رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در قالب تفاهم‌نامه استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی که در همایش ملی روز روستا و عشایر امضا شد، یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در استان انجام می‌شود.

غلامرضا قوسی روز پنجشنبه در نشست تبیین تفاهم‌نامه‌های مبادله شده در سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: البته این تفاهم‌نامه فقط برای کشت گلخانه‌ای نیست و مجتمع‌های دامپروری و آبزی‌پروری هم در قالب آن دیده شده است.

وی با بیان اینکه سهم هر شهرستان از این تفاهم‌نامه مشخص شده است افزود: اولین ستاد گلخانه‌ها و تبیین راهکارهای اجرایی آن برگزار و تا حدودی مکان‌های مد نظر نیز مشخص شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر پرهیز از فعالیت انفرادی در این حیطه بیان کرد: تعهد شرکت شهرک‌های کشاورزی در احداث مجتمع‌ها است لذا اولویت شهرستان‌ها باید به جای فعالیت انفرادی ایجاد مجتمع باشد.

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت سنجی از برخی شهرستان‌ها انجام شده و در اسرع وقت مجوزهای لازم صادر و برنامه آموزشی و ترویجی نیز ابلاغ خواهد شد.

قوسی با ابراز امیدواری از اینکه شهرستان‌ها به درستی اهداف این تفاهم‌نامه را پیش ببرند گفت: صرفه اقتصادی در این است که به دنبال واحدهایی با اشتغال پایدار باشیم چرا که واحدهای کوچک مقیاس مکمل اشتغال می‌شوند اما مورد حمایت خواهند بود.

وی اظهار داشت: هزار هکتاری که در قالب تفاهم‌نامه تعهد شده است ۷۰۰ هکتار گلخانه، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی، ۵۰ هکتار شهرک‌های شیلات و ۱۰۰ هکتار بارگاه زرشک خواهد بود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی نیز گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین مدیرعامل این صندوق و استاندار خراسان جنوبی در همایش ملی روز روستا و عشایر به امضا رسید که در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، بوم‌گردی، پارچه‌بافی و صنایع دستی از متقاضیان با اعطای تسهیلات حمایت شود.

محمد زنگنه مبلغ این تفاهم‌نامه را ۱۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: برای تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، منطقه سه قلعه و خور معرفی شده اما برای سایر حوزه‌ها در تمام استان امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد.

وی اظهار داشت: سقف معرفی طرح‌ها ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده است و در مرحله اول می‌توانیم به هر شهرستان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری روز دوشنبه پانزدهم مهر به همراه شماری از وزیران و مسئولان کشوری برای شرکت در ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر که امسال نخستین بار در استانی غیر از پایتخت برگزار شد، به خراسان جنوبی سفر کرد.

هشت تفاهم‌نامه همزمان با برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در خراسان جنوبی امضا شد که چهار تفاهم‌نامه متعلق به این استان است.