استاندار خراسان جنوبی گفت: در سفر اول رئیس جمهور به استان برای تکمیل مجتمع‌های فرهنگی خراسان جنوبی ۳۰ میلیارد تومان ابلاغ شد که آبان امسال ۱۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

جواد قناعت در نشست با رئیس و فعالان حوزه هنری خراسان جنوبی که در برنامه بازدید از این مجموعه برگزار شد، افزود: برای دور دوم سفر رئیس جمهور به استان نیز پروژه‌های فرهنگی و اعتبارات مورد نیاز ۳۵ میلیارد تومان برآورد شده تا در مصوبات سفر گنجانده شود.

وی اظهار داشت: پروژه مجتمع فرهنگی هنری مهرشهر بیرجند باید از منابع مختلف تامین اعتبار شود اما فعلا از منابع استانی سه میلیارد تومان اختصاص می‌دهیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: حوزه هنری استان فضای ساختمانی مستقل نداشته و در محیط استیجاری مستقر بوده که خروج از این وضعیت یکی از فوریت‌های این جلسه است.

وی عنوان کرد: طی این سال‌ها به‌ حوزه هنری استان کم‌توجهی شده و اولین کار جدی ما استقرار حوزه هنری در مجتمع فرهنگی مهرشهر بیرجند است تا حداقل از وضعیت استیجاری خارج شود.

قناعت گفت: با توجه به مشکلات مالی که در زمینه کمبود منابع برای چاپ کتاب در حوزه هنری مشهود است، چند کتاب را به ما معرفی کنید تا در چاپ آن همکاری کنیم.

وی بیان کرد: در گذشته حوزه هنری انقلاب اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رو در روی هم بودند و نگاه‌های تقابلی بین آنها سبب ایجاد مشکلاتی شده بود اما اکنون این ۲ نهاد کنار همدیگر هستند.

استاندار خراسان جنوبی یکی از ضعف‌های جدی استان را محدودیت منابع دانست و اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند نیروهای انقلابی آتش به‌ اختیار هستند در استان نیز جریان انقلابی و فعالان حوزه هنری علیرغم کمبودهای مالی و تجهیزاتی، آتش به‌ اختیار عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: باید از فرصت مثبت و طلایی در کنار هم بودن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری برای استان استفاده کنیم، در کنار آن حمایت‌های استانداری نیز خواهد بود.

قناعت ادامه داد: این حمایت‌ها به معنای رفع همه مشکلات نیست اما نسبت به گذشته توجه‌ها، حمایت‌ها و هم‌افزایی‌ها بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: با ایجاد هم‌افزایی، حمایت و هدایت‌ بین دستگاه‌های اجرایی می‌توان از ظرفیت‌های مختلف این دستگاه‌ها برای حل برخی مشکلات بهره گرفت و جهش ایجاد کرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: حوزه هنری حوزه‌ای اثرگذار در حفظ و نشر ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس یعنی نزدیک کردن یا سوق دادن نسل جدید به سمت مبانی نظام و انقلاب است.

وی بیان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر برخی گروه‌های مرجع باید در حوزه‌های مختلف مقام معظم رهبری را تنها نگذارند در حالیکه موضع نمی‌گیرند اما حوزه هنری با تولیدات مختلف در حال نقش‌آفرینی است که جای قدردانی دارد.

قناعت ادامه داد: حوزه هنری خراسان جنوبی نیز نسبت به استان‌های دیگر و حتی دستگاه‌های مختلف جلوتر بوده و به صورت آتش به‌اختیار پای کار بوده و به وظایف خود عمل می‌کند که جای قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه وظیفه ما ‌مسوولان هم‌افزایی و حمایت از هنرمندان، نویسندگان و فعالان حوزه هنری است، اظهار داشت: در اولین فرصت نشستی با محوریت حوزه هنری و ارشاد برای فعالان این حوزه برگزار و دغدغه‌های این قشر مطرح و با هم‌فکری حل و فصل شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: بخشی که نیاز به حمایت و همکاری مجموعه استانداری باشد نیز حمایت خواهیم کرد تا مشکلات و دغدغه‌ای این قشر به مرور حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه ایجاد هم‌افزایی حداکثری بین دستگاه‌های فرهنگی استان بسیار ضروری است، گفت: با توجه به کمبود منابع اعتباری، دستگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت همدیگر استفاده کنند.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بازدیدهای دوره‌ای از دستگاه‌های اجرایی استان امروز به حوزه هنری خراسان جنوبی رفت و روز گذشته (دوشنبه) نیز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید کرد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور