?جلسه بررسی تفاهم نامه احداث نیروگاه های خورشیدی خانگی به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.
محمد صادق معتمدیان اظهار داشت: در طرح بزرگ احداث ۷۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی در استان، جامعه هدف اقشار آسیب پذیر با اولویت افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، مددجویان بهزیستی و اقشار کم درآمد هستند که باید به دقت مورد شناسایی قرار بگیرند و بانک جامع اطلاعاتی در این خصوص تهیه گردد.
? استاندار خراسان جنوبی روان سازی در مراحل اجرای‌طرح را ضروری برشمرد و تاکید کرد: با توجه به این که روستاییان، معلولین و اقشار کم درآمد مخاطب طرح هستند، باید شرایطی فراهم شود تا نیاز به حضور مردم در ادارات نباشد و با توجه به شرایط کرونایی، امورات به صورت مجازی انجام شده و در صورت لزوم دستگاه‌های مربوطه در روستا حضور پیدا کنند.

وی افزود: نباید مردم را درگیر پیچیدگی‌های اداری کنیم و دستگاه های متولی باید بسته اطلاع رسانی تعریف کرده و نسبت به تبیین و توجیه طرح برای مردم اقدام کنند.
? نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: در گذشته به دلیل محدودیت در واگذاری پنل های خورشیدی، سخت‌گیری‌های بوده که باید بازنگری شده و امکان اجرای طرح علاوه بر پشت بام منازل، در حیاط و یا ایجاد مزرعه خورشیدی مورد بررسی قرار گیرد.
?معتمدیان با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر اجرای طرح پنل های خورشیدی در کشور خاطرنشان کرد: ایجاد ۷۵۰۰ پنل خورشیدی در استان که بیش از دوبرابر پنل های موجود کشور می باشد، یک طرح منحصر به فرد است که زمینه توسعه و اشتغال را فراهم می‌کند و باید همه ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال زایی طرح مورد استفاده قرار گیرد.
?وی افزود: در خصوص سازه ها نیز باید حوزه اقتصادی ورود پیدا کند، چرا که بخشی از آن قابلیت ساخت در استان را دارد و در رونق تولید و ایجاد اشتغال موثر خواهد بود.
? استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در بخش نصب، تعمیر و نگهداری نیز باید با تقویت و توانمندسازی شرکت های بومی، ارتباط با دانشگاه و استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان رشته برق و همچنین ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، شرایطی فراهم کرد تا درآمدها و منافع طرح در استان هزینه شود و در عین حال انتخاب یک شرکت مشاور توانمند برای مراحل مختلف طرح یک ضرورت است.
?محمد صادق معتمدیان ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه ها نسبت به برآوردهای اولیه، تلاش می‌کنیم تا هزینه ها را کاهش داده و میزان تسهیلات را افزایش دهیم تا متقاضیان نیازی به آورده مالی نداشته باشند.
? وی افزود: استفاده از ظرفیت نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، بنیاد برکت و… در دستور کار است و باید در تفاهم نامه هایی که منعقد می‌شود تعداد افراد، خدمات و وظایف احصاء شده و مشخص باشد.

?استاندار یادآور شد: معلولین و افراد از کار افتاده برای ما در اولویت هستند و حضور این عزیزان، مسئولیت ما را سنگین تر می‌کند، بنابراین بهزیستی استان باید با شناسایی دقیقِ واجدین شرایط، برای جذب سهمیه در طرح پنل های خورشیدی خانگی و طرح های مسکن برنامه ریزی نماید.
?وی تاکید کرد: زمان محدود است و قرار نیست این طرح بزرگ را با آزمون و خطا اجرا کنیم، بنابراین باید طی برنامه مشخص برای مراحل مختلف طرح، جدول زمان بندی تعیین گردد.
?شایان ذکر است: در ابتدای جلسه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، مدیر کل دفتر روستایی استانداری، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره)، مدیرعامل شرکت برق، مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید و مدیرکل بهزیستی استان اجرای طرح ۷۵۰۰ پنل خورشیدی خانگی در استان را مورد بحث و بررسی قرار دادند و شیوه نامه، فرآیند اجرایی و طرحِ توجیهی پروژه، ارائه شد.