­­­­توسعه و بهسازی راه‌های استان خراسان جنوبی بخش قابل توجهی از مصوبات سفر استانی رئیس جمهور را به خود اختصاص داده به گونه‌ای که علاوه بر تکمیل و افتتاح ۱۰۰ کیلومتر راه دوبانده و ۶۶ کیلومتر راه روستایی، ۸۰ کیلومتر راه دوبانده دیگر هم آماده آسفالت است.

، استان مرزی و کویری خراسان جنوبی با بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه در مسیر ۲ کریدور اصلی کشور قرار دارد و افزایش باندهای دوم در ایجاد زیرساخت امن تردد جاده‌ای تاثیر بسزایی دارد.

این نیاز و اولویت اساسی در سومین سفر استانی رئیس جمهور که نوزدهم شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی انجام شد، مورد توجه ویژه قرار گرفت و آیت الله رییسی  در آن سفر گفت: یکی از مسایل جاده‌ها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مساله را دنبال می‌کنند.

براساس آخرین اعلام مسوولان استان، رهاورد سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۰۶ مصوبه است که اغلب آنها در زمینه عمرانی و زیرساختی بوده و در مجموع ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان اعتبار در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی منجر به تصویب ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راه‌های استان شد که با پیگیری‌های صورت گرفته ۶۷۹ میلیارد تومان یعنی ۳۴ درصد اعتبارات مصوب تخصیص یافته است.

توجه ویژه دولت سیزدهم به بهسازی راه‌های استان و تخصیص اعتباراتی که به گفته مسوولان اغلب آنها نقدی بوده است، منجر به افتتاح ۵۰ کیلومتر باند دوم در سال گذشته شد و تکمیل ۱۳۰ کیلومتر راه دیگر در دستور کار بوده که از این مقدار ۵۰ کیلومتر آماده افتتاح است.

اختصاص ۶۷۹ میلیارد تومان اعتبار سفر برای احداث باند دوم

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راه‌های استان مصوب شد که از این مبلغ تاکنون ۶۷۹ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وحید داعی  میزان تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور در حوزه راه‌های استان را ۳۴ درصد عنوان کرد و افزود: با تخصیص نقدی این اعتبار توانستیم مطالبات پیمانکاران و معوقات کارگران را پرداخت کنیم لذا اعتبارات سفر از اهمیت زیادی برای این حوزه برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه با تزریق اعتبارات سفر رئیس جمهور ۵۰ کیلومتر باند دوم راه در سال گذشته افتتاح شد گفت: در حال حاضر ۵۰ کیلومتر راه دوبانده تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است، ۸۰ کیلومتر دیگر هم تا مرحله زیرسازی آسفالت انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک این استان با افغانستان اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد که باید به راه‌های مرزی استان نیز توجه کنیم تا اقتصاد و ترانزیت تقویت شود.

وی با تاکید بر توسعه عدالتی در حوزه‌ راه‌های استان افزود: تلاش کرده‌ایم در هر شهرستان حداقل یک پروژه باند دوم اجرا و مراکز شهرستان‌ها به شبکه بزرگراهی کشور متصل شود.

۵۸۰ کیلومتر باند دوم راه در دست اجراست

داعی گفت: ابتدای سال ۱۳۹۸ باندهای دوم استان ۶۰۶ کیلومتر بود که امروز با ۲۴ درصد افزایش نسبت به مجموع به ۷۹۳ کیلومتر رسیده است.

وی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان برای اجرای باندهای دوم استان در این مدت هزینه شده است افزود: در مجموع طی ۲ سال اخیر با پیگیری‌های متعدد ۱۸۷ کیلومتر باند دوم زیر بار عبور رفته که شامل یک پنجم باندهای دوم خراسان جنوبی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: ۲ سال اخیر رکورددار افتتاح باندهای دوم کشور بوده‌ایم و سال گذشته از ۹۵ کیلومتر جاده دوبانده قابل افتتاح در کل کشور، ۳۰ کیلومتر (۳۲ درصد) در استان ما افتتاح شد.

وی افزود: همچنین دهه فجر سال ۱۳۹۹ از مجموع افتتاح ۴۵۰ کیلومتر پروژه دوبانده‌سازی در سطح کشور، ۹۰ کیلومتر مربوط به خراسان جنوبی بود.

داعی بیان کرد: برای جهش در احداث باند دوم راه‌های استان به سمت خلق منابع رفته‌ و تلاش کرده‌ایم اعداد را در پیوست قانون بودجه افزایش دهیم لذا اولین بار در تاریخ استان از سازمان برنامه و بودجه قبل از تصویب لایحه بودجه، گروهی به استان دعوت و وضعیت راه‌های سراسر استان بررسی شد.

وی یکی از اهداف این اداره کل را ارتقای پایه بودجه‌ای باندهای دوم استان عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در تهران سال ۱۳۹۸ مجموع اعتبار راه‌های استان از ۱۶۰ میلیارد تومان به ۲۲۰ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۹ به ۴۶۰ میلیارد تومان (۲ برابر)، سال قبل به ۵۵۰ میلیارد تومان و امسال به ۷۴۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال ۹۸ سه برابر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: افزایش اعداد در پیوست یک قانون بودجه، استفاده از منابع قانون بودجه از جمله تهاتر و ماده ۵۶ و افزایش اعتبارات جاری از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش اعتبار راه‌های استان تاکنون بوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۸۰ کیلومتر باند دوم راه با پیشرفت ۳۷ درصدی در استان در دست اجراست.

احداث راه ۲۲ روستای خراسان جنوبی از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور

سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم، رهاورد خوبی از جمله تصویب ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه‌های روستایی و ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز در حوزه راهداری استان داشته است و از مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای راه‌های روستایی تاکنون ۹۰ میلیارد تومان تزریق شده که با اختصاص این اعتبار و سایر منابع راه ۲۲ روستای استان به طول ۶۶ کیلومتر و با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان احداث شده و ۴۲ محور دیگر در دست اجراست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی درباره مصوبات سفر اول رئیس جمهور گفت: اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه‌های روستایی از مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی در شهریور سال گذشته است که از این مقدار ۴۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲۰۰ میلیارد تومان قیر توسط وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۳ مصوب شده است.

اسدالله جلال‌زاده افزود: تاکنون از اعتبارات مصوبات سفر در موضوع احداث و توسعه راه‌های روستایی، ۹۰ میلیارد تومان به این اداره‌ کل ابلاغ شده یعنی ۱۵ درصد اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به حوزه راه‌های استان تزریق شده است.

وی بیان کرد: اعتبارات سفر رئیس جمهور برای سال‌های مالی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ مصوب شده و این حجم از اعتبارات زودتر از برنامه مصوب یعنی در سال مالی ۱۴۰۰ ابلاغ شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از محل این اعتبارات ساخت و تکمیل ۴۲ محور روستایی به طول ۳۹۵ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت قرار گرفته است افزود: از محل اعتبارات سفر و سایر منابع راه ۲۲ روستای استان به طول ۶۶ کیلومتر با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان احداث شده و ۴۲ محور دیگر در دست اجراست که هدف‌گذاری شده تا پایان سال مالی جاری به بهره‌برداری برسد.

راه ۵۲ روستا در حال ساخت و کمبود اعتبار

جلال‌زاده گفت: میانگین شاخص طولی راه‌های روستایی آسفالت استان ۵۱.۷۶ درصد است و میانگین شاخص طولی آسفالت کشور ۵۵ درصد بوده که از نظر طولی از میانگین شاخص کشوری عقب هستیم.

وی مهمترین مشکل در زمینه احداث و تسریع روند احداث راه‌های روستایی خراسان جنوبی را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: در زمینه احداث راه‌های روستایی ردیف اعتباری ملی نداریم و اعتبارات استانی هم محدود است.

این مقام مسوول هزینه احداث هر کیلومتر راه روستایی به عرض ۶ متر را حدود چهار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت راه بسیار بالاست و با اعتبارات محدود استانی نمی‌توان تحول جدی در این بخش ایجاد کرد.

وی با اشاره به وجود ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان جنوبی ادامه داد: از این تعداد ۸۴۶ روستا از راه آسفالت برخوردار و مابقی روستاها فاقد راه آسفالت هستند که این تعداد راه ۴۸ روستا در دست اجراست.

جلال‌زاده گفت: طول راه‌های روستایی آسفالت استان پنج هزار و ۹۵۲ کیلومتر با میانگین شاخص طولی ۵۱.۷۶ درصد است که در صورت آسفالت کل ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی خاکی استان، شاخص طولی به ۵۵ درصد یعنی به شاخص میانگین کشوری می‌رسیم.

وی افزود: طول کل راه‌های خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است یعنی ۶۵ درصد طول کل راه‌های استان را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: برای دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی هم ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه و طرح ارائه داده‌ایم که اگر این اعتبارات اختصاص یابد تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر راه ۵۲ روستای استان با اعتبار ۱۹۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دست اجراست، افزود: از این تعداد، راه ۱۶ روستا به طول ۴۵ کیلومتر و با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‎رسد.

جلال‌زاده با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار شوند گفت: هدف‌گذاری ما این است که در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار شوند.

هزینه‌کرد ۱۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز

همچنین از مجموع ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر استانی آیت الله رئیسی برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز خراسان جنوبی تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این خصوص هم گفت: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز در راه‌های این استان هزینه شده و این روند ادامه دارد.

وی افزود: ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط پرحادثه (حادثه‌خیز) راه‌های استان در سفر سال گذشته رئیس جمهور به خراسان جنوبی مصوب شد که اقدامی مهم و گام رو به جلو در این حوزه است.

جلال‌زاده اظهار داشت: از این مبلغ اختصاص ۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، ۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع مالی استانی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تصویب شده است.

او گفت: تاکنون از این مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع ملی به این اداره‌ کل ابلاغ شده یعنی ۲۰ درصد اعتبارات سفر رئیس جمهور در زمینه اصلاح نقاط حادثه‌خیز در سال ۱۴۰۰ به استان تخصیص یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه از محل تخصیص این اعتبارات تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان در اولویت قرار گرفته است افزود: از محل این اعتبارات اصلاح نقاط حادثه‌خیز پمپ بنزین معصومیه بیرجند، پل بند نو و قوس چاه طالب به اتمام رسیده، همچنین رفع ۲ نقطه حادثه‌خیز، تبدیل یک آبنما به پل در محور سرایان – بیرجند و تعریض ۱۲ دستگاه پل در محورهای مواصلاتی در حال انجام است.

وی گفت: ۳۱ نقطه حادثه‌خیز در خراسان جنوبی از سال‌های گذشته طرح مصوب دارد و اخیرا ۶۳ نقطه پرتصادف دیگر در راه‌های استان احصا و برای تصویب به تهران ارسال شده است.

جلال‌زاده بیان کرد: تاکنون ۱۵ مورد نقطه حادثه‌خیز رفع شده و چهار مورد در دست اجراست که تلاش داریم این چهار پروژه تا پایان سال مالی جاری به اتمام برسد.

وی از افزایش اعتبارات اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان در سال جاری خبر داد و افزود: امسال حدود ۱۱۰ میلیارد تومان مجوز برگزاری مناقصه در زمینه اصلاح نقاط حادثه‌خیز خراسان جنوبی را گرفته‌ایم.

رئیس جمهور نوزدهم شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی سفر کرد و در شهرستان‌های طبس و بیرجند حضور یافت.

براساس آخرین اعلام مسوولان استان، رهاورد سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۰۶ مصوبه است که اغلب آنها در زمینه عمرانی و زیرساختی بوده و در مجموع ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان اعتبار در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

رئیس جمهور در آغاز دور دوم سفرهای استانی به همراه شماری از اعضای هیات دولت روز پنجشنبه هفته جاری (۲۴ آذر ماه) به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند و این سفر ۲ روزه است که تا پایان روز جمعه ۲۵ آذر ماه ادامه خواهد داشت.