رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال، جوانان و بانوان بیشترین میزان مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد از نظر کمی و درصدی را در این استان به خود اختصاص داده‌اند.

“ناصر خوش خبر” روز یکشنبه در نشست خبری افزود: در این دوره از انتخابات گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال با ۶۶ هزار و ۳۰۱ نفر معادل ۱۵.۷ درصد، ۲۵ تا ۳۵ سال با ۹۹ هزار و ۱۱۸ نفر معادل ۲۲.۹ درصد، ۳۵ تا ۴۵ سال با ۹۶ هزار و ۵۲۶ نفر معادل ۲۲.۸ درصد در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت کردند.

وی گفت: گروه سنی ۴۵ تا ۵۵ سال ۶۶ هزار و ۲۲۸ نفر معادل ۱۵.۶ درصد، ۵۵ تا ۶۵ سال ۴۷ هزار و ۲۱۷ نفر معادل ۱۱.۱ درصد، ۶۵ تا ۷۵ سال معادل ۲۷ هزار و ۲۰۳ نفر معادل ۶.۴ درصد، ۷۵ تا ۸۵ سال ۱۴ هزار و ۶۹۹ نفر معادل ۳.۴ درصد و گروه سنی ۸۵ سال به بالا پنج هزار و ۳۰۷ نفر معادل ۱.۲ درصد پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی بیان کرد: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، زنان خراسان جنوبی بیشتر از مردان شرکت کردند و ۵۱ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: این میزان مشارکت برگرفته از برنامه‌هایی بود که توسط نامزدها ارائه شد از طرفی زنان خانه‌دار در این بین چون در اظهارات برخی نامزدها گفتمان خاصی دیده شد تمایل بیشتری به رای دادن داشتند.

خوش خبر با اشاره به گروه‌های سنی رای‌دهنده در انتخابات ۲۸ خرداد گفت: در صفوف رای‌دهندگان شاهد حضور پرشور رای اولی‌ها و بانوان بودیم که بیشتر از همه گروه‌های سنی به چشم می‌خورد.

وی تصریح کرد: مشارکت مردم خراسان جنوبی با توجه به جمعیت واجد شرایط آن ۷۴.۲۲ درصد ثبت شد و بیشترین میزان مشارکت در انتخابات را با اختلاف ۵ یا ۶ درصدی نسبت به استان‌های دیگر به خود اختصاص داده است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: بیش از ۵۶۹ هزار نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات بودند که تعداد کل آرای ماخوذه در استان ۴۲۲ هزار و ۵۹۹ رای بوده است.

وی عنوان کرد: در این دوره از انتخابات شهرستان‌های سربیشه، طبس و خوسف حائز بالاترین میزان مشارکت شدند و این میزان مشارکت در شهرستان طبس بی‌سابقه بوده است.

خوش خبر گفت: شهرستان سربیشه با ۱۰۰.۷ درصد، شهرستان طبس با ۱۰۰.۲ درصد و شهرستان خوسف با ۹۴.۸۱ درصد بالاترین میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند.

وی افزود: مجموع شهرستان‌های استان بالای ۷۱ درصد مشارکت را در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تجربه کردند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: ۷۱۰ هزار تعرفه رای ریاست جمهوری بین شهرستان‌ها توزیع شد و قصد این بود هیچ جا با کمبود تعرفه مواجه نشویم.

وی گفت: از این میزان تعرفه ۴۰.۳ درصد مصرف نشد و ۵۹.۷ مورد استفاده قرار گرفت همچنین ۴۲۲ هزار و ۵۹۹ رای ماخوذه صحیح و باطله داشتیم که میزان آرای باطله ماخوذه استان ۶.۳ بود.

خوش خبر بیان کرد: از مجموع آرای صحیح که معادل ۳۹۵ هزار و ۹۳۵ رای است، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی با ۸۱.۲ درصد معادل ۳۴۳ هزار و ۱۰۶ رای حائز رتبه اول از حیث اقبال عمومی شدند.

وی گفت: همچنین عبدالناصر همتی ۲۳ هزار و ۲۲۰ رای معادل ۵.۵ درصد آرا، محسن رضایی میرقائد ۱۷ هزار و ۲۶۰ رای معادل ۴.۳۳ درصد و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۱۲ هزار و ۳۴۹ رای معادل ۲.۹۰ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی درباره انتخابات شوراهای اسلامی روستا گفت: انتخابات شوراها در ۸۹۸ روستا برای تصدی ۲ هزار و ۷۵۰ کرسی اصلی برگزار شد که امید است با روی کار آمدن اعضای جدید، مسایل و مشکلات مناطق روستایی حل و فصل شود.

وی افزود: در این زمینه به خاطر جابه‌جایی جمعیت روستایی در تعرفه‌های سه نفره در برخی شهرستان‌ها با مشکل مواجه شدیم که برای بخش مرکزی طبس از ذخیره استان استفاده و ۲ هزار و ۵۰۰ تعرفه در کمترین زمان به این شهرستان منتقل شد.

خوش خبر گفت: همچنین ۷۸۴ تعرفه شوراهای اسلامی ۹ نفره، پنج نفره و سه نفره در استان توزیع کردیم که این تعداد از تعرفه‌ها کفاف کرد و محدودیت یا مشکلی ایجاد نشد.

وی اظهار داشت: جابه‌جایی جمعیت در برخی روستاها محدودیت‌هایی را ایجاد کرد اما تعرفه مورد نیاز روستاها تامین شد و رضایتمندی مردم را در پی داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی مشارکت بالای مردم در انتخابات را با توجه به توطئه‌های دشمن برای کمرنگ کردن حضور مردم بسیار با اهمیت دانست و گفت: سبد رای استان یک سبد باوری و اعتقادی است از طرفی در نامزدها افرادی مانند حجت‌الاسلام رییسی بودند که مردم شناخت کافی از ایشان را به عنوان نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری داشتند.

وی درخصوص تخلفات احتمالی در انتخابات گفت: تخلفات انتخاباتی به معنای ربوده شدن صندوق، تهدید و سایر موارد را نداشتیم اما شاید نامزدی بنر بزرگ در محدوده نصب کرده بود که برخورد قانونی شد.

خوش خبر با بیان اینکه هیچ گزارش تخلف در استان نداشتیم افزود: هرچند در تمامی انتخابات دقت و سلامت انتخابات وظیفه مجریان است اما در این دوره سالم‌ترین و دقیق‌ترین انتخابات در استان برگزار شد.

وی بیان کرد: صیانت از آرای مردم، حفظ سلامت با توجه به کرونا، نظم و امنیت شعب و پیرامون آن جزو برنامه‌های استان بود از طرفی گندزدایی محیط و تسلط مسوولان بهداشتی بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی سبب شد که یک انتخابات بسیار خوب را برگزار کنیم.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: هیچ مساله امنیتی در این دوره از انتخابات در استان نداشتیم و تمامی دستگاه‌های انتظامی، نظامی و امنیتی محیطی امن را فراهم کردند و هیچ دغدغه‌ای از این حیث نداشتیم.

وی گفت: شور و شعفی که مردم پای صندوق‌های رای نشان دادند به راحتی به دست نیامد و با همکاری تمامی رسانه‌ها و دست‌اندرکاران، فضای استان رقابتی شد که این اقدامات در روزهای پایانی برای استان خیلی خوشایند بود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار شد.

هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان جنوبی دایر شد که با توجه به لزوم حفظ سلامتی مردم تعداد شعب اخذ رای در این استان ۱۵ درصد نسبت به دوره قبل افزایش یافت.

۳۸۲ شعبه شهری و ۶۴۲ شعبه روستایی در استان خراسان جنوبی از ساعت ۷ صبح روز جمعه آرای مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را اخذ کردند و رای‌گیری تا ساعت ۲ بامداد شنبه ادامه داشت.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان رییس جمهوری منتخب ایران انتخاب شد و عبدالناصر همتی، محسن رضایی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی سه نامزد حاضر در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پیام‌هایی پیروزی رییسی را به وی تبریک گفتند.

امسال ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی به شمار می‌روند.

بیش از ۲۴ هزار نفر در این استان به عنوان عوامل اجرایی، برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد را برعهده داشتند.