#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: اکنون ۵۰ درصد کالاهای صادراتی ایران به افغانستان از لحاظ وزنی و ۳۵ درصد از نظر ارزشی از طریق خراسان جنوبی انجام می‌شود که در این زمینه استان سهم بسزایی دارد.

، علیرضا خامه‌زر در آیین تکریم و معارفه مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: بیش از ۶۰۰ قلم کالا از ایران به کشور افغانستان صادر می‌شود که این نشان می‌دهد افغانستان بازار بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی بوده و نقش مرز استان نیز در خصوص صادرات بسیار پررنگ است.

وی از گمرکات به عنوان بازوی بخش خصوصی در فعالیت‌های حوزه تجارت فرامرزی یاد کرد و گفت: گمرکات می‌توانند به عنوان بهترین کمک و یار تجارت خارجی با این بخش ایفای نقش کنند در خراسان جنوبی با نوپا بودن مرز و با همکاری و تعامل گمرک با بخش خصوصی، جایگاه بسیار خوبی در زمینه تجارت با کشور افغانستان به دست آورده‌ایم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند افزود: در استان‌های مرزی مانند خراسان جنوبی که یکی از پتانسیل‌های بالقوه آن مرز و تجارت خارجی است بدون شک گمرک به عنوان دروازه‌بان اقتصادی ناظر بر امور صادرات، واردات، ترانزیت، حمل و نقل بین‌المللی و سایر نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: گمرک در حوزه تجارت خارجی با بخش خصوصی نقش مکمل دارند، همچنین نقش دروازه‌بان اقتصادی در استان‌های مرزی بر عهده گمرک و در زمینه انتظامی نیز مرزبانی ایفای نقش می‌کند لذا این دو نهاد همیشه پیش قراول ارائه خدمات به بخش خصوصی بوده‌اند.

خامه‌زر گفت: کشور افغانستان سالانه ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار واردات دارد و بخش اعظمی از نیازهای آن از طریق واردات تامین می‌شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند گفت: طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی با بازار افغانستان داشتیم، سه بازارچه استان از سال ۹۳ به صورت یکطرفه از جانب افغانستان مسدود شد لذا تلاش‌هایی صورت گرفت اما این مهم تاثیر خود را بر بازار صادراتی استان نشان می‌دهد.

وی افزود: با تحولات جدید افغانستان و استقرار دولت طالبان، باز هم مشکلاتی ایجاد شد اما همه دست به دست هم دادیم و با همکاری بخش خصوصی و دولتی توانستیم به مبادلات تجاری با این کشور برگردیم.

خامه‌زر بیان کرد: در حوزه تجارت خارجی باید خود را با آنطرف مرز وفق بدهیم چراکه اگر با شرایطی که طالبان تعیین می‌کنند همسو نباشیم شاید در آینده دچار مشکل شویم.

وی با اشاره به فعالیت و اقدامات اتاق بازرگانی بیرجند، تصریح کرد: اتاق همزمان با تاسیس استان فعالیت خود را در خراسان جنوبی آغاز کرد و اعضای آن بیشتر پیله‌وران که در بازارچه‌های چهارگانه فعالیت داشتند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که برای سه بازارچه یزدان زیرکوه، دوکوهانه نهبندان و گلورده درمیان ایجاد شد، تمام توان اقتصاد صادراتی استان بر ‌مرز ماهیرود سربیشه متمرکز شد.

وی گفت: در نهایت صنعتگران، معدنکاران و سایر بخش‌های خصوصی نیز در اتاق بازرگانی نقش ایفا کردند و کمیسیون‌های توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت ، حمل و نقل، گمرک و امور مرز، کشاورزی و منابع طبیعی، معدن و جدیدا نیز کمیسیون انرژی در اتاق تشکیل شده و فعال است.

خامه‌زر افزود: در طی این سال‌ها تعامل بسیار خوبی با گمرک داشته و داریم و اکنون نیز اعلام آمادگی می‌کنیم همانطور که در گذشته در کنار گمرک بودیم، همچنان در خدمت این نهاد هستیم.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران هم گفت: مجموعه تولیدی سیمان باقران به عنوان واحدی صادرات‌محور در ۳۸ کیلومتری میل ۷۳ درمیان راه‌اندازی شده است.

سید مهدی کاظمی افزود: تا پایان سال ۹۹ شرایط بسیار مطلوب داشته و حدود ۱۵ میلیون دلار آورده ارزی داشتیم که‌ ۸۵ درصد تولیدات سیمان به بازار افغانستان صادر می‌شد.

وی بیان کرد: بعد از تحولاتی که در کشور افغانستان رخ داد، شرایط خیلی مطلوبی نداریم یعنی سال قبل پیش‌بینی بودجه حدود ۶۵۰ هزار دلار صادرات بود که ۳۳۰ هزار دلار معادل کمتر از ۵۰ درصد محقق شد.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران ضمن قدردانی از مدیرکل سابق گمرکات استان، اظهار داشت: در هر شرایطی نیاز به همکاری و مساعدت داشتیم این مجموعه در حد توان مسائل را پیگیری می‌کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم مدیرکل جدید گمرکات نیز همراهی و همکاری لازم را با مجموعه سیمان باقران داشته باشد تا زمینه صادرات مطلوب با افغانستان فراهم شود.

کاظمی با بیان اینکه برخی از مشکلات مقطعی بوده و با همکاری مجموعه‌های مربوطه حل می‌شود، عنوان کرد: به عنوان مثال در چندین سال قبل انجام چهار مرحله بارگیری کالای صادراتی به افغانستان، تجار و افراد مربوطه را دچار خستگی و بی‌انگیزه‌گی می‌کرد که این مساله به دو مرتبه کاهش یافت و مشکل حل شد.

وی افزود: اخیرا نیز بارگیری کالا باید چهار مرحله انجام شود که این مهم نیاز به پیگیری دارد چون وقت و انرژی لازم را از تاجر و رانندگان سلب می‌کند.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: رسالت گمرک تسهیل کردن صادرات است اما شاید در استان مقداری تنگ‌نظری بوده یا اجرای قوانین خیلی جدی گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون با این شرایط عملا ترانزیت توجیهی ندارد عنوان کرد: چند سال قبل در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مقرر شد برای اینکه کار تسهیل ۳۰۰ لیتر گازوئیل در اختیار کامیون‌داران افغان قرار بگیرد که باعث رونق ترانزیت شده بود اما اکنون دو ماه شده مجدد با مشکل مواجه شده‌ایم.

کاظمی اضافه کرد: کار واحدهایی مانند سیمان باقران به تصمیم‌هایی که در جلسات اخذ می‌شود بستگی دارد، موضوع مذکور از خراسان جنوبی آغاز و در خراسان رضوی نیز اجرا شد و ۷۰۰ لیتر گازوئیل در اختیار تجار قرار می‌گیرد اما در استان ما بعد از دو سال مجدد مشکل‌ساز شده است.

در این آیین از سید حسن رحیمی‌زاده مدیرکل سابق گمرکات خراسان جنوبی قدردانی و محمد کوه‌گرد به عنوان مدیرکل جدید این حوزه معرفی شد.