اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره تداوم فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه همراه با خیزش گرد و خاک و بروز خسارت در این استان هشدار سطح نارنجی (آمادگی) صادر کرد.

 زمان شروع وزش باد شدید تا خیلی شدید از امروز هشتم مرداد است که همراه با خیزش گرد و خاک، آسمان غبارآلود، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی – توفان گرد و خاک در مرز شرقی است و تا روز دوشنبه یازدهم مرداد ادامه دارد.

منطقه اثر این سامانه نهبندان، سربیشه، درمیان، حاجی‌آباد زیرکوه و مناطق مرکزی است.

بر این اساس با تداوم فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه، وزش باد شدید در برخی نقاط خیلی شدید همراه با گرد و خاک سبب کاهش کیفیت هوا و کاهش میزان دید افقی بخصوص در نواحی شرفی استان خواهد شد و در مرز شرفی نیز توفان و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود همچنین این شرابط بروز خسارت را در پی خواهد داشت.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره خسارت به پوشش و سازه گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، دکل‌ها و تیرهای برق، آسیب به نهال‌های جوان و شکسته شدن درختان خشک و کهنسال، اختلال در ترددهای جاده‌ای محورهای مواصلاتی نیمه شرقی استان و سقوط اجسام از ارتفاع و بلندی به ویژه در کارگاه‌های ساختمانی هشدار داده است.

بازدید و اطمینان از استحکام سازه و پوشش گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، قرار دادن قیم برای نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر، در خانه ماندن افراد به ویژه کودکان سالمندان و گروه‌های حساس، قرار نگرفتن در فضای باز و پرهیز از سفرهای غیرضروری و رعایت سرعت مطمئنه از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

همچنین در این هشدار سطح نارنجی بر آمادگی دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران برای مواجه شدن با هرگونه خطر احتمالی ناشی از وزش بادهای خیلی شدید، توفان و گرد و خاک و کاهش دید افقی تاکید شده است.

وزش باد شدید، توفان همراه با گرد و خاک از هفته گذشته پدیده غالب در خراسان جنوبی است و توفان طی روزهای اخیر در برخی مناطق استان خسارات مالی برجا گذاشت.