#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اعتبار مورد نیاز برای اصلاح و نوسازی شبکه‌ها و خطوط انتقال آب فرسوده استان، ۵۵۰ میلیارد تومان است که در این زمینه نیازمند حمایت در سطح ملی هستیم.

ا حسین امامی در نشست خبری مدیران صنعت آب خراسان جنوبی که به مناسب یکم تا هفتم تیر ماه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، افزود: امسال در این زمینه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که تلاش ما این است در گام نخست هدر رفت آب استان را به میانگین کشوری برسانیم.

وی بیان کرد: سال گذشته نیز ۱۲۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده استان با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان اصلاح و بازسازی شد و در سفر دوم رئیس جمهور به استان تلاش ما این خواهد بود که بازسازی شبکه‌های فرسوده مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هدر رفت آب در بخش شهری استان را ۳۱.۸ و در بخش روستایی ۳۷.۶ درصد عنوان کرد و گفت: خراسان جنوبی با محدودیت ذاتی آب مواجه است و باید با مدیریت مصرف آب اقدامات این مجموعه را تکمیل کنیم تا دغدغه تامین آب پایدار مرتفع شود.

وی با اشاره به اقدامات شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در حوزه فاضلاب افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند از ۶ ماه گذشته در مدار بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفته و با اعتبار ۲۳ میلیون یورو معادل ۷۰۰ میلیارد تومان آماده افتتاح است.

امامی عنوان کرد: در راستای تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند تاکنون ۴۶۰ کیلومتر اجرای شبکه انجام شده و ۴۰ کیلومتر تا اتمام این پروژه باقی مانده که امیدواریم با همکاری شهرداری این طرح در سال جاری به اتمام برسد.

وی گفت: در حال حاضر پنج پیمانکار در ۱۰ جبهه کاری در طرح فاضلاب فردوس مشغول فعالیت هستند که به صورت ماهانه ۲ کیلومتر اجرای شبکه انجام و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۳۰ کیلومتر اجرای شبکه در شهر فردوس انجام شود که برابر حجم عملیات اجرایی ۱۰ سال گذشته خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از پیشرفت ۸۳ درصدی شبکه فاضلاب شهر سربیشه خبر داد و افزود: عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود طی ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: در شهر قاین نیز برای اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب با مجتمع فولاد به نتایج مثبتی رسیده‌ایم و به‌زودی با سرمایه‌گذاری فولاد در این طرح اجرایی می‌شود همچنین در شهر خوسف موفق به اخذ ماده ۲۳ شدیم که امیدواریم در سال جاری شاهد آغاز این پروژه باشیم.

امامی به اقدامات این شرکت در زمینه آبرسانی سیار اشاره کرد و گفت: هفت تانکر در سال گذشته به شبکه آبرسانی ملحق شد و در سال جاری نیز چهار تانکر جدید به شبکه آبرسانی سیار ملحق می‌شود که سرانه آبرسانی سیار به روستاهای استان با ۱۰۰ لیتر در روز برای هر خانوار به ۲ برابر در ۲ سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری این مجموعه در بخش تجهیزات مدیریت بحران افزود: در سال جاری ماشین‌آلاتی از جمله جرثقیل، لجن‌کش، واترجت و بیل مکانیکی برای این مجموعه با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان خریداری شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته از محل کمک‌های نهادهای انقلابی از جمله بنیاد علوی، ستاد اجرایی حضرت امام(ره)، بنیاد ابراهیمی و هلال احمر  ۲۰ میلیارد تومان در طرح آبرسانی روستایی استان هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به اقدامات این مجموعه در بحث تامین آب پایدار شهرهای استان اشاره کرد و گفت: در مناطق شهری تنها دغدغه ما مشکل تامین آب شهر طبس است که طرح اضطراری تامین آب شهر طبس با تخصیص اعتبار مناسب امسال وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

امامی از افزایش سرانه ساخت مخزن ذخیره آب برای شهرهای استان خبر داد و گفت: ساخت ۳۰ هزار مترمکعب مخزن در دستور کار قرار گرفته که ۹ هزار مترمکعب آب به بهره‌برداری رسید و مابقی در دست اجراست همچنین عملیات جابه‌جایی ۱۰ حلقه چاه برای رفع مشکل کم‌آبی شهرهای استان در دست اجراست.

وی به اقدامات این شرکت برای آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان جنوبی اشاره و بیان کرد: برای تامین آب پایدار به روستاها با محوریت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) عملیات اجرایی ۲۳ مجتمع آبرسانی استان در حال اجرا است.

امامی گفت: سال گذشته از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی ۲۰۲ میلیارد تومان به خراسان جنوبی اختصاص یافت که در مجموع  از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی آبرسانی به ۸۰ روستای استان در دستور کار قرار دارد و آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار را در قالب متمم با مشارکت قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی طی ۲ سال آینده به اتمام خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه براساس اساسنامه رسالت آب و فاضلاب تامین آب شرب و بهداشت مردم است تاکید کرد: به هیچ وجه حق واگذاری انشعاب برای بخش صنعت را نداریم البته در برخی روستاها از انشعابات واگذار شده برای شرب در بخش صنعت استفاده می‌شود که تامین آب روستاها را با تنش مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در مورد مطالبات پیمانکاران آبرسان گفت: در حال حاضر مطالبات پیمانکاران ۲ میلیارد تومان است که این مبلغ مربوط به سال‌های گذشته است و از یک سال و نیم قبل تاکنون مطالباتی نداریم چرا که آبرسانی به روستاها به وسیله تانکرهای شرکت انجام می‌شود.

وی در مورد کم‌آبی مجتمع فخرود شهرستان درمیان اظهار داشت: چاه‌های این مجتمع دچار کم‌آبی شده که برای تامین منابع آب یک چاه طی هفته‌های گذشته حفر شد و به محض تجهیز و تامین برق این چاه، مشکل کم‌آبی و قطعی آب مجتمع فخرود و روستاهای منطقه مرتفع خواهد شد.

امامی با تاکید بر اینکه مهمترین چالش ما در بخش روستایی مصرف آب برای فضای سبز، صنایع کوچک و دامداری‌ها و مرغداری‌ها است اضافه کرد: برداشت بیش از اندازه آب در این بخش‌ها شبکه‌های آبرسانی ما را دچار چالش می‌کند و درخواست ما از مردم این است که همراهی لازم با این شرکت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما در خراسان جنوبی ۲ برابر سرانه مصرف، تولید آب داریم گفت: طی سال گذشته ۵۲۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشتیم که سه برابر سال قبل بوده و جهشی در اجرای پروژه‌ها را شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: هر فردی که از سوی دستگاه‌های حمایتی به شرکت آب و فاضلاب معرفی شود در صورت داشتن سرانه مصرف آب استاندارد از معافیت کامل آب‌بها برخوردار خواهد شد.

وی از اجرای طرح هوشمندسازی تاسیسات آبرسانی استان با اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: درخصوص هوشمندسازی کنتورهای برداشت آب نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان رایزنی‌های خوبی داشته‌ایم اما با توجه به تعداد بالای کنتورهای برداشت آب، این اقدام کاری زمان‌بر و پرهزینه است.