#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دوره نهفتگی بیماری کرونا بین ۲ تا ۱۴ روز است و در اکثر موارد، علائم بالینی خفیفی ایجاد می‌کند که باعث انتشار بیشتر ویروس می‌شود.

 مجید شایسته افزود: لذا اگر با فرد کرونا مثبت در تماس بودیم، باید تا ۱۴ روز از نظر کرونا و علائم آن پایش شویم و بررسی علائم بیماری مثل تب، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و از دست دادن حس بویایی و چشایی حتما مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: توصیه‌های کلی مثل شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه، استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی با افراد به خصوص کسانی که علائم بیماری را دارند و استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه رعایت شود.

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین اگر در خانواده فرد کرونا مثبت وجود دارد، ملاقات این فرد کاملا ممنوع بوده و فردی که مراقب این بیمار است باید فاقد بیماری زمینه‌ای یا شرایط خاص مثل خانم باردار، افراد مبتلا به سرطان، مبتلایان به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی، کلیوی و افراد چاق بوده و این بیماری‌ها را نداشته باشد.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، بیش از یک ماه است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد و بیماران تنفسی و کرونایی بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی طی هفته‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و کماکان روند صعودی دارد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۵۵۰ هزار و ۷۵۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسیده است.