رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: محکوم به قصاص نفس پرونده قتل عمد توسط اولیای دم با تلاش‌های همکاران شورای حل اختلاف قاین و دستگاه قضایی استان بخشیده شد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: پس از ۲ سال از وقوع قتل، اولیای دم مقتول مرحوم محمدامین حسینی با حضور در شعبه اجرای احکام کیفری، رضایت و گذشت خود از خون پسرشان را اعلام کردند.

وی اظهار داشت: هر فعل مجرمانه‌ای مستوجب مجازات است و در مورد جرم قتل عمد نیز مرتکب یا قاتل به موجب قانون مجازات اسلامی به مجازات قصاص نفس یا اعدام محکوم می‌شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: قصاص یکی از چهار مجازات اصلی در قانون مجازات اسلامی است و در قانون شرایط اعمال مجازات قصاص بیان شده است که برای قصاص مجرم باید ورثه مقتول یا اولیا دم که دارای حق قصاص هستند به جز زوج و زوجه درخواست قصاص مرتکب را از دادگاه بخواهند، در این صورت مجرم به مجازات قصاص محکوم خواهد شد اما این امکان وجود دارد که اولیای دم از حق قصاص خود گذشت کنند.

وی درخصوص گذشت اولیای دم که امروز هشتم مرداد در دادگاه کیفری استان رضایت خود را اعلام کردند، گفت: خانواده مرحوم محمدامین حسینی ۲ سال پیش در تیرماه ۹۷ فرزند جوانشان را در نزاع دسته‌جمعی که در شهرستان قاینات صورت گرفته بود، از دست دادند.

حجت الاسلام حمیدی افزود: قتل مذکور در ۱۹ تیرماه ۹۷ بر اثر نزاع دسته‌جمعی در شهرستان قاینات صورت گرفته بود و قاتل از آن زمان در زندان به سر می‌برد که با تلاش‌های مرکز شورای حل اختلاف قاین و واحد اجرای احکام کیفری دادگستری استان، سرانجام پس از ۲ سال خانواده مرحوم حسینی از خون پسر خود گذشتند و به قاتل فرزندشان حیاتی دوباره بخشیدند.

بنابر این گزارش اولیای دم مقتول نیز گفتند: رضایت ما فقط به خاطر خداست و این بخشش معامله ما با پروردگار است.

همچنین قاتل محکوم به قصاص در ۲۵ تیرماه امسال روز زیارتی امام رضا (ع)، پای چوبه دار در زندان بیرجند توسط اولیای دم مقتول بخشیده شد و حیات دوباره یافت.