#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اختصاص دستگاه تشخیص بیماری سل به خراسان جنوبی خبر داد.

شایسته در همایش هفته سلامت گفت: در هفته سلامت که ۱۷ ادیبهشت لغایت ۲۳ اردیبهشت بود یک دستگاه تشخیص بیماری سل (GINEXPERT) به استان اختصاص یافت و به زودی راه اندازی می‌شود.

او گفت‌: در سال ۱۴۰۰ طرح تکمیلی واکسیناسیون سرخک و سرخچه در استان انجام شد که تاکنون مواردی از این بیماری در استان مشاهد‌ه نشده است.

شایسته گفت: در طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال پارسال حدود ۲۱ هزار نفر در دو مرحله واکسینه شدند و پوشش واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی را در این خصوص در استان داشته ایم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در سال ۱۴۰۰ یک مورد بیماری جذام در استان مشاهده شد و این بیماری هنوز به طور کامل حذف نشده، اما در مرحله حذف قرار دارد.

او گفت‌: در زمینه بیماری HIV اتوبوس آمبولانس سیار راه اندازی شد و در دو مرحله مشاوره و تست HIV صورت گرفت که یک مرحله پارسال اجرا شد و یک مرحله نیز امسال اجرایی شد.

شایسته گفت‌: در ایام کرونا در زمینه انجام تست ها و ارجاع به مراکز منتخب حدود ۵۰۵ تیم رهگیری در طرح شهید سلیمانی تشکیل شد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت‌: نرخ باروری کلی در استان ۲.۳۶ است در حالی که نرخ باروری در کل کشور ۱.۷۱ بوده و در این خصوص در وضعیت بهتری نسبت به کشور قرار داریم.