معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت توسعه متوازن روستایی و ایجاد اشتغال پایدار، ارزش افزوده تولیدات باید به جیب تولیدکنندگان برود.

سید کمال الدین میرجعفریان شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی راهکارهای بهبود شرایط کسب و کار در حوزه فرش خراسان جنوبی افزود: یکی از مهمترین دغدغه‌ها در خراسان جنوبی اشتغال روستایی است هرچند در این زمینه خدمات زیادی صورت گرفته اما کافی نیست.

وی با بیان اینکه میانگین مهاجرت روستایی خراسان جنوبی پایین‌تر از نرم کشوری است تصریح کرد: ۶۰ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند که فرصت خوبی برای دولت و مجلس است تا از ظرفیت روستا به عنوان قشر مولد استفاده شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: معادن غنی، محصولاتی استراتژیک و صنایع دستی غنی در کنار فرش مرغوب خراسان جنوبی همواره در سطح کشور و جهان نقش نمایی کرده اما آنچه مهم است مدیریت این مواهب الهی برای توسعه متوازن است.

وی یادآور شد: با توجه به این ظرفیت ها با هزینه‌های بسیار پایین می‌توان صنعت فرش و صنایع دستی را توسعه داد و پایدار کرد اما این مهم نیازمند پشتوانه محکمی است که باید از طریق مدیران با فراهم کردن خرید تضمینی محصولات صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به قدمت دیرینه صنعت فرش بافی در استان و تولید فرش‌های مرغوب و کم نظیر این ظرفیت باید در بازار هدف بیشتر معرفی شود.

مشیرالحق عابدی با بیان اینکه نباید تمامی فرش‌های بافته شده به عنوان برند معرفی شود افزود: دست اندرکاران موقعیتی را فراهم کنند که فرش مرغوب و اصیل خراسان جنوبی با بهترین مواد اولیه به بازار هدف عرضه شود.

وی گفت: براساس توافقات انجام شده با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و کمیته امداد طرح حمایت از فرش به صورت پایلوت در خراسان جنوبی اجرا خواهد شد اما این روند نیازمند تعریف تسهیلات مورد نیاز بافندگان خواهد بود.

عابدی بیان کرد: طی ۴۵ روز تا ۲ ماه با همکاری طرفین توافق و نظارت کمیته امداد اطلاع رسانی مورد نظر به روستاییان صورت خواهد گرفت اما ابعاد مورد نظر فرش هم باید از طرف متقاضیان اعلام شود.

وی ادامه داد: پس از بافت محصولات براساس درخواست، مرحله سفارش گیری را دنبال خواهیم کرد که قطعاً ادامه این روند نیازمند تسهیلات است.

وی گفت: در زمینه بیمه بافندگان هم تلاش‌هایی صورت گرفته اما با توجه به اینکه موضوع کشوری است باید در کلان کشور تصمیم گیری شود.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۷ هزار نفر در سامانه ثبت و دارای کارت شناسایی هستند.

الیاس جویبان با بیان اینکه سه هزار و ۷۰۰ بافنده دارای بیمه هستند افزود: در مجموع ۴۲ مجتمع غیر متمرکز، ۴۵ واحد فروش، ۳۶ واحد فروش مواد اولیه و سه تعاونی فرش دستباف در استان فعال هستند.

وی گفت: سال گذشته ۷۲۰ نفر تسهیلاتی را در قالب مشاغل خانگی بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال دریافت کردند.

جویبان با بیان اینکه فرش مود و قهستان خراسان جنوبی به عنوان برند خراسان جنوبی ثبت جهانی شده اند اظهار داشت: سال گذشته در نمایشگاه فرش ایران ۲۵۰ متر مربع به فرش خراسان جنوبی اختصاص یافت که تمامی فرش‌ها در همان ساعات اولیه به فروش رفت.

وی بیمه، بازار فروش، مواد اولیه و نبود کارگاه رنگرزی مرغوب را از مهمترین مشکلات بافندگان فرش در استان خراسان جنوبی عنوان کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله