سرپرست اداره کل راه‌آهن شرق  در میزگرد تخصصی استانداری گفت: راه‌آهن، بار انبوهی از کالا و مسافر را می‌تواند جابه جا کند و از طرفی با ورود قطارهای برنامه‌ای به استان کارخانه‌ها نیز انگیزه خاصی برای ادامه فعالیت اقتصادی خواهند داشت.

رضا شرقی افزود: اینکه بتوان با استفاده از شبکه ریلی، بار را در ساعت مشخص به مقصد رساند برای بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به مزیت‌هایی که پروژه راه‌آهن در حوزه اشتغال منطقه دارد گفت: از زمانی که مسیر ریل میخ کوب می‌شود تا روسازی و بهره‌برداری از خط همواره به نیروی کار نیاز است که البته در برخی بخش‌ها نیاز به تخصص‌هایی نیز هست.

سرپرست اداره کل راه‌آهن شرق ادامه داد: اداره کل آموزش در شرکت راه‌آهن نیروهای مورد نیاز در تخصص‌های گوناگون را آموزش داده و آماده اشتغال می‌کند.

وی با اشاره به عملکرد راه‌آهن شرق کشور، این خط ریلی را جزو پنج راه‌آهن برتر کشور معرفی کرد و گفت: در حال حاضر ۲۱ منطقه راه‌آهن در کشور داریم که بسیاری از نقاط کشور را به یکدیگر متصل می‌کند.

شرقی با اشاره به اینکه راه‌آهن شرق از استان‌های یزد، خراسان‌ جنوبی و خراسان‌ رضوی گذر می‌کند افزود: ۳۶۰ کیلومتر از راه‌آهن شرق کشور در محدوده خراسان‌جنوبی (شهرستان طبس) است.

وی بیان‌کرد: هرچند از شبکه ریلی هم برای حمل و نقل بار و هم مسافر استفاده می‌شود، ولی در خراسان‌جنوبی بیشتر استفاده برای جابه جایی بار و کالا است که این مهم نیز در رونق اقتصادی و صادرات نقش بسیار ارزنده‌ای دارد.

سرپرست اداره کل راه‌آهن شرق گفت: در بخش مسافری نیز راه‌آهن شرق کشور اقدامات بسیار خوبی داشته است و هم استانی‌های خراسان‌جنوبی از شهرستان طبس می‌توانند با قطار به مشهد، تهران، خاف، بندرعباس، کرمان، یزد و شیراز سفر کنند.

وی ادامه داد: مراکز فروش بلیط را در شهرهای استان از جمله بیرجند و بشرویه مستقر کردیم و اگر متقاضی برای بلیط قطار زیاد باشد قطعا امکان افزایش این مراکز در سطح استان وجود دارد.

شرقی گفت: با اتصال به راه‌آهن غرب می‌توانیم به عراق هم صادرات کنیم که با توجه به احداث راه‌آهن کرمانشاه به دنبال استفاده از این ظرفیت نیز هستیم.

وی بیان‌ کرد: سال گذشته ۶.۲ میلیون تن بار داخلی و هشت میلیون تن بار با احتساب کالای ترانزیت توسط شبکه حمل و نقل ریلی شرق کشور حمل شده است.

سرپرست اداره کل راه‌آهن شرق گفت: میزان جابه‌جایی بار توسط شبکه حمل و نقل ریلی شرق کشور در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل ۴.۴ درصد افزایش داشته که این مسئله با توجه به کاهش صادرات حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: همچنین سال گذشته ۱۵۰ هزار مسافر توسط شبکه حمل و نقل راه‌آهن شرق جا به‌جا شده‌اند.

شرقی یکی از مزیت‌های راه‌آهن شرق کشور را جابه جایی زغال سنگ دانست و گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی حمل زغالسنگ با اهمیت بوده و نقش بسیار خوبی تاکنون داشته است.

وی با بیان اینکه راه‌آهن شرق توانایی صادرات منیزیت خراسان جنوبی را دارد افزود: برای صادرات منیزیت اگر مسئولان استان مساعدت کنند می‌توانیم با جذب چشمه‌های بار جدید این محصول را به مقاصد مصرف از طریق راه‌آهن شرق انتقال دهیم.

سرپرست اداره کل راه‌آهن شرق گفت: حدود ۱۵ سال از تاسیس راه‌آهن شرق کشور می‌گذرد و در این مدت هیچ مسافر فوتی در این منطقه ریلی نداشتیم که این موضوع نشان دهنده وجود ایمنی در راه آهن شرق کشور است و برای ما به عنوان افتخاری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی کریدور شرق برای این استان مزایای بسیاری از جمله در زمینه‌های اقتصادی به دنبال خواهد داشت گفت: یک قطار می‌تواند چهار هزار تن بار را جا به جا کند که به اندازه بار ۲۰۰ تریلی است و این موضوع نشان دهنده صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های جا به جایی کالاها است.