معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس پایش صورت گرفته بیش از ۸۰۰ واحد مسکونی بر اثر زلزله بشرویه آسیب جدی دیده و قابل سکونت نیست.

علیرضا عباس‌زاده ربیان کرد: اگرچه تعداد واحدهای مسکونی تخریبی پایین است اما به دلیل ترک خوردگی، حجم زیادی از واحدها غیرقابل سکونت شده است.

وی افزود: ۲۲ آذر امسال زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در شهرستان بشرویه به وقوع پیوست و پس لرزه‌ها ادامه داشت تا اینکه سوم دی ماه مجدد زلزله ۵.۱ ریشتری این منطقه را لرزاند به طوری که ساکنان ۱۰ روستا متاثر از زمین‌ لرزه شدند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در شهرستان بشرویه بیش از هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم داریم که خطر جدی است و در زلزله اخیر مهمترین آسیب وارده به واحدهای مسکونی بود که دغدغه جدی برای مردم ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران در کمربند زلزله جهان قرار دارد و ۲ گسل مهم جنوب به شرق و غرب دشت لوت از خراسان جنوبی عبور می‌کند عنوان کرد: این استان در معرض خطر بزرگ و جدی زلزله قرار دارد و باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

عباس‌زاده از بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی به عنوان یکی از اقدامات و راهکاهای مهم و موثر در برابر زلزله نام برد و گفت: دولت در این زمینه با پرداخت تسهیلات مختلف به خصوص در بخش روستایی توجه ویژه‎‌ای دارد همچنین بیمه واحدهای مسکونی و تولیدی از دیگر راهکارهای موثر در کاهش خسارت زلزله است.

وی با بیان اینکه به محض وقوع زلزله در بشرویه همه واحدهای امدادی در صحنه میدانی حضور پیدا کردند افزود: اثر روانی ترس از پس لرزه‌های بعدی و احتمال ریزش ساختمان‌ها به خصوص واحدهای خشت و گلی در مردم شهرستان بشرویه همچنان وجود دارد به همین خاطر مردم در چادرها و کمپ‌های اسکان موقت سکونت دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: استقبال مردم بشرویه از مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی کمتر از ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد واحدهای مسکونی مردم نامقاوم است که در این بحران جوابگوی اسکان مردم نیست.

وی ادامه داد: پس از این بحران باید به‌طور ویژه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در دستور کار مردم منطقه قرار گیرد تا این مساله در شهرستان برای همیشه رفع شود و درخواست ما از مردم این است که حتما در این خصوص ورود جدی داشته باشند چرا که حادثه خبر نمی‌کند.

عباس‌زاده گفت: در حال حاضر رفع نیازهای ضروری زلزله‌زدگان بشرویه از اولویت‌های اصلی ماست و نیازها روزانه رصد می‌شود تا مردم با کمترین مشکل این بحران را پشت سر بگذارند.

وی اظهار داشت: در صورت نیاز مردم به امکانات و لوازم ضروری، با درخواست فرماندار شهرستان امکانات لازم از خراسان جنوبی و استان‌های همجوار تامین و در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کشور و استان همواره در معرض رخدادهای طبیعی قرار دارند افزود: باید با استفاده از اصول فنی و علمی به خصوص در عرصه ساخت و ساز خود را در مواجهه و ایمنی در برابر زلزله آماده کنیم.

وی گفت: پنجم دی ماه سالروز وقوع زلزله غمبار بم در سال ۱۳۸۲ بود که به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده و خراسان جنوبی از جمله استان‌های زلزله‌خیز کشور بوده که ۲۶ حادثه طبیعی را در خود ثبت کرده است.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: در قرن گذشته تجربه‌های زیادی از زلزله‌های سخت و زیان‌بار را در استان داریم که می‌طلبد مردم و مسئولان هشدارها و آمادگی لازم برای مواجهه با شرایط بحران را داشته باشند.

وی افزود: در مرحله نخست آگاهی و شناخت درخصوص بلایای طبیعی ضروی است و در مرحله بعد باید آمادگی لازم را برای پیشگیری و مقابله و پاسخ به این بحران‌ها و بلاهای طبیعی داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی زلزله و سیل‌های مخرب را از مهمترین بلایای طبیعی رخ داده در این استان ذکر کرد و گفت: ایران جزو ۱۰ کشور نخست بحران‌خیز دنیا است و اکثر بحران‌ها در دنیا امکان وقوع آن در کشور ما وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری مانورهای مختلف زلزله و ایمنی در برابر آن در راستای آمادگی شهروندان در پاسخ‌دهی مناسب به بحران‌ها تاکید کرد: باید آمادگی لازم را برای مقابله با بحران‌های مختلف در خراسان جنوبی داشته باشیم که در این خصوص آموزش‌های مستمر نقش موثری دارد.

عباس‌زاده با تاکید بر فعال‌سازی سامانه‌های هشدار در بحران‌ها گفت: ظرفیت‌های مختلف برای مقابله با بحران‌ها از جمله نیروهای مردمی، موکب‌داران، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیجیان و نیروهای امدادی را داریم.

وی با یادآوری اینکه مدیر بحران در شهرستان‌ها، فرمانداران هستند افزود: اصرار بر حضور فرماندران در محل خدمت است و فرمانداران و شهرداران به عنوان روسای مدیریت بحران ملزم به اسکان در محل خدمت هستند که این قانون در خراسان جنوبی اجرایی می‌شود و مشکلی نداریم.

۲۲ آذر امسال زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در شهرستان بشرویه به وقوع پیوست و پس لرزه‌ها ادامه داشت تا اینکه سوم دی ماه زلزله ۵.۱ ریشتری این منطقه را لرزاند و ساکنان ۱۰ روستا متاثر از زمین‌ لرزه شدند.

این زلزله‌ها خسارت جانی نداشته اما خسارت‌های مالی، ترک خوردگی منازل روستایی و نگرانی از وقوع زلزله بزرگتر را به دنبال داشته همچنین برخی منازل روستایی در شهرستان طبس خسارت دیده است.

حضور به‌موقع تیم‌های امدادی و عملیاتی بزرگترین کمک در این شرایط است و مردم با اعتماد به توان نیروهای امدادی، روزهای سرد زمستان را در این منطقه سپری می‌کنند.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری بیرجند است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور