رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با تلاش جهادی همکاران قضایی در سال جاری بیش از ۹۵ درصد پرونده‌های معوقه در خراسان جنوبی رسیدگی و مختومه شد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی  در گردهمایی فصلی روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های سراسر استان خراسان جنوبی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: بنابر به دلایل موجه پنج درصد این پرونده‌ها باقی مانده و هر پرونده‌ای که قابلیت مختومه شدن را داشته است، به اتمام رساندیم.

وی بیان کرد: امسال تلاش‌های بسیار خوبی در دستگاه قضایی استان صورت گرفت که جای قدردانی دارد و امید است در سال آینده با اندیشه و عمل جهادی شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌ها و مزاحمت‌هایی را به وجود آورد گفت: ما از دستگاه‌هایی هستیم که بیشترین مراجعه کننده را داریم و آمارها نشان می‌دهد هر شهروند استان در سال یک مرتبه به قوه قضاییه مراجعه کرده است.

وی افزود: ویروس کرونا ما را در یک تناقض قرار داد که در چنین شرایطی باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم و تداوم ارائه خدمات قضایی به آنان را دنبال می‌کردیم و با تدابیری که به عمل آمد این بحران را پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از دادرسی الکترونیک و شیفت‌بندی دادگاه‌ها توانستیم این وضعیت را مدیریت کنیم گفت: ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و تلاش خواهیم کرد با رعایت پروتکل‌های ستاد ملی کرونا همچنان در خدمت مردم باشیم.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به گسترش دادرسی الکترونیکی در سطح استان تصریح کرد: تاکنون ۲۳ هزار دادگاه آنلاین در خراسان جنوبی برگزار شده و همچنان رتبه نخست کشور را در این زمینه داریم.

وی گفت: با برگزاری دادگاه‌های الکترونیک خدمات خوبی به مردم ارائه شد و هزینه رفت و آمد آنان کاهش یافت.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی افزود: حتی از طریق ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکایی و برگزاری دادگاه آنلاین به پرونده‌های متقاضیان رسیدگی شد.

وی گفت: در استان خراسان جنوبی دادگاه‌هایی در حوزه‌های قضایی برگزار می‌شود که تمامی اقدامات قضایی آن تمام الکترونیک است و حتی یک برگ کاغذ در این پرونده‌ها شکل نگرفته که موفقیت بزرگی برای استان است.

حمیدی افزود: سال آینده به دنبال افزایش حوزه‌های قضایی تمام الکترونیک هستیم و شیوع ویروس کرونا در سال جاری کمک کرد که به این سمت برویم.

وی با بیان اینکه در سال جاری افزایش دسترسی مردم در دستگاه قضایی محقق شد گفت: امروز در اکثر شهرهای خراسان جنوبی دفاتر خدمات قضایی مستقر شده است و ۲ دادگاه بخش درح و دیهوک نیز به حوزه‌های قضایی استان اضافه شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی از راه‌اندازی دادگاه بخش سده (آرین شهر) در ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: امسال تعداد دادگاه‌های تجدیدنظر استان از چهار مورد به ۶ شعبه افزایش یافت تا مردم راحت‌تر به حق و حقوق خود برسند.

وی به موفقیت استان در مدیریت وضعیت زندان‌های استان در سال جاری هم اشاره کرد و افزود: با توجه به جمعیت زیاد زندان‌ها نگرانی‌هایی درخصوص شیوع ویروس کرونا وجود داشت و با توجه به دستورالعمل‌هایی که ریاست قوه قضاییه صادر کرد و در استان اجرایی شد یا کرونا به زندان‌ها نرفت و اگر رفت به خوبی مدیریت شد و جلوی شیوع آن گرفته شد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: طرح پایش و غربالگری زندانیان در سال جاری با موفقیت اجرا شد و در این طرح تعدادی زندانی آزاد شدند و تعدادی تخفیف مجازات گرفتند.

وی کمک به تولید و اشتغال و مبارزه با تحریم‌های ظالمانه دشمنان در دستگاه قضایی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری را از رویکردهای قوه قضاییه ذکر کرد و افزود: با بازدیدهای میدانی و بررسی مشکلات در سال جاری حدود ۳۰ واحد تولیدی مشکل‌دار را کمک کردیم که تعطیل نشوند و به تولید برگردند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌های سال آینده دستگاه قضایی استان گفت: اجرای سند تحول قوه قضاییه یکی از مهمترین برنامه‌های سال آینده است که سندی کارشناسی شده است و نسخه شفابخش مشکلات قوه قضاییه خواهد بود.

وی اظهار داشت: این سند شاه کلید حل مشکلات قوه قضاییه است و اگر بتوانیم آن را اجرایی کنیم تقریبا ابرچالش‌های قوه قضاییه برطرف خواهد شد.

وی گفت: کارگروه اجرای سند تحول قضایی در استان تشکیل شده و دبیرخانه اجرایی این سند در استان فعال‌تر می‌شود تا ماموریت هفت گانه قوه قضاییه در این کارگروه برنامه‌ریزی و اجرا شود.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: باید چالش‌های دادگستری استان در این سند اولویت‌بندی و با برنامه‌ریزی رفع شود.

وی اظهار داشت: توجه به اتقان آرای قضایی در سال آینده ضروری است و کارگروهی در این زمینه راه‌اندازی شده است و باید به کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها هم توجه بیشتری شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اضافه کرد: باید احکامی که با تمام هزینه‌ها صادر می‌شود از استحکام و اتقان لازم برخوردار باشد و حکم آن قدر محکم باشد تا در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عدالت اداری مورد نقض قرار نگیرد.

وی گفت: برای رسیدن به قوه قضاییه الکترونیک و هوشمند باید سال آینده در این حوزه جهشی در استان صورت گیرد.

حمیدی عنوان کرد: حمایت حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی و اشتغال همچنان اولویت قوه قضاییه در سال آینده خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات در سال آینده تاکید کرد: باید در دستگاه قضایی برای برگزاری انتخابات سالم و با حضور حداکثری مردم کمک کنیم.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: ما نه مجری انتخابات و نه ناظر بر انتخابات هستیم اما در همه مولفه‌های انتخابات نقش داریم که باید نقش خود را به خوبی ایفا کنیم تا انتخابات سالم و پرشور داشته باشیم.

وی بیان کرد: اولویت ما پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی است و با تشکیل شعب ویژه قضایی به جرایم احتمالی رسیدگی خواهد شد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: در قوه قضاییه برای امنیت و شکل‌گیری رقابت سالم در انتخابات تلاش می‌شود و دادستان‌ها کمک کنند که مشکلی پیش نیاید.

وی اظهار داشت: باید فضای رقابت برای نامزدهای ریاست جمهوری و شوراها فضای سالمی باشد تا بتوانند به خوبی رقابت کنند و ضمن احترام به دیگر نامزدها، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و برنامه‌های خود را مطرح و در نهایت مردم انتخاب کنند.