فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: با تلاش ماموران انتظامی از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۴ تن و ۵۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف شده که ۸۳ درصد کشفیات از نوع تریاک بوده است.

سردار ناصر فرشید روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در این مدت ۱۱۳ باند مواد مخدر متلاشی شد که با همراهی و همکاری همه بخش‌ها صورت گرفته است.

وی گفت: دستگیری خرده فروشان مواد مخدر نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته و در دستگیری معتادانی که چهره شهر را به هم ریختند، نسبت به پلمپ محل ارتکاب جرم اقدام شد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در اجرای ماموریت‌های ارتقای امنیت اجتماعی ۴۰‌ طرح پاکسازی و عملیات را در نقاط آلوده شهر داشتیم‌ و ۲۰ محل پلمپ شده است.

وی افزود: مواد مخدر به عنوان یک معضل در جامعه تبعات شومی به دنبال دارد و کانون خانواده را مورد هدف قرار داده است.

سردار فرشید از افزایش ۷۲ درصدی برخورد با حاملان سلاح غیرمجاز و ۷۲ درصدی کشفیات سلاح خبر داد و گفت: بیشتر کشفیات مربوط به سلاح‌‎های شکاری است.

وی یادآور شد: در طرح برخورد با اراذل اوباش تیم‌هایی تشکیل شده و اراذل و اوباش دارای سطح و مبتدی دستگیر می‌شوند که در این زمینه افزایش ۱۵۱ درصدی دستگیری این افراد در استان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به فرمان رهبری در حمایت از تولید در خصوص برخورد با کالای قاچاق توسط پلیس امنیت اقتصادی و پلیس آگاهی این ماموریت با جدیت دنبال می‌شود و ۴۰ میلیارد تومان ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده است که ۲۱ درصد افزایش دارد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: همچنین افزایش ۲۸ درصدی کالاهای احتکار شده را داشتیم که کشفیات در این حوزه هفت میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: ۲۰ واحد مددکاری و مرکز مشاوره در کلانتری‌های استان راه اندازی شده که به صورت تخصصی تلاش می‌شود که پرونده‌ها به صلح و سازش برسد، ۱۱ هزار و ۲۰۰‌ پرونده به واحدهای مددکاری تحویل که ۸۵ درصد منجر به مصالحه شده است.

وی با بیان اینکه تصادفات از مهمترین دغدغه های پلیس است اظهار داشت: در درون شهرها هفت هزار و ۴۰۰ ‌تصادف صورت گرفته که ۷۷ درصد خسارتی بوده است.

سردار فرشید با بیان اینکه پارک دوبل یک معضل برای ایجاد ترافیک در استان است افزود: این روند برخی اوقات سبب نزاع و درگیری شده که باید به حقوق دیگران احترام بگذاریم.

وی گفت: ۲۶ نفر در تصادفات درون شهری امسال فوت شدند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در تصادفات برون شهری سه هزار و۶۰۰ تصادف شکل گرفته که با چهار درصد ۱۸۴ نفر فوتی داشتیم این آمار نسبت به سال گذشته ۶۸ نفر کاهش یافته است.

وی یادآور شد: امسال با وجود اینکه ۱۴ درصد تردد خودروی سبک کاهش داشته اما حمل و نقل خوردی سنگین چهار درصد افزایش داشته و ۱۳ میلیون و۸۰۰ هزار تردد داشتیم.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود مردم از سفرهای غیر ضرور خودداری کنند افزود: سرعت و سبقت غیر مجاز، استفاده از تلفن همراه و عدم استفاده از کمربند ایمنی مهم است و به جد با ناقضان برخورد خواهیم کرد.

سردار فرشید از کنترل محسوس ‌و ‌نامحسوس اتوبوس‌ها در نوروز خبر داد و گفت: ۵۲ درصد تصادفات در نوروز گذشته واژگونی بوده زیرا نوع مسافرت‌ها فرق می‌کند.

وی اظهار داشت: ۵۴ درصد حوادث در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها است که برای مدیریت ترافیک در نوروز ۸۴ تیم محسوس و۴۱ تیم نامحسوس در جادههای استان تخلفات را کنترل می‌کنند.

وی از فعالیت ۶۹ دوربین ثابت فعال در استان خبر داد و گفت: سرعت لحظه‌ای و متوسط را در این مدت رصد خواهیم کرد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ خودرو توقیف شدند بیان کرد: ۳۷ درصد جریمه بالای یک میلیون تومان داشتند.

وی ادامه داد: چهار هزار و ۷۰۰ موتورسیکلت که باعث بر هم زدن نظم عمومی بودند نیز توقیف شدند و در حوزه خدماتی ۲۰ ‌هزار گواهینامه صادر و ۳۵ هزار شماره‌گذاری انجام شد.

افزایش ۲۷ درصدی سرقت در خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: سرقت از ابتدای سال جاری نسبت به سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته که علت اصلی آن سهل انگاری مالباخته است.

وی ادامه داد: با تلاش شبانه روزی پلیس ۷۵ درصد اموال سرقتی کشف شده است.

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد سرقت‌ها خرد بوده است افزود: ۸۸ درصد سرقت‌های استان در شهرستان بیرجند، طبس، قاین، درمیان و فردوس به وقوع پیوسته است.

سردار فرشید بیان کرد: بیش از ۳۹۴ هزار و۵۰۰ تماس فوریتی ۱۱۰ در این مدت داشتیم که ۴۶ درصد تماس‌ها عملیاتی شده و ۶۳ درصد طی تماس مردم با ۱۱۰ بوده است.

وی گفت: در سامانه ۱۹۷ بیش از ۱۵ هزار تماس داشتیم که ۲۸ درصد تقدیر از پلیس، یک درصد شکایت، ۱۵ درصد انتقاد و ۵۱ درصد منجر به راهنمایی شده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در شرایط کرونا پلیس در کنار جهادگران عرصه شلامت حضور یافت گفت: ۱۸۰ نیروی پلسی در این مدت به صورت روزانه به کار گرفته شدند.

وی اظهار داشت: ‌۲۱ هزار و ۷۰۰ پیامک برای رانندگان متخلف در این مدت ارسال و ۱۸۱ هزار تذکر لسانی در بحث محدودیت تردد انجام شده است.

سردار فرشید ادامه داد: براساس مصوبات ستاد کرونا ترد از ساعت ۲۱ تا سه بامداد ممنوع است که متاسفانه مردم در این زمینه رعایت نکردند که در این شب‌ها ۹ هزار و۴۰۰ جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای رانندگان متخلف به ثبت رسیده است.

وی گفت: در اجرای این ماموریت ۴۴۰ همکار مبتلا به کرونا شدند زیرا بیشترین تماس در ماموریت‌ها با مردم است که یکی از همکاران را از دست دادیم.

وی افزود: در زمینه مقابله با کرونا در گشت‌های مشترکی که توسط پلیس اطلاعات تشکیل می‌شود در هزارو ۷۰۰ گشت مشترک حضور داشتیم و در بحث رصد فضای مجازی به صورت ۲۴ ساعته فعالیت داریم و با کسانی که می خواهند نظم عمومی را با مشکل مواجه کنند برخورد می‌کنیم که ۷۳ پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حوزه وظیفه عمومی نیز هزار و ۷۰۰ پرونده معافیت تشکیل، سه هزار و ۸۵۰ نفر به سربازی اعزام‌، ۶ هزار و ۸۸۰ معافیت تحصیلی وخروجی از کشور صادر و ۱۰۱ هزارو۱۳۰ کارت پایان خدمت به کارت هوشمند تبدیل شده است.

وی افزود: درخصوص جرایم سایبری ۴۹ درصد کلاهبرداری رایانه‌ای، ۲۴ درصد برداشت اینترنتی غیر مجاز ، هفت درصد نشر اکاذیب و پنج درصد مزاحمت‌های اینترنتی مشاهده شده که مردم باید در این زمینه حساسیت بیشتری داشته باشند.

سردار فرشید گفت: با هماهنگی که با مراجع قضایی صورت گرفته خودروها و موتورسیکلت‌هایی که در چند روز پایان سال با رانندگی پرحادثه و ایجاد مزاحمت، نظم و امنیت را به هم بزنند توقیف می‌شوند و تا پایان تعطیلات ترخیص نخواهد شد.

برخورد جدی با متخلفان در چهارشنبه آخر سال

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه با متخلفان چهارشنبه آخر سال با جدیت برخورد می‌شود افزود: در همین چند روز ۱۰ هزار انواع مواد محترقه را ماموران پلیس اطلاعات و امنیت اقتصادی کشف کردند که امیدواریم چهارشنبه سوری تبدیل به چهارشنبه سوزی نشود.

وی افزود: افرادی هم که نظم و امنیت شهر را به هم بزنند با همراهی دادستان بازداشت ‌و خودروهای ارتکاب جرم برابر قوانین تا آخر تعطیلات نوروزی توقیف خواهند شد.

وی گفت: پلیس با هرگونه تجمع با توجه به شیوع کرونا مخالف است و برابر مصوبات شورای تامین و ‌ستاد استانی کرونا عمل خواهیم کرد که امیدواریم با همراهی مردم هیچگونه تجمعی را نداشته باشیم.