رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: تعداد نهایی ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری ۵ هزار و ۳۴۸ نفر است و از زمان تاسیس استان تاکنون چنین آماری را در انتخابات شوراهای روستایی و عشایری نداشتیم.

«ناصر خوش خبر» روز سه‌شنبه از رکوردشکنی داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستایی و عشایری استان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در دوره پنجم شوراها ۴ هزار و ۹۹۵ نفر برای حضور در رقابت انتخاباتی ثبت‌نام کرده بودند.

وی گفت: از مجموع آمار ثبت‌نام‌کنندگان، بانوان با رقم ۳۴۸ نفر سهم ۷ درصدی دارند که قابل تحسین است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: تعداد بانوان ثبت‌نام‌کننده در این دوره به نسبت دوره پنجم حدود ۲ برابر افزایش داشته است.

وی به استقبال ایثارگران در این دوره از انتخابات اشاره کرد و گفت: شمار ایثارگران با رشد ۴ درصدی نسبت به دوره قبل، ۵۷۸ نفر است و چنین آماری از میزان استقبال ایثارگران در انتخابات شوراهای روستایی و عشایری را در هیچ کدام از دوره‌های قبلی نداشته‌ایم.

خوش خبر با اشاره به چهار شیوه تعیین شده برای نام‌نویسی داوطلبان انتخابات شوراها گفت: مراجعه حضوری افراد به بخشداری‌ها با ۸۳ درصد بیشترین سهم را در روش‌های ثبت‌نام داشته است.

وی بیان کرد: ۹ درصد افراد از طریق دفاتر پیشخوان و ۸ درصد با استفاده از تلفن همراه و دسکتاپ رایانه شخصی، نام‌نویسی کرده و اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: نکته قابل توجه در این دوره، استقبال قشر جوان و میانسال است که به گواه آمار ۶۰ درصد مشارکت‌کنندگان معادل ۳ هزار و ۴۰۰ نفر در گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال قرار دارند.

وی تاکید کرد: حضور جوانان، تحرک و پویایی را برای شوراهای پیش رو به همراه خواهد داشت.

خوش خبر گفت: هزار و ۳۰۱ نفر از داوطلبان معادل ۲۴ درصد قبل از این در شوراهای اسلامی روستایی و عشایری عضویت داشته‌اند.

وی با اشاره به آمار روستاهای واجد شرایط تشکیل شورا در استان خراسان جنوبی افزود: از مجموع ۹۱۸ روستا و تیره عشایری واجد شرایط تشکیل شورا در ۹۱۰ روستا آمار ثبت‌نام‌کنندگان به حد نصاب رسیده است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در روستاهایی که تعداد متقاضیان حضور در انتخابات به حد نصاب نرسیده یا هیچ کسی ثبت‌نام نکرده است، شورا تشکیل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در دوره گذشته در ۲۵ روستای استان شورا تشکیل نشد گفت: تعداد روستاهای بدون شورا در این دوره به یک سوم کاهش یافته و به ۸ روستا رسیده است.

ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری از ساعت هشت صبح روز دوشنبه ۱۶ فروردین آغاز شد و به مدت هفت روز تا روز یکشنبه (۲۲ فروردین) ادامه داشت.

نام‌نویسی داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر نیز همزمان با سراسر کشور از روز چهارشنبه ۲۰ اسفند سال گذشته در خراسان جنوبی آغاز شد و به مدت یک هفته تا ساعت ۲۴ روز ۲۶ اسفند ماه انجام شد.

۶۰۷ نفر در مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام متقاضیان حضور در شوراهای اسلامی شهرهای استان ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۰ نفر انصراف دادند و براساس آخرین آمار ثبت‌نام کنندگان برای هر کرسی شورای شهر در استان خراسان جنوبی حدود چهار رقیب انتخاباتی حضور دارد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد امسال همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.