مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: تمام تمرکز شرکت ملی گاز در دولت سیزدهم خدمت‌رسانی به استان‌های محروم است.
مجید چگینی با بیان این مطلب در نشست با استاندار اظهار داشت: در همین راستا برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان پنج استان را معین کردیم که یکی از این استان‌ها، شرکت‌ گاز خراسان جنوبی است.
?وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط لوله گاز دوراهی دشتک – نهبندان گفت: اجرای این خط تکمیل رینگ شرقی کشور را رقم خواهد زد و شاهد تقویت شبکه گازرسانی به شمال شرق کشور و خراسان جنوبی هستیم.
?مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود:با اجرای این خط خراسان جنوبی به خط هفتم سراسری گاز متصل می‌شود و اگر برنامه صارات گاز داشته باشیم، این خط لوله این ظرفیت را برای صادرات گاز برای ما ایجاد می‌کند.
?چگینی ادامه داد: از طرفی هم اگر بخواهیم از همسایه شمالی گازی وارد کنیم از طریق این شبکه که به جنوب متصل است، می‌توانیم برای صادرات گاز هم استفاده کنیم.
?به گفته وی؛ اجرای خط سراسری یازدهم از عسلویه در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد و این طرح پیش‌ بینی شده تا بیرجند و سرخس اجرا شود که اجرای آن مانور ما را برای صادرات گاز افزایش می‌دهد.
?وی ادامه داد: خط لوله انتقال ۳۰ اینچ تربت حیدریه – دیزباد به طول ۶۵ کیلومتر نیز از طرح‌های مهم دیگر در دست اقدام است که در پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور کمک کننده است.
?معاون وزیر نفت افزود: خط انتقال گاز تربت جام – صالح آباد هم با سرعت و قوت در دست اجراست که در آبان ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و همه این طرح‌ها به تقویت شبکه گاز شرق کشور کمک خواهد کرد.
?وی با بیان اینکه تمام تلاش‌ها بر این است که شبکه گاز شمال شرق کشور تقویت شود، بیان کرد: شرکت گاز تاکنون به ۳۰ میلیون واحد تولیدی گازرسانی کرده و گاز آنها را تأمین می‌کند.
?چگینی عنوان کرد: ۳۰۳ میلیون متر مکعب گاز روز گذشته در اختیار نیروگاه‌ها قرار داده‌ایم که رقم بسیار بالایی است.
?وی با بیان اینکه از عسلویه باید گاز را به طول ۲ هزار کیلومتر به شمال و شمال شرق کشور منتقل کنیم که کار سنگینی است، بیان کرد: ۹۸ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار هستند که تا پایان سال جاری این رقم به ۸۸ درصد هم خواهد رسید.
?مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: این اقدامات به برکت انقلاب و نظام رقم خورده و در کجای دنیا اینچنین اقدامی صورت گرفته است و از طرفی هم نظام گاز را با پایین‌ ترین قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهد.
?چگینی با اشاره به وجود ۲۱ پالایشگاه برای تأمین گاز کشور، گفت: ۳۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار بالا و ۴۲۶ هزار کیلومتر شبکه گاز روستایی و شهری داریم.
?وی بیان کرد: در بحران سرما سال گذشته روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز به خطوط تزریق می‌کردیم در حالی که ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی در تولید گاز در کشور داشتیم.
?چگینی با بیان اینکه اولویت ما تأمین گاز بخش خانگی بعد نیروگاه و صنعت است، بیان کرد: باید استان‌ها نگاه ملی در مصرف و مدیریت گاز داشته باشند.
?به گفته وی؛ ایران یکی از کشورهای بالای تولید کننده گاز است و از طرفی هم از مُصرفین جهان هستیم، چرا که مصرف بی‌ رویه داریم، در حالی که با مدیریت مصرف گاز و استفاده براساس نرم جهانی، گاز اضافی هم برای صادرات داریم.
?معاون وزیر نفت با ذکر این نکته که برنامه‌ های بهینه‌سازی در دستورکار شرکت ملی گاز است، بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما در این راستا تعویض چهار میلیون بخاری کم‌بازده است که باید انجام شود.
?چگینی بیان کرد: راهبردی که امسال برای حل ناترازی گاز داریم، بحث بهینه‌ سازی است و در این زمینه سرعت دادن به تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌ هایی با بازده بالا می‌تواند بخشی از ناترازی گاز را جبران کند.
?وی استفاده از کنتورهای هوشمند برای مدیریت مصرف را راهکار دیگر بهینه‌ سازی مصرف گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد و افزود: اگر اجرای این پروژه کلان و ملی براساس برنامه و به‌ درستی پیش برود، ضمن ایجاد بستر توسعه بازار بهینه‌سازی، تا حد زیادی مصرف گاز نیز کنترل خواهد شد.
?مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه ایجاد مخازن روزمینی در دستور کار شرکت گاز قرار دارد، بیان کرد: سرمایه گذاران در این طرح برای شهرک‌ های صنعتی این مخازن را احداث می‌کنند و ما هم گاز آن را با قیمت مناسب تأمین می‌ کنیم تا در بحران انرژی از این ظرفیت‌ استفاده شود.
?چگینی افزود: شیوه نامه اجرای مخازن روزمینی به همه استان‌ ها ابلاغ شده تا با احداث آن و در بحران سرما صنایع در تأمین گاز خود مشکلی نداشته باشند و در این خصوص نیازمند همراهی وزارت صمت هم هستیم.

وی ادامه داد: این اقدام به ناترازی گاز خیلی کمک می‌کند و از طرفی هم باعث می‌شود تا در بحران‌ها، صنایع در تأمین گاز خود مشکلی نداشته باشند.
?چگینی با بیان اینکه خراسان جنوبی هم می‌تواند در ایجاد مخازن روزمینی گاز با جذب سرمایه گذاران گاز پیشگام باشد، بیان کرد: طرح‌های ذخیره سازی روزمینی گاز در دستور کار قرار گرفته که طرح‌ جدیدی است.
?به گفته وی؛ ما می‌توانیم با استفاده از CNG و MINILNG به خصوص در شهرک‌های صنعتی و واحدهای فولادی و پتروشیمی، بخشی از ناترازی و محدودیت‌ها را رفع کنیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور