره بهره‌مند می‌شوند.

محمدعلی واقعی درباره دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای، علامت‌دار یا مبتلا به کرونا اظهار داشت: این دانش‌آموزان با مجوز پزشک و هماهنگی والدین می‌توانند از بستر شبکه آموزشی «شاد»، آموزش‌های درسی را دنبال کنند.

وی تصریح کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس از جمله الزاماتی است که برای خادمان نظام تعلیم و تربیت مهم بوده و به آن پایبند هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از ضدعفونی مستمر مدارس خبر داد و گفت: انجام واکسیناسیون، استفاده صحیح و دائم از ماسک، خودداری از حضور دانش‌آموزان با علائم بیماری، استفاده از لوازم‌التحریر شخصی، همراه داشتن بطری آب، شست و شوی مداوم دست‌ها، خودداری از دست زدن به چشم‌ها و دهان از جمله اصول بهداشت فردی است که در مدارس باید رعایت شود.

وی با اشاره به لطمات آموزش مجازی به مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی دانش‌آموزان افزود: تعطیلی آموزش حضوری نه تنها منجر به افت یادگیری دانش‌آموزان شده است بلکه باعث شد دانش‌آموزان از جهات عاطفی و تربیتی هم آسیب ببینند.

استقبال از آموزش حضوری در خراسان جنوبی

کیفیت آموزشی افزایش می‌یابد

نکته‌ای که مدیر دبستان شکوهی بیرجند هم بر آن صحه گذاشت و گفت: آموزش حضوری نقش تعیین‌کننده‌ در کیفیت آموزشی دارد و این موضوع در همه مبادی آموزشی ثابت شده است.

احترامی یادآور شد: طبق شواهد ۲ ساعت آموزش حضوری نتیجه‌ای بهتر از حتی چهار روز آموزش مجازی دارد زیرا در آموزش حضوری دانش‌آموزان مورد سنجش و آزمون قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در آموزش مجازی بسیاری از تکالیفی که دانش‌آموزان ارایه می‌دهند مربوط به خودشان نیست که در کاهش کیفیت آموزشی خیلی نقش دارد.

مدیر دبستان شکوهی گفت: والدین نقش کمک‌کننده‌ در ۲ سال گذشته داشتند و قابل تقدیر است اما یکی از چالش‌ها این بوده که دانش‌آموزان از این وضعیت خسته شدند و اعضای خانواده چون تخصص لازم در این زمینه را ندارند باعث تشدید این وضعیت و کاهش کیفیت آموزش می‌شود.

وی افزود: حضور در مدرسه و جمع همسالان، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و در شرایطی که بیماری تحت کنترل بوده، بهتر است از فرصت آموزش حضوری حداکثر استفاده را داشته باشیم.

احترامی درباره نحوه آموزش حضوری در این مدرسه با توجه به پایان نیافتن شیوع کرونا توضیح داد: مدرسه شکوهی دارای ۴۱۰ دانش‌آموز است که با همه ظرفیت فعالیت خود را از چهاردهم فروردین آغاز کرد اما پروتکل‌های بهداشتی با جدیت رعایت می‌شود.

وی گفت: دانش‌آموزانی که دارای بیماری زمینه‌ای یا کرونا هستند با ارایه مستندات لازم مجوز آموزش غیرحضوری را می‌گیرند و تا بهبودی کامل به مدرسه نمی‌آیند.

آموزش حضوری و تکالیف واقعی

معلم مقطع ابتدایی هم گفت: تکالیف در آموزش حضوری، واقعی است و در این نوع آموزش بازخوردها به‌خوبی مشخص و نقاط ضعف و قوت شناسایی می‌شود.

اکبری افزود: آموزش حضوری زمینه را برای آموزش یکسان دانش‌آموزان فراهم می‌کند و عدالت آموزشی را به دنبال دارد.

وی گفت: در آموزش مجازی ارتباط با همسالان و ارتباطات اجتماعی کاهش می‌یابد و دانش‌آموز کمتر می‌تواند با قوانین اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی آشنا شود که گاهی لطمات جبران‌ناپذیر دارد.

این معلم اظهار داشت: دانش‌آموزان در مدرسه علاوه بر دروس، یکسری مهارت‌ها را یاد می‌گیرند که باعث افزایش کیفیت آموزشی می‌شود در حالی که در فضای مجازی از آموزش ناقص استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد خیلی از دانش‌آموزان و والدین از این وضعیت خسته شده‌اند.

استقبال از آموزش حضوری در خراسان جنوبی

آسیب‌های دوری از مدرسه 

مدیر دبیرستان کاشی فرزاد بیرجند هم گفت: تجربه ثابت کرده که می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی صحیح، آموزش حضوری را در مدارس ارائه کرد و در حال حاضر نیز همه تلاش ما بر حفظ سلامتی دانش‌آموزان در کنار تکمیل دروس آنها با توجه به پایان سال تحصیلی است.

حمیدی با بیان اینکه آموزش مجازی آسیب‌های زیادی را برای دانش‌آموزان به دنبال دارد افزود: در آموزش مجازی نظارت بر دانش‌آموز به‌شدت کاهش می‌یابد و دانش‌آموز با دنیایی از آسیب‌ها رو به رو می‌شود که نگرانی جدی والدین را به همراه داشته است.

وی گفت: آموزش حضوری بخش قابل توجهی از وقت دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد هرچند باید توجه شود که پس از ۲ سال خانه‌نشینی برگزاری کلاس‌های طولانی دانش‌آموز را خسته نکند.

مدیر دبیرستان کاشی فرزاد با بیان اینکه دانش‌آموزان این مدرسه از آموزش حضوری استقبال کردند اظهار داشت: جز چند دانش‌آموز که بیماری زمینه‌ای داشتند بقیه دانش‌آموزان طی سه روز اخیر در کلاس‌های درس حضور یافتند و سعی می‌کنیم تمامی پروتکل‌های بهداشتی را طبق ابلاغیه رعایت کنیم زیرا سلامت دانش‌آموزان در اولویت است.

وی افزود: استقبال خانواده‌ها نیز برای حضوری شدن مدارس قابل توجه است زیرا به‌خوبی درک کرده‌اند که آموزش حضوری در کنار کیفیت آموزشی بسیاری از مشکلات روحی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان را مرتفع می‌کند.

درخواست گروه‌بندی مدارس پرجمعیت

سبزه‌کار یکی از والدین دانش‌آموزان است که درخواست دارد مدارس پرجمعیت به‌صورت گروه‌بندی اداره شوند.

وی گفت: حضوری شدن کلاس‌های درس پس از تعطیلات نوروزی و مسافرت‌های امسال باعث نگرانی برخی والدین شده و درخواست آنان این است که کلاس‌های درس شلوغ نشود.

سبزه‌کار با توجه به قرار گرفتن در ماه رمضان خواستار کاهش ساعات کلاس‌های درس شد و افزود: در حال حاضر با وضعیت روزه گرفتن و ماسک زدن از طرفی دوری ۲ ساله از مدارس مقداری کار را برای دانش‌آموزان و حتی معلمان سخت می‌کند که باید به‌صورت کارشناسی در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

با کاهش محدودیت‌های کرونایی برای مدرسه رفتن و بعد از ۲۵ ماه، درهای ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه خراسان جنوبی به روی ۱۸۳ هزار دانش‌آموز دختر و پسر ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم باز شد و دانش‌آموزان طبق روال قبل از شیوع کرونا هر روز از شنبه تا چهارشنبه به مدرسه می‌روند.

براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور، خراسان جنوبی یک شهرستان قرمز (خیلی پرخطر)، سه شهرستان نارنجی (پرخطر) و هفت شهرستان زرد (متوسط خطر) دارد.