مدیرکل گمرکات خراسان‌ جنوبی گفت: مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در چهار ماه نخست امسال از نظر ارزشی ۲۶۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۲۳۲ دلار و از نظر وزنی ۸۴۸ هزار و ۲۰۰ تن بوده است.

حسن رحیمی‌زاده  افزود: صادرات خروجی استان در چهار ماه نخست امسال از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش و از لحاظ وزن ۱۹ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: از این میزان در حوزه صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود ۲ هزار و ۱۲۳ فقره اظهارنامه به ارزش ۴۸ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۳۵۳ دلار و وزن ۷۳۱ هزار و ۳۱۴ تن صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌ جنوبی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۵ درصد و به لحاظ ارزش ۳۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۲۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه عمده اقلام به کشور افغانستان، عراق، ترکمنستان و پاکستان صادر شده است عنوان کرد: اقلام صادراتی از گمرک استان شامل صیفی‌جات، روغن سوخت تقطیری، سیمان، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، میلگرد، قیر و خرما بوده است.

رحیمی‌زاده به صادرات ماده ۱۱۶ اشاره کرد و گفت: در چهار ماه نخست امسال چهار هزار و ۸۴۸ فقره پروانه به ارزش ۲۱۴ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۸۷۹ دلار و وزن بیش از ۴۷۶ هزار و ۸۸۷ تن صادر شد.

وی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه هشت درصد و ارزش ۴۲ افزایش و از نظر وزن ۱۷ درصد کاهش داشته که عمده اقلام خروجی شامل سیمان، شیشه، میلگرد، گاز مایع، هیدروکربن بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌ جنوبی با اشاره به ترانزیت از گمرک ماهیرود سربیشه بیان کرد: در این بازه زمانی تعداد یک هزار و ۱۲ دستگاه کامیون به وزن ۳۱ هزار و ۲۵۷ تن شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد و غیره ترانزیت شده است.

رحیمی‌زاده با اشاره به وضعیت واردات کالا به خراسان جنوبی نیز گفت: از ابتدای امسال ۱۶ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۶ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۲۲۸ دلار و وزن ۴۹۵ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۲۹ درصد، از نظر ارزش سه هزار و ۷۳۱ درصد و از نظر وزن ۴۰۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: عمده اقلام وارداتی به استان خط تولید کاشی، کائوچو، کلروبوتیل، ترنجبین، شاهدانه بو داده، تخم ریحان فرآوری نشده، گلپر فرآوری نشده و تخم اسپند فرآوری نشده بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: عمده اقلام وارداتی به استان خط تولید کاشی، کائوچو، کلروبوتیل، ترنجبین، شاهدانه بو داده، تخم ریحان فرآوری نشده، گلپر فرآوری نشده و تخم اسپند فرآوری نشده بوده است.

وی با بیان اینکه این اقلام از کشورهای امارات متحده عربی و افغانستان وارد شده است افزود: از ابتدای سال ۴۹ فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی به ارزش ۲ هزار و ۶۴۸ دلار و وزن ۲۹۱ کیلوگرم تشکیل شده است.

رحیمی‌زاده بیان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۰۸ درصد، ارزشی ۱۲۱ درصد و وزن ۱۹۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد و خشکبار، زعفران، البسه و شیرینی از عمده کالاهای صادر شده هستند.

وی همچنین از تشکیل ۹ فقره اظهارنامه وارداتی امانات پستی به ارزش چهار هزار و ۱۰۰ دلار و به وزن ۳۶ کیلوگرم خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۲۹ درصد، ارزش ۸۹ درصد و از نظر وزن ۱۴ کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی عنوان کرد: عمده کالای وارد شده دوربین دوچشمی، البسه و تلفن همراه است که کشور مقصد و مبدأ صادرات و واردات امانات پستی آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا و دانمارک بوده‌اند.