رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: در سه ماه نخست سال جاری ۶۲ هزار مترمربع فرش دستباف به ارزش ۹۰ میلیارد تومان در استان تولید شد.

محمدحسین کامیابی مسک افزود: در مدت مشابه سال گذشته ۶۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید شده که تفاوت چندانی نداشته است.

وی ادامه داد: ریزه ماهی، ایلیاتی، خشتی، نائین و لچک ترنج از نقوش فرش‌های تولیدی خراسان جنوبی است و  فرش‌های تولیدی در ابعاد و اندازه‌های متفاوت از سه تا ۲۴ متر تولید شده است.

کامیابی مسک با تاکید بر اینکه همچنان رکود بر فرش دستباف استان از چند سال گذشته حاکم است، اضافه کرد: صادرات فرش استان بسیار پایین و ناچیز است و تنها مقداری از فرش تولید استان در داخل کشور به فروش رفته و بقیه روی دست بافندگان و تجار باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف خراسان جنوبی از گذشته با هدف صادرات تولید میشد و فروش بالایی در داخل کشور نداشته است، ادامه داد: البته برخی تولیدکنندگان استان در حال حاضر براساس سلیقه مشتری‌های داخل کشور، فرش‌های جفتی تولید می‌کنند که این افراد در فروش محصولات خود مشکلی ندارند.

رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی درباره ارزآوری و صادرات فرش دستباف گفت: تاکنون آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده است و مقدار صادرات بسیار ناچیز است.

کامیابی مسک افزود: به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در ۵۰ سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده که فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورمان در بازارهای جهانی شود.

وی عنوان کرد: قیمت هر مترمربع فرش دستباف با کیفیت به صورت جفتی بیش از چهار میلیون تومان است و در مجموع با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند.

کامیابی مسک اظهار داشت: این استان بیش از ۵۰ هزار بافنده تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت دارد که در حال حاضر کمتر از چهار هزار نفر زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی یکی از مشکلات بافندگان فرش دستباف را نداشتن بیمه عنوان کرد و گفت: بیش از ۲ سال است که سهم بیمه تامین اجتماعی بافندگان پرداخت نمی‌شود و اکنون کمتر از هشت درصد بافندگان استان بیمه هستند.

رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی بیان کرد: از مهرماه سال ۹۳، معرفی متقاضیان جدید قالیبافان برای برخورداری از بیمه تامین اجتماعی متوقف شده و تاکنون این مشکل رفع نشده است.