فرمانده انتظامی شهرستان قاینات از کشف ۳۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال (بیت کوین) به ارزش سه میلیارد ریال خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمود زال‌بیکی روز یکشنبه افزود: ماموران انتظامی و پلیس آگاهی شهرستان قاینات با دریافت خبری مبنی بر استفاده غیرمجاز از دستگاه ماینر برای استخراج ارز دیجیتال (بیت کوین) در یکی از کارگاه‌های حاشیه شهر موضوع را بررسی و محل اعلام شده را شناسایی کردند.

وی گفت: ماموران با هماهنگی مقام قضایی این کارگاه را بازرسی کردند که در بازرسی از محل، ۳۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال کشف و ۲ متهم در این رابطه دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی قاینات با بیان این که کارشناسان ارزش ریالی دستگاه‌های قاچاق شده را سه میلیارد ریال برآورد کردند افزود: در این رابطه ضمن توقیف دستگاه‌ها و وسایل جانبی آن، ۲ متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند است.

وی تصریح کرد: دستگیری مجرمان و برخورد با هنجارشکنان همواره در دستور کار پلیس قرار دارد و از مردم عزیز درخواست داریم برای کمک به اقتصاد، آرامش بخصوص امنیت جامعه، در صورت اطلاع از این گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق تماس با شماره ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

بیت کوین یک پول یا ارز دیجیتالی است که به صورت الکترونیکی توزیع و استفاده می شود. شبکه این ارز دیجیتال به صورت غیرمتمرکز و کاربر به کاربر است و هیچ شخص یا نهادی این شبکه را کنترل نمی‌کند.

مدتی است که خبرهایی از گوشه و کنار کشور شنیده می شود که برای مثال چندین دستگاه استخراج ارز دیجیتال در فلان شهرستان توقیف شد یا چندین دستگاه استخراج بیت کوین و حتی مزرعه استخراج بیت کوین در فلان منطقه کشف شد. از طرف دیگر افزایش فعالیت های پول دیجیتال و به‌کارگیری دستگاه‌های معروف به ماینر باعث نگرانی وزارت نیرو در مصرف برق شده است.

چند سالی است که موضوع پول دیجیتال در کشور مطرح شده و موافقان و مخالفان با استناد به دلایل اقتصادی، حقوقی و اجتماعی در منافع و مضرات آن بحث کرده اند ولی بحث‌ها بر سر فعالیت‌های بیت کوین و پول‌های دیجیتالی ادامه یافت تا این که هیات وزیران در ۱۳ مرداد تصویب کرد استفاده از رمز ارزها با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملان صورت می‌گیرد، مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله