معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: با معرفی سه هزار و ۲۸۰ نفر متقاضی طرح خوشه‌های صنایع دستی برای بیمه و تسهیلات تاکنون ۴۰ درصد این طرح حمایتی در استان اجرایی شده است.

 حسین عباس‌زاده افزود: تاکنون ۲ هزار و ۲۰۴ نفر به صندوق بیمه روستایی و عشایری معرفی و اسامی آنها به کارگزاران شهرستانی ابلاغ شده که در مرحله صدور بیمه‌نامه هستند.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن لیست اسامی افراد متقاضی تسهیلات نیز به صندوق بیمه کارآفرینی ارسال شده که در حال تکمیل پرونده برای اخذ تسهیلات هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۳ خوشه صنایع دستی در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی تعریف شده است گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان برای برخی شهرستان‌ها ۲ خوشه در نظر گرفته شده است.

وی رقم تسهیلات اعطایی برای خوشه‌های صنایع دستی را ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان به صورت چهار درصد با بازپرداخت ۱۵ ساله عنوان کرد و افزود: بیمه نیز از دیگر مزیت‌های ورود به خوشه‌های صنایع دستی در استان است.

عباس‌زاده با بیان اینکه از مردادماه نمایشگاه‌های دوره‌ای فعالان خوشه‌های صنایع دستی برگزار می‌شود اظهار داشت: فعالان این عرصه به صورت اشتغال خانگی تولیدات خود را عرضه می‌کنند لذا در شرایط کرونایی آسیب جدی متحمل نخواهند شد.

وی با اشاره به برنامه پیش‌بینی شده برای فروش اینترنتی تولیدات خوشه‌های صنایع دستی در استان بیان کرد: این صنعتگران با تمامی شرکت‌های فروش محصولات اینترنتی می‌توانند در تماس باشند اما یک شرکت تعاونی سرمایه‌گذاری برای این خوشه‌ها در نظر گرفته شده که به صنعتگران طرح و ایده داده، تولیدات آنها را رصد می‌کند و در بازار به فروش می‌رساند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه شرایط سنی متقاضیان خوشه‌های صنایع دستی ۱۸ تا ۵۰ سال است تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه سقف ثبت‌نام انجام شده و از ابتدای فروردین امسال حدود ۶ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که از بین آنها سه هزار و ۲۸۰ نفر پالایش و در لیست نهایی به ثبت رسیده‌اند.

وی یادآور شد: از سال ۸۳ تاکنون هفت هزار صنعتگر صنایع دستی در خراسان جنوبی شناسایی شده که این آمار از ابتدای امسال سه هزار بوده و نشان دهنده جهش تولید در این زمینه برای سال جاری خواهد بود.

یکی از تفاهم‌نامه‌هایی که در سفر اخیر «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی امضا شد، ایجاد سه هزار شغل در حوزه صنایع دستی استان بود.

بر این اساس چرخه محصولات صنایع دستی از آموزش تا تولید، بسته‌بندی و فروش متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه تکمیل می‌شود.