استاندار خراسان جنوبی با اعلام اینکه رسانه‌ها می‌توانند با معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری به رشد اقتصادی مناطق کمتر برخوردار کمک کنند، گفت: ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی دولتی می‌تواند در این زمینه هم در عرصه داخلی و هم خارجی تاثیرگذار باشد

«محمدصادق معتمدیان» روز دوشنبه در دیدار دکتر «سیدضیاء هاشمی» مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی که در ساختمان مرکزی ایرنا انجام شد، از استان خراسان جنوبی به عنوان استانی تازه تاسیس با ظرفیت‌های متنوع در حوزه های کشاورزی و معدنی یاد کرد و اظهار داشت: این استان با وجود برخورداری از مرزهای طولانی با افغانستان، فرهنگ اصیل خراسانی خود را حفظ کرده است.
وی با بیان اینکه از گذشته شاخص جمعیت یکی از ملاک‌های تخصیص منابع و اعتبارات بودجه‌ای در کشور بوده است، افزود: خراسان جنوبی با برخورداری از حدود ۷۶۸ هزار نفر جمعیت، سومین استان پهناور کشور به شمار می رود که در زمینه زیرساخت های ارتباطی نظیر بزرگراهها و خط آهن نیازمند سرمایه گذاری و جذب اعتبار است.

معتمدیان اظهار داشت: با وجود تنگناهای اعتباری و بودجه ای، در ماههای اخیر تلاش شده تا از ظرفیت شرکت های دولتی و بخش های عمومی غیردولتی برای سرمایه گذاری در این استان استفاده شود که به زودی تفاهم‌نامه ای برای توسعه پرورش شتر شیری و گوسفندهای اصلاح‌نژاد شده و مولد با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به امضا می رسد.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: محدودیت منابع آبی در استان سبب شده تا در یک دهه اخیر ۱۷۰۰ روستا در نوار شرقی استان خالی از سکنه شود هرچند که هنوز ۴۱ درصد جمعیت استان را روستانشینان تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های توسعه استان، جلوگیری از مهاجرت از روستاها بویژه روستاهای واقع در نوار مرزی کشور است و از این رو توجه به معیشت ساکنان مناطق روستایی در اولویت است.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با وجود بالا بودن میزان تبخیر آب در استان و کمبودها در تامین آب شرب مردم، خراسان جنوبی فاقد سند جامع آب است از این رو از وزارت نیرو خواسته ایم سند سازگاری مناطق استان را تدوین و ارایه کند.
وی خواستار آن شد که در اجرای برنامه‌های توسعه ای استان که با هدف ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم تهیه شده اند، رسانه ها بویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی به کمک دولت و استانداری خراسان جنوبی بیاید.
معتمدیان اظهار داشت: با وجود تلاش رسانه ها، هنوز خراسان جنوبی و ظرفیت های آن برای مردم و سرمایه گذاران ناشناخته است و تلاش می شود بخشی از این کاستی با همکاری رسانه ها و از طریق آگاهی دادن به مردم از جاذبه ها و ویژگی های استان مرتفع شود.

مدیرعامل ایرنا در ملاقات با استاندار خراسان جنوبی

اقتصاد دانش بنیان را جدی بگیرید
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در این دیدار اظهار داشت: استان‌های کمتر برخوردار نباید به محرومیت افتخار کنند که از این طریق بودجه دولتی بیشتری بگیرند بلکه باید نگاه خود را تغییر داده و ظرفیت‌های ناشناخته خود را فعال کنند.
هاشمی تاکید کرد: محرومیت افتخار نیست بلکه همین استان های به ظاهر کمبرخوردار و محروم، ظرفیت های فراوانی در اختیار دارند که اگر بر آنها متمرکز شوند، رونق می یابند.
وی توجه به اقتصاد دانش بنیان را برای توسعه بویژه در استان های کم برخوردار ضروری دانست و گفت: تلاش کنید کسب و کارهای نو را در استان توسعه دهید زیرا به جرات می توان گفت جوانان با استفاده از فناوری‌های نو، در حال شکل دادن جریان جدید اقتصادی در کشور هستند.
مدیرعامل ایرنا تاکید کرد: اقتصاد دانش بنیان از مولفه هایی است که می تواند در توسعه مناطق کمتر برخوردار مورد توجه قرار گیرد.
وی یکی از وظایف رسانه ها را انعکاس تسهیلات، دیدگاه‌ها و ظرفیت‌های استان‌ها دانست و گفت: ایرنا با توجه به بعد خبری خود می تواند هم در گستره ملی و هم بین المللی به روند جذب سرمایه گذار در مناطق مختلف کشور کمک کند.
هاشمی یادآور شد: یکی از دلایل پایین بودن میزان جذب سرمایه گذار این است که سرمایه گذاران اطلاعات کافی از شرایط و امکانات مناطق مختلف در اختیار ندارند و از این رو رسانه می‌تواند این ارتباط را ایجاد کرده و روند جذب سرمایه را بهبود بخشد.

ایرنای چینی به زودی راه‌اندازی می‌شود
مدیرعامل ایرنا با اعلام اینکه بخش زبان چینی خبرگزاری ایرنا به زودی راه اندازی می شود، اظهار داشت: ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی کشور و انتشار اخبار به هشت زبان زنده دنیا ظرفیت‌های خوبی در عرصه بین المللی دارد که می تواند هم در زمینه معرفی جاذبه های گردشگری و هم ظرفیت های اقتصادی به کمک استان ها بشتابد.
هاشمی توسعه بخش چندرسانه‌ای و ایرنافیلم بویژه در استان‌ها را از رویکردهای ایرنا در سال ۹۸ برشمرد و گفت: ایرنا می‌خواهد توامان صدای دولت، نظام و مردم باشد.
وی تاکید کرد: با همکاری مسئولان استانی می توان ظرفیت های استان ها را بیش از پیش معرفی و انعکاس داد.
پس از این دیدار، استاندار خراسان جنوبی از بخش‌های مختلف خبرگزاری ایرنا بازدید و در جریان تولید و انتشار اخبار در این رسانه قرار گرفت.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله