معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو این دانشگاه به دستگاه پیشرفته مجهز شد که قابلیت اندازه‌گیری باقیمانده فلزات سنگین در محصولات غذایی و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را دارد.

غلامرضا آهنی روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: با پیگیری‌های مستمر و تلاش فراوان بعد از چندین سال توانستیم این آرزوی دیرینه را تحقق بخشیم و آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به دستگاه پیشرفته “اتمیک ابزوربشن” مجهز شود.

وی افزود: موضوع تجهیز آزمایشگاه به این دستگاه از ابتدای تشکیل معاونت غذا و دارو و تاسیس آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی جزو اولویت‌های این معاونت بوده و خوشحالیم که امروز شاهد ورود این دستگاه به دانشگاه و اضافه شدن آن به مجموعه تجهیزات دستگاهی و آزمایشگاهی معاونت غذا و دارو هستیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این دستگاه یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های اتمیک از نوع شعله کوره گرافیتی و سیستم VGA است که ضمن برخورداری از کاربری آسان، قابلیت اندازه‌گیری فلزات سنگین در مقادیر بسیار کم با دقت pbb را دارد.

وی با بیان اینکه تا پیش از این مواد غذایی و بهداشتی برای آزمون فلزات سنگین به خارج از استان ارسال می‌شد اظهار داشت: با راه‌اندازی این دستگاه امکان اندازه‌گیری باقیمانده فلزات سنگین در محصولات غذایی و آشامیدنی همچنین فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو فراهم شده است.

آهنی اظهار امیدواری کرد: با راه‌اندازی این دستگاه شاهد افزایش ایمنی و سلامت فرآورده‌های غذایی و بهداشتی تولیدی در استان خراسان جنوبی از نظر باقیمانده فلزات سنگین باشیم.

فلزات سنگین به عناصر شیمیایی فلزی گفته می‌شود که دارای چگالی نسبتا بالایی هستند و در غلظت‌های کم سمی است. از بین فلزات سنگین می‌توان به جیوه، کادمیوم، آرسنیک، کروم، تالیوم و سرب اشاره کرد.

فلزات سنگین اجزای طبیعی پوسته زمین هستند و نمی‌توان آنها را تخریب یا نابود کرد. آنها تا حدودی از طریق غذا، آب آشامیدنی و هوا وارد بدن ما می‌شوند که به عنوان عناصر کمیاب، برخی فلزات سنگین به عنوان مثال مس، سلنیوم و روی برای حفظ متابولیسم بدن انسان ضروری هستند و در غلظت‌های بالاتر می‌توانند منجر به مسمومیت شوند.

مسمومیت با فلزات سنگین می‌تواند به عنوان مثال ناشی از آلودگی آب آشامیدنی، غلظت بالا در هوای محیط یا مصرف از طریق زنجیره غذایی ایجاد شود.