۱۴۵ کیلومتر باند دوم در راه‌های خراسان جنوبی روز پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این آیین که در شهرستان طبس برگزار شد گفت: امروز ۳۷ کیلومتر باند دوم در استان افتتاح و عملیات اجرایی ۱۰۸ کیلومتر باند دوم در پنج محور استان نیز آغاز شد.

وحید داعی افزود: یک هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این ۳۷ کیلومتر هزینه شده است که در محورهای طبس – اصفهان، خوسف – خور، بیرجند – زاهدان، بیرجند – قاین و طبس – یزد قرار دارند.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ۱۰۸ کیلومتر باند دوم در پنج محور استان خبر داد و گفت: این پروژه‌ها با مبلغ قرارداد سه هزار و ۶۰۴ میلیارد ریال در محورهای طبس – اصفهان، سربیشه – درح – میل ۷۸ ، بیرجند – نهبندان، نهبندان – زابل و  سه راهی راهداران – خوسف اجرا می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه طول کل راه‌های استان ۱۷ هزار و ۱۶۲ کیلومتر است اضافه کرد: از این میزان  ۶۱۴ کیلومتر باند دوم، ۹۶۰ کیلومتر راه‌های اصلی،  چهار هزار و ۱۳۰ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۴۵۸ کیلومتر راه روستایی است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت باندهای دوم در استان گفت: طول باندهای دوم استان در پایان سال ۹۷ حدود ۴۹۰ کیلومتر بود که ۱۲۴ کیلومتر هم در سال ۹۸ اجرا شد.

داعی افزود: برنامه احداث باندهای دوم در سال جاری ۲۵۰ کیلومتر است که با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال انجام می‌شود و به این ترتیب طول باندهای دوم به ۸۶۴ کیلومتر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه سرانه باندهای دوم در کشور ۲۰.۴ درصد است تصریح کرد: برای رسیدن به متوسط کشوری باید ۶۲۰ کیلومتر دیگر باند دوم در خراسان جنوبی احداث شود.

همچنین در ادامه سفر یکروزه رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی وی از موزه صنایع دستی استان در باغ گلشن طبس بازدید کرد.

در این نمایشگاه ۱۱ خوشه صنایع دستی شاخص از شهرستان های خراسان جنوبی به نمایش گذاشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در حاشیه این بازدیدگفت: این نمایشگاه نشان دهنده فرصت‌های شغلی در حوزه صنایع دستی استان است که امیدواریم با شناسایی ظرفیت‌ها و بازار فروش بتوان این شاخص‌ها را ارتقا داد.

حسن رمضانی با بیان اینکه برای این خوشه‌ها تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و سازمان برنامه و بودجه بسته شد افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید امید می‌رود بیش از پیش شاهد توسعه در بخش صنایع دستی استان باشیم.

وی ادامه داد: در فاز نخست ۱۱ خوشه برای توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی استان انتخاب شد که اقدامات لازم برای توسعه بیش از پیش آن انجام خواهد شد.

رمضانی اظهار داشت: هدف‌گذاری دولت مبنی بر ایجاد فرصت‌های بیشتر در راستای اشتغالزایی است که امیدواریم با نگاه ویژه‌ای که در این زمینه صورت گرفته این امر بیش از پیش محقق شود.

برک‌بافی، جاجیم‌بافی، حوله‌بافی، برم‌بافی، سوزن‌دوزی، حصیربافی، گلیم‌بافی، برک‌شمشیری و چادرشب‌بافی از مهمترین خوشه‌های صنایع دستی خراسان جنوبی بود که نوبخت از آنها بازدید کرد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز( پنجشنبه) با هدف بررسی میزان پیشرفت پروژه‌هایی که در قالب سند توسعه میان مدت استان تدوین شد، همچنین افتتاح چند طرح عمرانی و امضای تفاهم‌نامه‌های توسعه‌ای وارد خراسان جنوبی در شهرستان طبس شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سومین سفر یک روزه به خراسان جنوبی ضمن شرکت در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های اشتغالزایی و جهش تولید استان از نمایشگاه صنایع دستی در باغ گلشن طبس هم بازدید کرد.

افتتاح همزمان پنج هزار واحد مسکن روستایی و بازسازی ۲۴۸ واحد خسارت دیده از سیل نیز با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود.

این تعداد واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان خراسان جنوبی تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

نوبخت در ادامه این سفر ۱۲ ایستگاه دیجیتال صدا و سیما را برای بهره‌مندی ۱۸ روستا از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی افتتاح و از بیمارستان در حال ساخت شهرستان بشرویه بازدید خواهد کرد.

افتتاح کارخانه کنسانتره زغال سنگ که از واحدهای تولیدی بزرگ استان در شهرستان طبس است از دیگر برنامه‌های لحاظ شده در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی است.

سفر امروز رییس سازمان برنامه و بودجه سومین سفر وی طی ۱۴ ماه گذشته به خراسان جنوبی است.

سند توسعه میان مدت استان در سفر اسفند ۹۷ دکتر نوبخت تدوین و رونمایی شد. براساس آن تفاهم‌نامه ۹۴۰ میلیارد تومان برای مدت ۲ سال و اجرای پروژه‌های مختلف به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند با ۱۱ شهرستان علاوه بر همجواری با ۶ استان کشور، به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.