مدیر بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خراسان جنوبی گفت: اکنون ۴۵ درصد از جامعه آماری زیر پوشش در استان از مزایا و خدمات بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر برخوردار هستند.

ابوالفضل فرج‌زاده روز شنبه در نشست خبری افزود: امسال پوشش چهار تا پنج هزار نفر جدید در صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری استان برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی که دولت مکلف شد آحاد افراد جامعه را تحت پوشش قرار دهد صندوق بیمه روستاییان و عشایر سال ۸۴ در استان تاسیس شد و اکنون ۱۵ سال از عمر آن می‌گذرد.

مدیر بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: از جمعیت ۹۳ هزار و ۴۸۸ خانوار مشمول بیمه روستایی و عشایری استان تاکنون ۴۲ هزار و ۳۵۱ تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲ هزار و ۴۳۷ نفر زیر پوشش کمیته و یکهزار و ۳۰۹ نفر زیر پوشش بهزیستی هستند.

فرج‌زاده تصریح کرد: از آنجایی‌که افراد دارای ۱۵ سال سابقه بیمه اجتماعی و سن بالای ۶۵ سال بازنشسته محسوب می‌شوند تاکنون یکهزار و ۸۶۱ خانوار در استان تحت پوشش مستمری بازنشستگی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: همچنین ۱۴۲ نفر مستمری‌بگیر از مزایای بیمه از کار افتادگی و یکهزار و ۷۰۲ خانوار نیز مستمری‌بگیر فوتی هستند.

مدیر بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خراسان جنوبی یادآور شد: بازنشستگی، از کار افتادگی و فوتی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی است و افراد با شرایط سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند زیر پوشش صندوق شوند.

وی گفت: روستاییان و عشایر که مشغول به حرفه یکی از شاخه‌های کشاورزی باشند می‌توانند از مزایای این صندوق برخوردار شوند همچنین سکونت در روستا مهم است.

فرج زاده افزود: هدف همه ما، خدمت به مردم زحمتکش روستایی و عشایری است و بیمه روستاییان و عشایر هم یک خدمت پایدار به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه ۳۲ دفتر کارگزاری در استان کار بیمه‌گری افراد را بر عهده دارند تصریح کرد: هشت سطح درآمد همه ساله از سوی صندوق اعلام می‌شوند که متقاضیان می‌توانند بر اساس سطح درآمد خود نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

فرج زاده با اشاره به کمک ۲ برابر دولت به بیمه شدگان اجتماعی اظهار داشت:  از ۱۵ درصد حق بیمه‌ای که از روستاییان دریافت می‌کنیم ۱۰ درصد توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی از نقل و انتقال بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خبر داد و گفت: سوابق بیمه متقاضیان در سایر صندوق‌های بیمه در صورتی که متقاضی بیمه اجتماعی باشند یا برعکس، قابلیت انتقال دارد.

مدیر بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خراسان جنوبی گفت: روز ملی روستا سال گذشته (۱۵ مهر) تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، بانک‌های عامل و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد که از آن زمان تاکنون ۲۵۳ نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند.