رئیس جمهور تصریح کرد: آمدنم به استان‌ها عدد ندارد؛ آنقدر به استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها سفر خواهم کرد تا مطمئن شوم کارهای مورد نیاز در کشور تحقق پیدا کرده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی  روز چهارشنبه در اجتماع بزرگ عزاداران اربعین حسینی در محل امامزادگان باقریه (ع) بیرجند اظهار داشت: در مورد طرح‌ها و پروژه‌های استان و شهرستان نه فقط در خراسان جنوبی که در همه کشور می‌گویم زیرا عده‌ای در خوزستان پرسیدند چند بار قرار است سفر کنید و گفتم به میزانی خواهم آمد که مشخص شود و اطمینان حاصل کنم کارها در استان دنبال می‌شود.

وی گفت: من به همکارانم در ادارات و سازمان‌ها و مدیران توصیه دارم که بزرگترین افتخار من و شما آن است که خدمتگزاری و نوکری مردم را انجام دهیم و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان که همه دولتمردان را به این امر تاکید داشتند که مدیران با مردم، از مردم و در ارتباط با مردم به ویژه در ارتباط با کسانی باشند که محرومیت دارند و برخوردار نیستند.

رئیس جمهور ادامه داد: افتخار همه ما این است که در خدمت مردم باشیم، در اتاقتان به روی مردم باز باشد، سخن و حرف مردم را بشنوید و بدانید که رابطه ناسالم، رشوه، پارتی بازی، تبعیض و فساد به هیچ عنوان زینده نظام اداری جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی گفت: آنچه امام حسین (ع) و اربعین به ما آموخته، زندگی با عزت در همه عرصه‌ها و خدمت بی منت به مردم است.

آیت الله رئیسی افزود: من به شما عاشورایان می‌گوییم که آنچه حسین بن علی (ع) به ما آموخت نه تنها برای ما شیعه و مسلمانان بلکه برای انسانیت درس دارد لذا نقطه مشترک ما با اهل سنت، عشق به امام حسین است و نکته وحدت بین ما و همه ادیان حتی ادیان ابراهیمی و افراد غیرمسلمان عشق به امام حسین (ع) است.

عاشورا منشا همه تحولات جامعه بشری است

وی در بخش دیگر سخنانش با طرح این پرسش که چرا عاشورا باید بماند؟ گفت: عاشورا منشا همه تحولات در تاریخ حیات انسان، خیزش و نهضت‌ها در جامعه بشری بوده و خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: اربعین برای این است که عاشورا همواره بماند و برای همه انسانها پیام داشته باشد.

وی با طرح این سوال که چرا ائمه ما می‌خواستند و امام زمان می‌خواهد که عاشورا بماند و چرا باید عاشورا بماند ادامه داد: زیرا عاشورا منشا همه تحولات در تاریخ حیات انسان بوده و خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: همه خیزش‌ها، نهضت‌ها و حرکت ها در جامعه بشری به نام عاشورا رقم می خورد و مظهر خیزش ها، نهضت ها، حرکت ها و انقلاب ها در دنیا بوده و خواهد بود.

وی افزود: این اجتماع به نام و یاد ابی عبدالله است و همه برای تسلیت به امام عصر (عج)، تسلیت به امامزادگان واجد التعظیم در این مکان آمده‌ایم و در این اجتماع برای اعلام میثاق و دلدادگی به امام حسین (ع) و عاشورایان جمع شده‌ایم.

وی عنوان کرد: کسانی که در این اجتماع در سراسر کشور، بین راه نجف و کربلا و در کربلای معلی اجتماع ۲۰ میلیونی تشکیل داده‌اند، جلوه عشق و دلدادگی به امام حسین علیه السلام است.

رئیس جمهور گفت: همه ما در این اجتماع بزرگ در سراسر جهان می‌خواهیم اعلام کنیم که حسین جان اگر در عاشورا و در کربلا نبودیم و دشمنان شما، فرزند ۶ ماهه، جوان و یارانت را به شهادت رساندند و ما نبودیم تو را یاری کنیم اما فریاد استغاثه را شنیدیم و امروز از همین جا فریاد «لبیک یا حسین» سر می‌دهیم.

عاشورا روز آغاز است نه پایان

وی افزود: آنان می خواستند عاشورا نماند اما اراده خداوند آن شد که عاشورا به جای اینکه روز پایان باشد، روز آغاز شد و به جای اینکه عاشورا در عاشورا بماند، به عصرها و نسل‌ها منتقل شد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: می خواستند نام حسین نماند اما خداوند متعال با زبان زینب (س) و ابتکارات امام سجاد (ع) کاری کرد که جایگاه حسین بن علی در دل ها باشد و قلب‌ها به نام حسین بتپد.

وی با تاکید بر درک درست شرایط امروز گفت: معتقدیم همچنان که خون امام حسین جهل زدایی کرد، خون مطهر شهدا نیز به نام سید الشهدا و ثارالله چهره جاهلیت مدرن را برملا کرده و می‌کند.

رئیس جمهور اظهار کرد: امروز جریان عاشورا ادامه دارد و فریاد استغاثه امام حسین شنیده می‌شود پس ایستادگی و مقاومت مردان و زنان سلحشور به نام عاشورا امروز وجود دارد.

جاهلیت مدرن به امپراطوری رسانه ای مجهز است

وی افزود: جاهلیت مدرن به علم و فناوری، قدرت نظامی، رسانه و امپراطوری رسانه ای مجهز است، ایسم‌ها و نام های نو دارد اما همان جاهلیت قدیم است.

رئیس جمهور ادامه داد: اربعین نماد، نمود و پرچمی است که عاشورا گم نشود لذا برای عصرها و نسل‌ها پیام آزادی، استقلال و خداخواهی دارد.

وی عنوان کرد: انسان سالک باید همواره با حسین زندگی کند و این پیام اربعین است زیرا سید الشهدا الگوی آزادی خواهی محسوب می شود.

رئیسی گفت: امام سجاد و اهل بیت (ع) اربعین را کنار قبور مطهر شهدای عاشورا برگزار کردند و نشانه های مهم انسان سالک هم زیارت اربعین است. امام حسین (ع) می خواست که با عاشورا جهل زدایی کند تا انسان دوست را از دشمن و راه را از بیراهه تشخیص دهد و جهل بر جامعه غالب نشود.

وی ادامه داد: اما قدرت رسانه ای دشمن کاری کرد که حق، باطل و باطل، حق جلوه داده شود و ظلم بزرگی بر خاندان پیامبر روا شد که آنها را خارجی نامیدند.

بیداری در منطقه متاثر از عاشورا و انقلاب اسلامی

رئیس جمهور گفت: بیداری که امروز در منطقه اتفاق افتاده از کجا واقع شده؟ یمن همان یمن هشت سال قبل است بلکه امروز به نام انقلاب اسلامی و انقلابی که مبتنی بر عاشورای حسینی است روشنگری و بیداری در منطقه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: امروز مردم منطقه می‌خواهند مسلمان زندگی کنند اینها همه به برکت خون مطهر شهدای عالیقدر ماست و هنوز از نشانه های سحر است، روز به روز جلوه خون مطهر شهدا در جامعه و جوامع بیشتر خواهد شد.

رئیسی گفت: به فرموده رهبر فرزانه انقلاب شهید قاسم سلیمانی برای دشمن خطرناک‌تر است تا قاسم سلیمانی چون خون شهدا انسان ساز، جامعه ساز و زمانه‌ساز است لذا روشنفکران ما شهدای ما هستند.

وی خطاب به مردم بیرجند و خراسان جنوبی گفت: باید در این سفر توفیق سفر به همه شهرهای خراسان جنوبی را داشتم که این وظیفه را حتما انجام خواهم داد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: چون در شرایط کرونایی بودیم امروز با عنایت پروردگار و کمک همه مردم به ویژه کادر درمان شرایط متفاوت شده و امکان سفر به شهرستان‌ها وجود دارد گرچه توفیق سفر به همه شهرستان ها را نخواهم داشت اما به تناوت به همه شهرها سر می زنیم و عرض ادب به مردم سختکوش، پرتلاش، متدین و عاشورایی استان خراسان جنوبی خواهم داشت.

آغاز عملیات اجرایی راه آهن شرق در بیش از ۲۰ جبهه کاری

وی گفت: امروز توفیقی حاصل شد که در اربعین حسینی، کاری که سال‌ها مردم خراسان جنوبی، بیرجند، قاین، نهبندان و سربیشه و این مسیر تا گناباد همواره چشم انتظار بودند تا این کار در کشور با حساسیت دنبال شود و طرح ریلی بزرگ رقم خورد به نام امام حسین (ع) در بیش از ۲۰ جبهه کاری این طرح آغاز شده تا مسیر ریلی شمال – جنوب تکمیل شود و این پروژه از جهت راهبردی مهم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: عملیات اجرایی خط ریلی که امروز به نام حسین بن علی (ع) آغاز شد به دست توانای مشاوران، پیمانکاران، کارگران و مهندسان در وزارت راه و شهرسازی، استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان پیگیری خواهد شد تا مردم بتوانند زودتر در جریان این گشایش در حوزه تردد و راه قرار بگیرند.

وی گفت: کارهای دیگری که در استان و شهرستان جزو مصوبات سفر دور اول و دوم بود با جدیت هم در استان، استاندار و مدیران کل دنبال می کنند هم در مرکز و رئیس جمهور و معاونت اجرایی مجدانه دنبال می کنند که به امید خدا کارها به ثمر بنشیند.

رئیسی گفت: ما امیدواریم این وحدت، انسجام و یکپارچگی که امروز در استان شاهد آن هستیم با محوریت نماینده مقام معظم رهبری در استان و همه خدمتگزاران، روحانیت معزز و دانشجویان، اساتید دانشگاه و حوزه و همه نقش آفرینان که استان خراسان جنوبی را در داشتن روحیه انقلابی، ایستادگی، مقاومت، زمان شناسی و حضور به موقع در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مثال زدنی کرده، این نام بلند همواره برای خراسان جنوبی به عنوان استان زمان شناس  با بصیرت، ولایتمدار و همیشه در صحنه بماند.

وی یادآور شد: همه شاخص ها نشان می دهد که مردم این استان مردمی پرتلاش، فرهنگی به معنای واقعی کلمه و فرهنگ دوست و عاشورایی هستند که این اجتماع امروز هم جلوه ای از همان فرهنگ دوستی و فرهنگی بودن مردم خراسان جنوبی است و من هم افتخار می‌کنم که در این جمع هستیم شاید به برکت دعا، اشک های چشم و دل‌های پاک شما نام بنده هم در طومار عزاداران حسینی (ع) ثبت و ضبط شود.

رئیس جمهور همزمان با اربعین حسینی صبح چهارشنبه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند وارد خراسان جنوبی شد. سومین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، مردمی است که همزمان با روز اربعین با هدف حضور در جمع مردم استان در شهرستان‌های مختلف انجام می‌شود.

همچنین عملیات اجرایی طرح راه آهن نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی که در دولت سیزدهم تامین اعتبار شده است امروز با حضور رئیس جمهور به طور رسمی آغاز شد تا طرح راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد در حوزه جغرافیایی خراسان جنوبی پس از سال‌ها انتظار مردم این دیار به مرحله اجرا برسد.

رئیس جمهور سپس در پیاده روی دلدادگان و جاماندگان اربعین حسینی که از میدان آزادی بیرجند تا آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) برگزار می‌شود، شرکت و در جمع عزاداران سخنرانی کرد.

سفر به شهرستان مرزی درمیان و دیدار با مردم در شهر اسدیه، سفر به شهرستان فردوس و دیدار مردمی در مصلی فردوس از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری است.

نشست با نخبگان و ائمه جمعه، علما و طلاب در بیرجند از برنامه‌های پایانی سفر یک روزه آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در سومین سفر دور اول سفرهای استانی و ۲۴ و ۲۵ آذر سال گذشته در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی به خراسان جنوبی سفر کرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور