مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: براساس گزارش اخذ شده از سامانه رصد تاکنون ۱۳ هزار و ۳۸۳ اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی استان در این سامانه ثبت شده که این تعداد معادل ۷۴ درصد تعهد استان در سال ۱۳۹۹ بوده است.

 در اولین نشست گروه کاری اشتغال ذیل کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، با ارائه گزارشی از میزان تحقق سهمیه اشتغال تعهدی استان و میزان جذب تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته، پیگیری و همکاری دستگاه‌های اجرایی درخصوص مباحث مربوط به اشتغال و سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی را در انجام برنامه‌ها و تعهدات استان موثر ارزیابی کرد.

وی پیگیری بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی برای ثبت اطلاعات اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد را خواستار شد و گفت: تعهد استان در سال گذشته ۱۸ هزار و ۸۰ اشتغال بوده که بیشترین تعداد اشتغال ثبت شده مربوط به شهرستان‌های بیرجند با ۲ هزار و ۶۵۸ مورد، طبس با یک هزار و ۷۸۲ مورد و قاینات با یک هزار و ۷۷۵ مورد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین از میان دستگاه‌های اجرایی که دارای تعهد در این خصوص هستند، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیشترین تعداد اشتغال ثبت شده را در سامانه رصد داشته است.

وی از صدور ۸۸۰ مجوز در استان خبر داد و گفت: سال گذشته ۸۱۳ مجوز فعالیت به صورت مستقل و ۶۷ مجوز در قالب پشتیبان در حوزه مشاغل خانگی توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط صادر شده است.

اشرفی اظهار داشت: بیشترین تعداد مجوز با ۳۹۵ مجوز در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ۲۷۹ مجوز در حوزه جهاد کشاورزی صادر شد.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد ۱۷ مجوز فعالیت در حوزه مشاغل خانگی صادر شده که یک مورد به صورت پشتیبان و توسط جهاد کشاورزی و ۱۶ مورد به صورت مستقل بوده است.

دبیر گروه کاری اشتغال استان خراسان جنوبی از جذب ۹۲.۳ درصد اعتبارات مشاغل خانگی سهمیه سال ۹۹ در استان خبر داد و گفت: تیر سال گذشته مبلغ ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به حوزه مشاغل خانگی در استان اختصاص یافت که این مبلغ به ۲ بانک رفاه کارگران و توسعه تعاون به صورت کامل ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: تاکنون ۹۶ طرح به مبلغ پنج میلیارد و ۸۱۶ میلیون تومان از تسهیلات مشاغل خانگی بهره‌مند شده که این رقم معادل ۹۲.۳ درصد کل اعتبارات سهم استان بوده است.

اشرفی گفت: از محل پرداخت تسهیلات در بخش مشاغل خانگی تعداد ۶۴۶ فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد شده است.

وی خواستار تعامل هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل برای جذب کامل اعتبارات استان در حوزه مشاغل خانگی شد.

گزارش اقدامات صورت گرفته درخصوص سیاست‌های فعال بازار کار استان دستور کار دیگر اولین نشست گروه کاری اشتغال استان خراسان جنوبی بود.