بيل زني تنها مراسم ماه محرم در استان است كه در هيچ يك از شهرستان هاي ديگر به چشم نمي خورد. اين مراسم فقط در شهر خوسف در ظهر عاشورا برپا مي شود. مراسم بيل زني در اين شهر سابقه طولاني داشته و به اعتقاد مردم اين مراسم در سال 1327 شمسي ممنوع شد و برگزار نشد ولي پس ازمدتي دوباره به مرحله اجرا درآمد. براي برپايي اين مراسم در هر يك از دو هيأت خوسف دو دسته پانزده نفري كه مجموعاً چهار دسته هستند تشكيل مي شود. هر يك از نفرات بيل به دست ، دايره وار و به هم چسبيده بيل هايشان را به طرف آسمان مي گيرند و در هنگام حركت هر يك از نفرات به هوا پريده و تيغه بيلش را به بيل هاي ديگر مي زند و همه با هم يك صدا مي گويند (حيدر علي). همان طور كه ذكر شد اين مراسم فقط در خوسف اجرا مي شود. مراسم بيل زني نوعي شبيه سازي از طايفه بني اسد در صحراي كربلاست. طايفه بني اسد پس از واقعه عاشورا با بيل و يا ابزار ديگري كه در دست داشتند آن عزيزان را به خاك سپردند. |
مراسم بیل زنی به شماره 508 – 20/6/91 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
