رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی موجود در خراسان جنوبی که هنوز به مرحله ظهور نرسیده است را شناسایی و معرفی کرده‌ایم و انتظار داریم افراد فعال در حوزه گردشگری به موضوع گردشگری مزرعه هم توجه کنند.

 مهدی جعفری در بازدید از غرفه خراسان جنوبی در نمایشگاه بین@المللی گردشگری و صنایع دستی در تهران اظهار کرد: یکی از موضوعاتی مهمی که در خراسان جنوبی باید توجه می شد بحث گردشگری مزرعه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری بی نظیری در حوزه کشاورزی خاوران وجود دارد، افزود: در هیچ جای دنیا نمی‌توان بزرگترین باغ زرشک و عناب را یافت و تنها در خراسان جنوبی وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: مزارع زعفران چند صد هکتاری با آداب و سنن قدیمی از جمله این ظرفیت‌های گردشگری در بخش کشاورزی خراسان جنوبی است و خراسان جنوبی در حوزه شتر و بیابان و سیاه چادرها و جنگل‌های کهن بنه هم از ظرفیت‌های گردشگری بسیاری برخوردار است.

جعفری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه اول قنوات کشور را دارد، ادامه داد: قنوات یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی خراسان جنوبی است که نیاز به توجه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: متاسفانه تمام این ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی موجود در خراسان جنوبی که هنوز به مرحله ظهور نرسیده است را شناسایی و معرفی کرده‌ایم و انتظار داریم افراد فعال در حوزه گردشگری به موضوع گردشگری مزرعه هم توجه کنند.

وی در پایان عنوان کرد: جهت تغییر کاربری برای بوم گردی عوارض برداشته شده است تا به نهادینه کردن گردشگری کشاورزی کمکی کرده باشیم و بتوانیم اقتصاد کشاورزی را توسعه دهیم.

عدم حضور بخش خصوصی در نمایشگاه بین المللی گردشگری

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند نیز  در بازدید از غرفه خراسان جنوبی در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی در تهران اظهار داشت: بسیاری از ظرفیت های بالقوه خراسان جنوبی مغفول مانده و معرفی نشده است.

محسن احتشام به صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیاری در بخش گردشگری به خصوص کویر و گردشگری کشاورزی استان وجود دارد که نیازمند توجه است و حتی روستاهای خراسان جنوبی از ظرفیت بوم‌گردی بالایی جهت جذب گردشگر و اشتغال‌زایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: متاسفانه ما در ارائه و معرفی محصولات استان کوتاهی کرده‌ایم و این نمایشگاه فرصتی برای شناسایی، شناساندن ظرفیت‌ها و بازاریابی است.

احتشام ادامه داد: نقطه شروع صنعت گردشگری این نوع نمایشگاه‌ها هستند و در این نمایشگاه متاسفانه بخش خصوصی حضور ندارد و اگر تمایل خود را اعلام می‌کردند این بخش توانمندی‌ها را کمک بخش خصوصی به خوبی به نمایش می‌گذاشتیم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند  گفت: امیدواریم در نمایشگاه‌های دیگر بخش خصوصی به میدان بیاید و بخش نرم‌افزاری نیازمند کار بیشتری است و امیدواریم شاهد برطرف شدن ضعف‌های این نمایشگاه باشیم.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور