#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی بستری و ۵۰ بیمار ترخیص شدند که ۲۱ بیمار ترخیصی مبتلا به کرونا بودند.

محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه چهارشنبه درباره آخرین وضعیت مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اظهار داشت: نوسانات در آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا دور از انتظار نیست ولی روند کلی بیماری الان در استان نزولی است.

وی افزود: اگر همراهی‌ها ادامه پیدا نکند و به ویژه پرهیز از تجمعات، دورهمی‌ها، شب نشینی‌ها و استفاده از ماسک رعایت نشود بعد از این بازگشایی‌هایی که صورت می‌گیرد یکی دو هفته بعد شاهد روند صعودی خواهیم بود.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: امیدواریم این اتفاق نیفتد و کاملا به میزان همراهی مردم و اصناف بستگی دارد که تجمعات شکل نگیرد.

وی ادامه داد: تا روز گذشته ۳۱ هزار و ۳۲۴ آزمایش کرونا در استان خراسان جنوبی انجام شد که از این تعداد ۱۳ هزار و ۶۰۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ را شناسایی کردیم.

دهقانی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۶ آزمایش جدید انجام شد که منجر به شناسایی ۱۰۱ بیمار معادل ۵۷ درصد نمونه‌ها شده است و از این تعداد ۳۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۷۰ بیمار به طور سرپایی شناسایی شده‌اند.

وی اظهار داشت: از بیماران جدید شناسایی شده بیشترین موارد با ۳۴ بیمار مربوط به شهرستان بیرجند است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در حال حاضر ۲۲۷ بیمار با مشکل حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری و از این تعداد ۱۲۹ بیمار مبتلای قطعی به کرونا هستند.

وی گفت: ۳۲ نفر از این بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال ۱۰ نفر از آنان مناسب نیست.

دهقانی بیان کرد: در مجموع ۱۲ هزار و ۸۱۸ بیمار مبتلا به کرونا تاکنون در استان خراسان جنوبی بهبود پیدا کرده‌اند یا دوره قرنطینه را می‌گذرانند.

وی افزود: با پنج مورد فوتی جدید در ۲۴ ساعت گذشته که ۲ مورد آن مربوط به شهرستان بیرجند بوده، کل فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان جنوبی به ۶۵۳ نفر رسیده است.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا به کرونا و بستری در این استان روند صعودی گرفت و این روند افزایشی تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان جدید سه رقمی و فوتی‌های کرونا دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌ها و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها با همراهی مردم و اصناف خراسان جنوبی در حالی از روز شنبه ۱۵ آذر ماه وارد سومین هفته اجرا شد که با اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای ۷ شهرستان این استان از وضعیت قرمز خارج شدند.

براساس رنگ‌بندی جدید ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی که هفدهم آذر ماه منتشر شد، ۹ شهرستان این استان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پیش از این تاکید کرد که همه شهرهای دارای وضعیت نارنجی شرایط یکسان ندارند و وضعیت برخی شهرها مثل بیرجند شکننده است.

محدودیت‌های جامع کرونایی نیز متناسب با وضعیت بیماری در هر شهر و رنگ‌بندی قرمز، نارنجی و زرد ادامه دارد.