مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به صدور اخطار سطح قرمز هواشناسی درباره بارندگی، ۱۰۹ تیم امدادی و عملیاتی در استان آماده‌باش کامل هستند.

سید ابوالحسن میرجلیلی  افزود: این تیم‌های امدادی و عملیاتی شامل امدادگران جمعیت هلال احمر، تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵، واحدهای پلیس راه، واحدهای آتش‌نشانی، شهرداری، راهداران استان و همچنین مجموعه فرمانداری‌ها،بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است.

وی اظهار داشت: هواشناسی استان پیش‌بینی کرده که بارش‌ها در نواحی جنوبی و مرکزی استان شامل شهرستان‌های نهبندان، خوسف، بیرجند، سربیشه، درمیان و بخش جنوبی شهرستان طبس بیشتر از دیگر نواحی استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تمرکز نیروهای امدادی در بخش‌های جنوبی و مرکزی استان با توجه به اخطار هواشناسی بیشتر است اما در دیگر شهرستان‌ها هم نیروهای امدادی فعال و آماده‌باش هستند.

وی تصریح کرد: بارش‌های رگباری معمولا تا نیمه خرداد در خراسان جنوبی ادامه دارد و هنوز بالغ بر ۴۵ روز دیگر بارندگی رگباری در استان داریم که از هم‌استانی‌ها تقاضا داریم در این روزها توصیه‌ها را جدی بگیرند و از تردد در نقاط سیل‌خیز مثل رودخانه، مسیل و جاده‌هایی که آب نما دارد، خودداری کنند.

میرجلیلی افزود: بارندگی‌های فصل بهار طبق نقشه‌های هواشناسی متغیر است یعنی ممکن است تضعیف یا تقویت شود اما ما همیشه آماده هستیم.

اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی روز گذشته (چهارشنبه) با صدور اطلاعیه و اخطاریه سطح قرمز (اقدام) درباره تقویت فعالیت سامانه بارشی از امروز( پنجشنبه) نسبت به وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها در این استان هشدار داد.

در این گزارش زمان شروع فعالیت سامانه بارشی پنجشنبه شب ۲۸ فروردین با وزش باد شدید موقتی (برخی نقاط گرد و خاک)، رگبار و رعد و برق شدید و مناطق مستعد بارش تگرگ و تشکیل مه اعلام شده است.

این سامانه تا جمعه شب (۲۸ تا ۲۹ فروردین) شهرستان‌های نهبندان، خوسف، سربیشه، نقاط جنوبی طبس و نقاطی از درمیان و بیرجند را در بر می‌گیرد.

فعالیت سامانه بارشی در چند روز گذشته باعث جاری شدن روان آب در برخی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی شد.