استاندار خراسان جنوبی گفت: تا پایان هفته جاری شرکت آب و فاضلاب روستایی با همکاری دهیاران به صورت کوتاه مدت وضعیت آبرسانی سیار به روستاها را مدیریت کند و حجم آب ارسالی را افزایش دهد.

محمدصادق معتمدیان عصر یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان خراسان جنوبی افزود: اگر در این خصوص نیاز است، سایر دستگاه‌ها یا نیروهای مسلح هم بسیج شوند تا مردم در روستاها در فصل تابستان کمترین تنش آبی را داشته باشند.

وی گفت: اگر نیاز به اعتبار است سازمان برنامه و بودجه با همکاری فرمانداری‌ها تامین کند تا در این ۲ ماه تابستان حجم آبرسانی به روستاها چند برابر شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تکلیف روستاهای زیر ۲۰ خانوار که در استان آب ندارند چیست و چه کاری برای حل مشکل آنان انجام شده یا باید انجام داد.

وی با بیان اینکه در سفرهای شهرستانی کمبود آب در روستاها مهمترین مشکل مردم اعلام شده است افزود: در این سفرها مردم در روستاها نارضایتی شدیدی از وضعیت آب شرب دارند.

معتمدیان بیان کرد: با این افزایش دما در تابستان امسال که نمی توانیم هر اقدامی را براساس مقدار اعتبارات در دسترس انجام دهیم و باید با هر هزینه ای حجم آبرسانی سیار به روستاها را افزایش دهیم تا بخشی از دغدغه مردم حل شود.

وی گفت: باید در این ۲ ماه تابستان به هر شکلی مشکل مردم را حل کنیم و در آستانه بحران هستیم که در این شرایط مشکل آب خوردن مردم است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: منتقدین آبرسانی سیار مردم هستند و ما باید برای حل مشکل آنان تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکل کم آبی مردم در روستاها مدیریت شود افزود: ما آدم آهنی نیستیم که مسیر ثابتی را برویم، الان فصل گرما است و مردم بیشترین فشار را در زمینه آبرسانی سیار متحمل می شوند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: باید دستگاه‌های مختلف در زمینه حل مشکل کم آبی روستاها بسیج شوند ولی هیچ تحرکی از استانداری و شرکت آب و فاضلاب روستایی به عنوان دستگاه تخصصی نمی بینیم.

مشکل کم آبی عادی شده است

وی با انتقاد از اینکه کم آبی در روستاها مشکل عادی شده است گفت: در یکی از روستاهای شهرستان طبس یکی از روستاییان پیشنهاد جالبی داد که مسئولان برای اینکه این مشکل را به خوبی درک کنند باید یک ماه در روستاها زندگی کنند.

معتمدیان اظهار داشت: در جلسات مختلف به دنبال آب ژرف برای ۵۰ سال آینده هستیم در حالی که امروز در روستاها مردم ما آب خوردن ندارند.

وی گفت: باید در قبال حل مشکل مردم در این گرمای هوا احساس مسئولیت کنیم و بدانیم با گرمای هوا مردم با تنش آبی مواجه می شوند.

وی خطاب به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: دغدغه تامین آب و حل مشکل آبی روستاها را در شما نمی بینیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: من برای یک هفته آینده در خصوص حل مشکل کم آبی روستاها برنامه جدی و عملیاتی می خواهم و نباید در این خصوص نارضایتی باشد.

معتمدیان اظهار داشت: آب به عنوان نیاز معیشتی حداقل درخواست مردم است و حل این مشکل وظیفه ما مسئولان است، مطالبه مردم به حق است و کوتاهی از ما مسئولان است.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از دغدغه های مردم در روستاها داریم گفت: ان شاءالله شما هم یک ساعت آب در روز را تجربه کنید و ببینید چگونه است.

استاندار خراسان جنوبی همچنین در پاسخ به آمار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر اینکه در زمینه اجرای طرح‌های نوین آبیاری به صورت تخته گاز عمل می کنیم و رتبه چهارم کشور را داریم، گفت: این طرح ها به صورت نیم گاز هم انجام نمی شود.

معتمدیان ادامه داد: همیشه مسئولان استان آمار ارائه می دهند که در فلان زمینه رتبه اول تا چهارم را داریم ولی در عمل این گونه نیست.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله