مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: اکنون ۷۰۷ هزار متر مربع از اراضی موقوفات در اختیار نظام آموزش و پرورش و ۴۷۱ هزار مترمربع از اراضی در خدمت نظام اداری استان قرار دارد.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور افزود: همچنین ۲۱۲ هزارمترمربع اراضی اوقاف در خدمت نظام بهداشت و درمان و ۱۲۳ هزار مترمربع با کاربری فضای سبز در اختیار مردم قرار دارد.

وی با بیان اینکه قدمت موقوفات در خراسان حنوبی به بیش از پنج قرن گذشته بر می‌گردد اظهار کرد: اکنون بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ موقوفه و ۲۲ هزار و ۵۵۰ رقبه در استان وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: این استان با داشتن موقوفات و رقبه‌های قابل توجه، دارای سرمایه عظیمی از انفاق، ایثار، نوع دوستی و توجه به مسائل فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و اقتصادی است و همه اینها نشان دهنده تدین مردم سختکوش دیار خراسان است.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در اسناد موقوفات و رقبه‌های استان، توجه ویژه مردم به نیازهای روز جامعه است که این مهم از نخستین وقف مشارکتی مردم بیرجند در احداث اولین بنگاه خیریه آبلوله کشور در سال ۱۳۰۲ آغاز شده و تاکنون در حوزه‌های مختلف ادامه داشته است.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور عنوان کرد: سنت حسنه وقف یکی از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی است که انسان با بهره گیـری از تعـالیم انبیا، آن را از دیرباز بنیان نهاده و در صحنه حیات اجتماعی به ودیعه گـذارده اسـت.

وی با اشاره به هفته وقف از ۳۰ شهریور تا پنجم مهر تصریح کرد: ترویج این سنت حسنه و تشویق مردم و مسئولان، به ویژه خیران به این امر خداپسندانه از اهداف هفته وقف است که باید به این موضوع پرداخته شود.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور تاکید کرد: در واقع هفته وقف، فرصتی مغتنمی است تا آثار و برکات این صدقه جاریه مورد توجه قرار گیرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پورر