رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بیرجند گفت: ۸۰ درصد مشاغل ایجاد شده روستایی این شهرستان در حوزه صنایع‌ دستی است که با ایجاد تعداد زیادی شغل به اقتصاد روستا کمک کرده است.

حسنعلی فولادی به رسانه‌ها اظهار داشت: دوره‌های آموزش صنایع‌دستی در روستاهای شهرستان بیرجند در حال برگزاری است و ۸۰ درصد از مشاغل ایجاد شده روستایی به واسطه این طرح‌ها و دوره‌های آموزشی است که در نهایت توسط علاقه‌مندان به طرح و ایده‌های شغلی برتر نیز تبدیل شده است.

وی گفت: بسیاری از این طرح‌ها منحصر به فرد است و می‌تواند سرآغازی برای تحول صنایع روستایی باشد.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بیرجند افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه آموزش و اشتغال، شاهد کاهش شدید مهاجرت از روستاها به شهرها نیز بوده‌ایم همچنین بسیاری از افراد از شهر برای تولید کارگاه و آموزش به روستاهای محلی خود مهاجرت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: طی این دوره‌ها بیش از ۱۰۰ نفر از علاقه‌مندان موفق به دریافت گواهی مهارت صنایع‌ دستی در رشته‌های گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و حوله‌بافی شده‌اند.

فولادی گفت: این دوره‌ها در روستاهای گازار، شاخن ریا، دستگرد و حاجی‌آباد در حال برگزاری است.

وی افزود: راه‌اندازی این کارگاه‌های موقت آموزش، زمینه اشتغال در روستاها برای افراد به‌ویژه بانوان را در زمینه‌های مختلف صنایع‌ دستی ایجاد می‌کند.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند سال ۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی سنتی) از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.