مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان‌ جنوبی از بهره‌برداری ۱۵ پروژه گردشگری در این استان همزمان با دهه ‌فجر خبر داد و گفت: ۱۷۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال برای اجرای این پروژه‌ها هزینه و برای حدود ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

حسن رمضانی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: ۱۵ پروژه گردشگری در شهرستان‌های بیرجند، خوسف، فردوس، سرایان و طبس به بهره‌برداری می‌رسد که افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی، خانه فرهنگ و موسیقی، مجتمع و زیرساخت‌های گردشگری از جمله آنها است.

وی درباره اقدامات انجام شده از ابتدای امسال گفت: در حوزه صنایع ‌دستی اشتغال ۱۰۱ نفر در سامانه ثبت اطلاعات صنعتگران ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۵۲۰ پروانه تولید انفرادی، ۱۰ فقره تاسیس کارگاه، ۱۱ پروانه تولید کارگاهی، ۶ فقره پشتیبان مشاغل خانگی، ۵۰ فقره مشاغل خانگی مستقل و ۴۴۶ کارت شناسایی صنعتگری صادر شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های کرونا به ویژه در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی افزود: بازارچه‌های ثابت و موقت و نمایشگاه‌های صنایع دستی و مکان‌های گردشگری در این مدت تعطیل بود با این وجود ۲۰ میلیارد ریال صنایع دستی از تولیدات هنرمندان استان به فروش رسید و ۶۹ هزار دلار صنایع دستی به صورت چمدانی صادرات شده است.

رمضانی گفت: در این مدت ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارت مشاغل خانگی و خوشه‌های صنایع‌ دستی تسهیلات پرداخت شده است و با وجود محدودیت‌های آموزش حضوری و تعطیلی بسیاری از دوره‌های آموزشی، ۴۰۰ نفر از آموزش‌های کوتاه مدت صنایع ‌دستی برخوردار شدند.

وی راه‌اندازی ۲ خانه سفال و کارآفرین در راستای ایجاد خانه‌های صنایع دستی، برخورداری سه هزار و ۳۰۰ نفر صنعتگران از بیمه صندوق بیمه کشاورزان و برگزاری نشست‌های تخصصی توسعه پایدار صنایع دستی را از دیگر اقدامات بخش صنایع دستی استان برشمرد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌جنوبی اضافه کرد: در ۶ ماه دوم سال ۹۸ تا پایان بهمن امسال، ۷۹ موافقت اصولی اولیه صادر و ۳۰ پروژه گردشگری سرمایه‌گذاری شده است.

وی گفت: همچنین ۷۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال پرداخت تسهیلات مختلف (روستایی – عشاری، کمک فنی و اعتباری و صندوق امید) پرداخت شده است.

رمضانی به اجرای ۴۰ پروژه زیرساخت‌های تاسیسات و مناطق روستایی گردشگری شامل برق‌رسانی به مجتمع منظریه، منطقه گردشگری گواب و دق اکبرآباد خوسف، تکمیل ساختمان کمپ کویر سه قلعه و زیرساخت‌های گردشگری آب‌گرم فردوس اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲ دوره آموزشی توانمندسازی جوامع و بلدهای محلی در استان برگزار شده است.

وی حضور در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی، تخصیص ۳۱ میلیارد ریال (ملی و استانی) برای پروژه‌های دولتی، افتتاح ۲۰ اقامتگاه بوم‌گردی، بهره‌برداری از سه سفره خانه سنتی و یک مجتمع گردشگری در این مدت را مطرح کرد و گفت: بیشتر پروژه‌های بخش گردشگری شامل اقامتگاه‌های بوم‌گردی سپس سفره‌خانه سنتی و مجتمع های گردشگری است.

وی درباره اقدامات در حوزه میراث ‌فرهنگی گفت: در یک سال گذشته برای مرمت مشارکتی ۱۲ بنای تاریخی با همراهی بخش خصوصی و میراث ‌فرهنگی اقدام شده و ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه و برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.