نوزده سال از رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله عارفی می‌گذرد اما خدمات ارزنده این عالم به نسل‌های بعد همچنان در جریان است.

نماینده ولی فقیهآیت الله عارفی عالم مبارز و انقلابی بیرجند به نسل‌های بعد خدمات ارزنده ای ارائه کرد دراستان در مراسم  بزرگداشت نوزدهمین سالگرد رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله عارفی به خدمات ارزنده این عالم مبارز و انقلابی اشاره کرد و افزود: آیت الله عارفی و آیت الله تهامی خدمات مهم و موثری در راه مبارزه با طاغوت و راه اندازی حوزه علمیه در دوران ستم شاهی رضا شاه داشتند و منشا خیر و برکت بودند .

آیت الله عبادی افزود: در آن دوران خفقان که حوزه های علمیه تخریب و تعطیل شده بود را بازگشایی کردند و امروز پس از گذشت سالها منشا برکات در شهرستان هستند .

وی به دوران رضا شاه و کشتار مردم و تخریب و کشف حجاب در آن دوران و به شهادت رساندن علمای بزرگ و راه اندازی مراکز فساد اشاره کرد و گفت  : در آن دوران سخت این علمای بزرگ به میدان آمدند و حوزه های علمیه را حفظ کردند و شاگردان زیادی تربیت شد و نسل های بعد نیز از این برکات بهره مند شدند .

آیت الله عارفی از علمای بزرگ شهرستان بیرجند در سال ۱۲۰۹ هجری قمری در روستای خرمی از توابع شهرستان نهبندان به دنیا آمد و در دوران ستم شاهی و رضا خان به دلیل مبارزه به زندان رفت و سپس مدرسه معصومیه  بیرجند را که  در آن زمان تعطیل بود راه اندازی کرد.

مدرسه معصومیه بیرجند دارای قدمت ۸۵۰ سال است.

آیت الله عارفی در اسفند  ۱۳۸۰ در سن ۱۱۲ سالگی در بیرجند دار فانی را وداع گفت و پیکر پاک و مطهر وی در قطعه ۲ گلزار شهدای شهر بیرجند به خاک سپرده شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور