معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور جزو اولویت های مهم این معاونت است.

دکتر کبری ناصری روز دوشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی غذا و تجلیل از واحدهای تولیدی و مسئولان برتر صنایع غذایی استان افزود: عرضه انواع کالاهای پزشکی، خوراکی ها، آشامیدنی ها و لوازم آرایشی و بهداشتی در استان تحت نظارت قرار دارد.
وی بیان کرد: اکنون ۱۰۲ کارخانه و کارگاه مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در استان فعال و به همین میزان نیز غیرفعال در استان وجود دارد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۳۶۸ مورد بازرسی و ۱۸۲ گشت مشترک از این واحدهای تولیدی انجام شده است.
وی با اشاره به فعالیت ۷۵ مرکز عرضه مواد آرایشی و بهداشتی در استان افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۶۰ مورد نمونه برداری از کارخانجات، کارگاه های مواد غذایی و بهداشتی انجام شده است.
ناصری کاهش میزان نمک، قند و چربی در تولیدات غذایی را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: این مهم در واحدهای تولیدی استان مورد توجه قرار گرفته چون باید ذائقه مردم را با کاهش این مواد در تولیدات غذایی اصلاح کرد.
وی اظهار داشت: در این راستا نشانگرهای رنگی بر روی فرآورده های غذایی نصب می شود و درج نشانگر به مصرف کننده کمک می کند با توجه به شرایط جسمی و نیازهای شخصی خود انتخاب آگاهانه داشته باشد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هدف از درج این نشانگرها را اصلاح الگوی مصرف و ارتقای سطح سلامت جامعه دانست و گفت: با این نشانگرها میزان انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب مواد غذایی مشخص شده است.
وی ادامه داد: رنگ قرمز بیانگر میزان زیاد، زرد بیانگر متوسط و سبز بیانگر میزان اندک این شاخص ها در مواد غذایی است.
ناصری یادآور شد: بر اساس آمار سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی در دنیا ۸۱۵ میلیون نفر دچار سوء تغذیه مزمن و ۶۰۰ میلیون نفر از چاقی رنج می برند و ۱.۳ میلیارد نفر هم اضافه وزن دارند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم گفت: تامین سلامت در جامعه از طریق فرآورده های تولیدی سالم حاصل می شود.
محمد دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه داشتن جامعه سالم زمینه ساز پیشرفت است افزود: برای تامین آینده ای سالم برای خود و فرزندانمان باید بیش از پیش تلاش کنیم.
وی تاکید کرد: اصلاح الگوی تغذیه سالم به عنوان یک وظیفه بر عهده سازمان های متعددی قرار دارد که باید بیشتر مورد توجه واقع شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: اهمیت موضوع ارتقای سلامت که از تولید محصولات سالم به دست می‌ آید وظیفه تولیدکنندگان را نیز دو چندان می‌ کند.
در این مراسم از ۲۲ تولید کننده و مهندس ناظر برتر واحدهای تولیدی مواد غذایی استان به مناسبت ۲۴ مهرماه روز جهانی غذا و دارو تجلیل و قدردانی شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله